Några funderingar kring puderskidor till Japan

Fruxo

Medlem
Hejsan!

Jag har ett par Armada AK JJ från 2014 som jag inte fått nyttja alls under två år. Dessutom är känslan när jag väl kört med dom att de är för tunga och för breda för mig. MEN då har jag bara kört pist och ytters lite utanför med dom. Innan jag köpte dessa ägde jag lillebror Armada JJ vilka jag var totalnöjd med men de var lite för korta upplevde jag. AK JJ är 195 cm lång och 125 mm under foten och de föregående var 185 cm med 115mm under foten.
Jag själv är 185 cm lång och väger 85 kg. Jag gillar skogsåkning och mycket lekfull körning utanför, dessutom körde jag en hel del park innan jag hittade det vita guldet utanför. Och JJ upplevde jag funkade hyfsat i pisten till och med.
Nu till min fråga. Kommer jag ångra mig om jag backar en modell till min JAPAN-trip nu över jul nyår 2016/17?

Tack för svar och/eller en massa input från någon som är lika stor som mig och gillar min typ av körning. Tips om andra skidor i samma klass tas tacksamt emot.

Cheers Snöälskare!

Jag har själv inte varit i Japan, men jag har en kompis som har och han äger både Rossi Soul 7 (108 midja) och K2 Powabunga (136 midja).
Han tyckte att det var mycket roligare och lekfullare med sina Soul 7, även fast det var så mycket och lös puder.

Jag har åkt rätt mycket på JJ och jag anser nog att de är för breda som du säger. Runt 115 i midjan är nog det bästa du kan ha.

Kollat på Black Diamond Boundary 115?

Låtom oss göra en djupdykning i skidstorlek, hur de har effekt vid djup puderåkning och hur andra egenskaper kan påverka det hela! Allt jag skriver nedan är en återspegling av min erfarenheter och mina reflektioner av hur skidors egenskaper generellt sett påverkar deras beteende vid djupsnöåkning. Jag gör inga anspråk på vetenskap.

Hur "lekfull" en skida är styrs mer av skidans form och flexprofil än av storleken på den. Skidans storlek påverkar dock hur pass mycket den flyter ovanpå snön snarare än sjunker ner i den, och därmed hur pass lätt den är att sladdsvänga i djupsnö kontra svänga "skärande" genom snön. En bredare skida blir mer "fri" i sin rörelse helt enkelt, "mcconkey-svängar" blir enklare att utföra och det går att kontrollera hur mycket fart- och riktningsförändring en snedställning av skidan resulterar i. En smalare skida blir ofta mer fastlåst i sitt beteende och är mer beroende av att färdas i den riktning nosarna pekar av den enkla anledningen att snön måste komprimmeras i högre grad för att skidorna ska ge bärighet (effektivt sett åker du alltså på/i mindre fluffig snö, och den kommer påverka skidorna därefter). Skärningsradie ligger lite i samma kategori, en längre skärningsradie ger mindre benägenhet att skära genom snön och istället kunna sladda genom/på den, där extremen är skidor med omvänd skärning (vilket f ö är en helt sjuk upplevelse att åka på). Större skidor är också mer förlåtande vid drop. Dels för att de ger dig en större plattform att stå på, men också för att mindre skidor kommer sjunka mer genom snön innan de får samma bärighet, och därmed är risken större att det suger fast när du landar ett drop.

Min favoritskida för Japow som jag testat hittills har varit down CD1 (har tyvärr ingen själv, vilket irriterar mig lite, men är rätt okej ändå eftersom det inte blir något japow för mig den kommande säsongen). Det är en 194 cm lång skida med en midja på 135 mm, 31 meter skärningsradie, 0 camber, kraftig tip- och tailrocker och medium till mjukt-ish flex (det är en upplevelse med R/R, men för min egen del var det ingen favorit). Då är jag 181 cm lång och väger 70-75 kg. Så om du ska ha en skida uteslutande för japow är storleken ingenting du ska oroa dig över, däremot tror jag inte att AKJJ är optimal för att sladda skog i japow helt enkelt för att den tappar på att den är för styv och anpassad för stora berg. Står valet mellan JJ och AKJJ skulle jag personligen sikta på JJ. Men ska du skaffa en skida specifikt för att sladda skog i japan skulle jag sikta på något fetare personligen.

Hej igen!

Tack så jättemycket för responsen och vetenskapen. :) Jag har redan lutat åt att göra mig av med AKJJ och kolla åt JJ-hållet igen. Och nu när ni skriver detta så övertygar det mig ännu mer. Återigen Tack för de uttömmande svaren.

Cheers!

Tillbaka
Topp