Skidval del 2 (sista rakan).

FlyingW

Ny medlem
Hej igen Freeride!

Hoppas vintern ger er det bästa den har oavsett skidby eller kontinent. Fick mycket trevlig input kring mitt framtida skidval från er här tidigare i vintras/höstas. Nu har jag skalat ner urvalet till några få modeller genom att läsa på här (props till MnO) och på andra ställen samt att åka och tänka lite. Efter en helg i Åre kände jag att jag helt klart måste ha ett par fetare skidor än mina gamla Seth Vicious 189 med 95(?) i midja (som jag i övrigt gillar). Längden vill jag ha någon stans kring 190. Något som slog mig var hur jag egentligen hade velat ha hela rocker-teknologin på ex JJ i lössnö, men samtidigt ha ett helt traditionellt spann när jag är i pisten. Dock är pisten inte det jag premierar så antar att det kommer att bli en rocker-skida jag köper.

Om mig:

Åkning: Har gjort några hela och halva säsonger i Alperna och Kanada. Ingen str8linande fartdåre eller jibber. Är väl en hygglig åkare som har rätt lätt för att anpassa mig och styrkan är snarare kontroll än aggressivitet. Kastar mig inte medvetet ut och åker hård uppåkt snö utanför pisten. Inte heller åker jag blåispist om jag inte tvingas till det.

Kroppsbyggnad: 191 cm, 80+Kg (antagligen lite mer efter jul), inte särskilt vältränad, pjäxstorlek 315mm. Således lång och rätt smal.

Vill ha: Skida nära 190 cm, inte för hård, midja mellan 108-125mm, gärna lite lik den gamla Seth:en men något lekfullare kanske.

Dessa kandidater är kvar efter att många fallit, många märken/modeller faller just på illa passande längder och att de är för styva. Testade exempelvis Extreme Meat Hooks och tyckte den var katastroftrist, säkert till stor del pga att den är styv. Givetvis hamnar kandidaterna i väldigt olika prissegment. Tror det skiljer knappt 4000 på vad man kan hitta JJn för jämfört med DPS:n, inkl binding.

Armada AK JJ 195

Gillade JJ 185 som fan i skogen, tyckte den va ok på kortsväng i pist men svår i längre svengar i pist samt i hög fart. Kommer en AK JJ 195 passa mig bättre? Någon som testat båda?

+Billig
- Ingen vacker skapelse

Icelandic Keeper 189 eller Gypsy 190

Keeper Verkar passande, enda frågan är om jag ska ha Gypsy modellen istället.

Traditionellt spann under foten vs omvänt? Hur styv är Keepern?

Mellandyr/billig
+ Väldigt fina älgar eller hjortar på
+ lite mer sällsynt märke
+ handgjorda (i i-land)
- tunga (?)

DPS Wailer 112, 190

Hade alla kostat det samma så hade väl detta varit ett enklare val. Inte så mycket pengarna i sig kanske, som att jag kommer oroa mig en massa om skidor som går loss på femsiffrigt.

-Dyr
+Väldigt mångsidig

Völkl Shiro 193

Verkar vara rätt slut i 193 längden? Någon som testat denna och någon annan av ovan nämnda skidor och kan ge en lite jämförelse?

Mellandyr/billig

-

Den skida som väljs kommer att bestyckas med ett stycke Marker Baron L, om det spelar någon roll för någons tankar.

Alla konstruktiva kommentarer välkomnas varmt!

Bästa hälsningar

/W

Grymt Test som vanligt! Tar ändå gärna lite jämförande kommentarer kring de alternativ jag målat upp ovan om någon har någon erfarenhet.

Har beställt ett par Icelantic Keeper 189 nu ifrån Skidad. Hoppas att det blir ett bra val =/

lite nervigt är det!

Någon speciell anledning till att du inte har med Moment Bibby?
Var åker du allt som oftast? Kommer det bli hyffsat blandad åkning med fokus på puder?

Carled sa:
Var åker du allt som oftast? Kommer det bli hyffsat blandad åkning med fokus på puder?
Eh, tror jag avfärdade Bibby för att Pron verkade för hård och den "vanliga" hittade jag inte någonstans i rätt längd. (inte säker men tror detta va anledningen)

Åker du på den?

FlyingW sa:
Carled sa:
Eh, tror jag avfärdade Bibby för att Pron verkade för hård och den "vanliga" hittade jag inte någonstans i rätt längd. (inte säker men tror detta va anledningen)

Åker du på den?
Finns ingen "vanlig" Bibby. Det är Bibby Pro eller Bibby Pro Special (Governor nästa år). Skidan är inte svåråkt på ngt sätt. Väldigt bra blandning av lek och allvar om du frågar mig. Åkte hela förra säsongen på Bibby Pro 190. Allt från puder till park (har inga riktiga parkskills, men för min trickpåse funkade Bibbyn fint i parken)

PNyberg sa:
FlyingW sa:
Carled sa:

Åker du på den?
Finns ingen "vanlig" Bibby. Det är Bibby Pro eller Bibby Pro Special (Governor nästa år). Skidan är inte svåråkt på ngt sätt. Väldigt bra blandning av lek och allvar om du frågar mig. Åkte hela förra säsongen på Bibby Pro 190. Allt från puder till park (har inga riktiga parkskills, men för min trickpåse funkade Bibbyn fint i parken)
jag tror vanliga 190'an hade passat perfekt som do-it-all puderskida. Jag kör själv på W112 RP och har i år kompletterat med Rocker2 för att W112 inte är något direkt storabergsmonster. Den är verkligen Resort Powder, på gott och ont!

Hade jag inte haft "möjlighet" att ha både W112 och Rocker2 hade Bibby utan tvek varit top 5 för mig, och det är nog bara Shiron av de du nämnt som ev. hade kunnat peta sig in (om jag nu hade velat ha enbart en skida för allt puder/offpistorienterat).

Ja, så är det ja. Har bara hört bra om den skidan, men nu blev det inte den. Hoppas jag slipper ångra mig.

Hur skulle du säga att Keepern är jämfört med Bibbyn Nyberg? För du har väl provat båda?

Gissar i övrigt att du åker snäppet mer aggressivt än jag.

Snödjup

Tillbaka
Topp