Allt av det goda - mellanting mellan Norwalk och TST (110MM)

chrillelille

Aktiv medlem
Hej

Jag körde förra säsongen på Armada TST och denna säsong på Norwalk, båda som min enda-skida. Jag har nu insett att jag skulle vilja ha en skida som ligger lite mitt emellan dessa två i bredd för att få ut det bästa av två världar. I alperna funkar Norwalken som one-quiver, men i Åre märkte jag att de är lite breda när det blir tight eller riktigt isigt.

I övrigt gillar jag skidorna: 21m radien (har inga problem att gå upp lite, men inte ner), styvhet kontra lekfullhet, noll till liten rocker i tailen,, spann under fot, behöver inte riktigt så mycket rocker i tip, längden kring 189cm. Jag testade Opinion 118 som jag inte alls kom överens med, den var alldeles för svängig (trots samma radie som Norwalk). Så fort jag ville vända dem neråt i pisten så gick de in i sväng. Även Atris har jag testat, dock i 184, och kände även där att den var för svängig. Känner mig inte lika trygg på dessa som på Norwalk.

Jag åker ganska snabbt med mellanstora svängar (ofta växlande), väger 80kg, 184cm lång, åkt i 30 år, 50/50 pist/offpist - går mer mot OP. Jag över på att bli mer teknisk i tight terräng.

Jag har tänkt på några mellanting mellan TST och Norwalk (minst 108mm och högst 112mm med samma karaktärsdrag) och jag undrar vad ni har att rekommendera som jag kan testa nästa resa till alperna. Det skulle vara kul att höra vad ni har att säga om följande skidor:

-Scott Punisher 110 - Gillar att den ligger precis emellan i bredd och har också fått bra kritik på många ställen. Hört att det kan vara svårt att komma överens med sin 3D-shape. Fått kommentaren spettig?

-Faction Candide CT 3.0 - mest intressant just nu, hur mjuk är den? Hur stor är tailrockern - kan vara för mycket rocker bak? Borde jag ha 186cm eller 192cm? Jag körde ju 192cm TST och 189 Norwalk och de känns perfekta i längden (förutom i Susabäcken)

-Line Supernatural 108 - tror denna är för mycket skida för mig med mycket metall och 25m+ i radie. Även Cochise etc. går bort pga av för mycket skida för mig.

-Armada Kufo 108 - är väl egentligen mest lik, men är vad jag hört mer dämpad och har mycket större radie

-Atomic Automatic 109 - Rädd att den har för kort radie, men annars väldigt intressant. Klarar den att stå på?

-Black Crows Atris i längd 189cm - möjligtvis om man går upp i längd så blir de bättre och tryggare?

-Extrem opinion 108 - eftersom jag inte kom överens med 118 så är jag rädd att det blir samma här?

-Volkl 100eight - tror de kan vara intressanta men undrar över fullrockern, gillar ju cambern på mina.

-Black Crows Corvus - en riktig bubblare som verkligen skulle kunna funka som en smalare modell av Norwalk. Dock undrar jag hur köttig den faktiskt är? Någon som testat? Även vilken längd jag skulle välja, 193 låter långt, 183 superkort!

Nåt annat som kan vara intressant? Som sagt är just nu Candide CT 3.0 och Scott Punisher short-listade.

Tack på förhand!

Senast ändrad:

Heddious

Aktiv medlem
Candide 3 är urmysig, jag testade 186:an och tyckte den var förvånansvärt lättkörd även om den var i längsta laget för mig. Skulle väl inte kalla dem supermjuka, men å andra sidan har jag en fäbless för nudliga saker á la rockern på gamla K2 Hellbent så jag ska väl inte uttala mig.

Har inte testat Punisher 110, men däremot den smalare (vad är den, 95?) som seglade rakt upp i topp på listan över "skidor jag vill ha om jag ska skaffa lek/pistlagg någon gång". Tyckte 3D-shapen var hur kul som helst.. dock har jag inte testat dem i djupare snö.. kanske funkar annorlunda där.

F.ö. intressant att du upplevde Opinion som svängig jämfört med Armadorna, jag tycker det är precis tvärtom. Men det kanske är en fråga om åkstil/kraft/teknik också.

chrillelille

Aktiv medlem
Heddious sa:
Candide 3 är urmysig, jag testade 186:an och tyckte den var förvånansvärt lättkörd även om den var i längsta laget för mig. Skulle väl inte kalla dem supermjuka, men å andra sidan har jag en fäbless för nudliga saker á la rockern på gamla K2 Hellbent så jag ska väl inte uttala mig.

Har inte testat Punisher 110, men däremot den smalare (vad är den, 95?) som seglade rakt upp i topp på listan över "skidor jag vill ha om jag ska skaffa lek/pistlagg någon gång". Tyckte 3D-shapen var hur kul som helst.. dock har jag inte testat dem i djupare snö.. kanske funkar annorlunda där.

F.ö. intressant att du upplevde Opinion som svängig jämfört med Armadorna, jag tycker det är precis tvärtom. Men det kanske är en fråga om åkstil/kraft/teknik också.
Tack Hedda! Ah cool, då ska jag kanske testa CT 3.0 192cm (även om radien är ganska stor på dem med 26m). Är de mjukare än TST, som i sin tur är mjukare än Norwalk? Jag är nog ute efter nånting i styvhetsklassen som Norwalk snarare än TST.

Punisher är också redan bokad för test i St Anton, ska bli jäkligt intressant!

När det gäller Opinion så tyckte jag att de ville in i sväng hela tiden och var nervösa när jag riktade dem rakt ner, jämför med mina Norwalks. Kommer inte ihåg helt hur TST skulle jämföra.

Bara för att förtydliga, egentligen tycker jag att Norwalk är helt perfekt för mig, den är bara lite bred och jag tror att jag skulle få ut ännu mer av en (typ samma) skida men smalare.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Kollat på J-skis? Fast den är lite bredare.

De roligaste 112 mm skidor jag har kört är för övrigt Whitedot:s Preacher och Fat-pusy D-sender.. Bägge två är några av mina favoritskidor genom tiderna för mig..

Heddious

Aktiv medlem
Jisses, jag minns faktiskt inte om CT3 är mjukare än TST.. däremot upplevde jag dem som ganska olika åkmässigt. TST är ju rätt mycket "åka framåt, svänga mycket", med sin långa nos och taper.. jag tyckte Candiden kändes jibbigare, längre tail och inte riktigt lika svängglad som TST. (Som du beskriver Opinion kan jag till viss del tycka att TST är – att de verkligen vill in i sväng i vissa fören, därmed inte sagt att de känns stirriga.)
Det jag minns tydligast med CT3 var lättheten, har ingen koll på exakt vad de väger men de _kändes_ väldigt lätta.

RWD

Aktiv medlem
Är supernöjd med mina Sick day 110. Lite mindre rocker än TST och lite tailrocker men låg tip bak.
Livlig skida och mycket skjut ut ur sväng.
Jag valde 179cm för jag gillar lite kortare radie. Tror det är runt 18-19m. Men de är stabila och klarar stora svängar i hög fart. Jag är 182cm och väger runt 80kg.
186cm med lite större radie skulle kanske passa dig bättre. Vet inte om det finns längre.

chrillelille

Aktiv medlem
Hasse_Lindborg sa:
Kollat på J-skis? Fast den är lite bredare.

De roligaste 112 mm skidor jag har kört är för övrigt Whitedot:s Preacher och Fat-pusy D-sender.. Bägge två är några av mina favoritskidor genom tiderna för mig..
Tack Hasse!

Har kollat lite J Skis the Metal - hade egentligen tänkt mig något lite bredare dock men väldigt intressant. Nån som säljer dessa i sverige?

Whitedot Preacher har egentligen lite för kort radie för det jag tänkt mig, men också ett intressant val!

D-Sender är egentligen grymt intressant. Jag känner dock att jag hamnar lite mellan deras längder - 194 känns lite långt och 184 känns kort. Hur känns de på snön?

Tack igen!

chrillelille

Aktiv medlem
Heddious sa:
Jisses, jag minns faktiskt inte om CT3 är mjukare än TST.. däremot upplevde jag dem som ganska olika åkmässigt. TST är ju rätt mycket "åka framåt, svänga mycket", med sin långa nos och taper.. jag tyckte Candiden kändes jibbigare, längre tail och inte riktigt lika svängglad som TST. (Som du beskriver Opinion kan jag till viss del tycka att TST är – att de verkligen vill in i sväng i vissa fören, därmed inte sagt att de känns stirriga.)
Det jag minns tydligast med CT3 var lättheten, har ingen koll på exakt vad de väger men de _kändes_ väldigt lätta.
Nu har ju jag inte åkt TST på nåt år utan bara kört Norwalk, så jag applicerar antagligen Norwalks känsla på TST.

Om jag inte alls är ute efter en jobbig skida (inte de kvaliteter som ligger högst på listan) utan något mer åka rakt fram i alla typ av terräng så kanske inte CT3 är bäst för mig? Men jag ska testa!

Tycker du jag ska se till att få fram 192m snarare än 186 till testet?

chrillelille

Aktiv medlem
RWD sa:
Är supernöjd med mina Sick day 110. Lite mindre rocker än TST och lite tailrocker men låg tip bak.
Jag valde 179cm för jag gillar lite kortare radie. Tror det är runt 18-19m. Men de är stabila och klarar stora svängar i hög fart. Jag är 182cm och väger runt 80kg.
186cm med lite större radie skulle kanske passa dig bättre. Vet inte om det finns längre.
Ja, de har stått med på listan men har varit lite orolig att de ska vara för svängiga och ostabila, men det kanske är fel? Radien är ju inte allt vad gäller svängighet, jag är bara rädd att de ska kännas som Atris 184 gjorde - för svängiga och känslan av att de är lite korta när jag bränner på i uppkört.

Tack för förslag!

RWD

Aktiv medlem
chrillelille sa:
RWD sa:
Ja, de har stått med på listan men har varit lite orolig att de ska vara för svängiga och ostabila, men det kanske är fel? Radien är ju inte allt vad gäller svängighet, jag är bara rädd att de ska kännas som Atris 184 gjorde - för svängiga och känslan av att de är lite korta när jag bränner på i uppkört.

Tack för förslag!
Det är möjligt att du kanske kommer tycka att de är för svängiga. Provade Atris och tyckte att skillnaden var att de inte hade lika mycket sjut ut ur svängen men som du säger så var det ganska mycket sväng i dem.

SD 110 svänger ju en del de med men jag åker ganska tekniskt (skolad teknik) och och jobbar en del med skidan och det är klart att då svänger det så är du van att kanta mycket och vrida in höften så kan de kanske vara för svängiga.
Vad jag har förstått så är det ganska lång effektiv kant på SD vilket kanske gör dem stabila trots tiprocker och en ganska lätt konstruktion. De har även en ganska kraftig/tjock stålkant.
Det bästa är ju som alltid om man kan testa.
Sambon har TSTw och det försvinner ju en hel del av längden på dem pga den långa tiprockern.

Annars finns ju Black Crows Corvus som jag kan tänka mig kan passa dina önskemål.
Radie 21m
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2016/black-crows/corvus.html

Senast ändrad:

herrgard

Aktiv medlem
Inte för att verka tråkig, men den enkla lösningen är ju att ta Norwalken när du åker till alperna och TST när du åker till Åre :) Allt blir mycket enklare med två eller tre skidor.

Tycker inte du ska vara rädd för lång radie på skidor med rocker. De svänger bra bara du lägger upp dem på kant. Sen går de ju bara mer rakt fram när du inte gör det, vilket är riktigt skönt (de beter sig som skidor ska göra :P)

Sen håller jag med Hasse när det gäller Fatypus D-sender, grymt skön skida. Den skulle jag titta närmare på om jag vore du! Jag åkte 184 och tyckte de var perfekta. Jag är kortare än dig men nästan samma vikt.

chrillelille

Aktiv medlem
RWD sa:
chrillelille sa:
RWD sa:

Tack för förslag!
Det är möjligt att du kanske kommer tycka att de är för svängiga. Provade Atris och tyckte att skillnaden var att de inte hade lika mycket sjut ut ur svängen men som du säger så var det ganska mycket sväng i dem.

SD 110 svänger ju en del de med men jag åker ganska tekniskt (skolad teknik) och och jobbar en del med skidan och det är klart att då svänger det så är du van att kanta mycket och vrida in höften så kan de kanske vara för svängiga.
Vad jag har förstått så är det ganska lång effektiv kant på SD vilket kanske gör dem stabila trots tiprocker och en ganska lätt konstruktion. De har även en ganska kraftig/tjock stålkant.
Det bästa är ju som alltid om man kan testa.
Sambon har TSTw och det försvinner ju en hel del av längden på dem pga den långa tiprockern.

Annars finns ju Black Crows Corvus som jag kan tänka mig kan passa dina önskemål.
Radie 21m
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2016/black-crows/corvus.html
SD tror jag blir lite för "lite skida" för vad jag söker, dock superintressant! Innan jag testat Norwalk hade det nog varit vinnaren!

Men Corvus är ju sjukt intressant! Känns ju verkligen som en smalare Norwalk med lite tail rocker! Jag var dock orolig för att de skulle vara FÖR köttiga men med smalare midja och lite tailrocker så kanske känslan är lik?

Tack för detta, ska verkligen gräva djupare i Corvus!

chrillelille

Aktiv medlem
herrgard sa:
Inte för att verka tråkig, men den enkla lösningen är ju att ta Norwalken när du åker till alperna och TST när du åker till Åre :) Allt blir mycket enklare med två eller tre skidor.

Tycker inte du ska vara rädd för lång radie på skidor med rocker. De svänger bra bara du lägger upp dem på kant. Sen går de ju bara mer rakt fram när du inte gör det, vilket är riktigt skönt (de beter sig som skidor ska göra :P)

Sen håller jag med Hasse när det gäller Fatypus D-sender, grymt skön skida. Den skulle jag titta närmare på om jag vore du! Jag åkte 184 och tyckte de var perfekta. Jag är kortare än dig men nästan samma vikt.
Jag vet, det vore ju det smartaste, men det är ju en pengafråga. Men det är verkligen ett alternativ.

Ska kolla Fat Ypus, var får jag tag på den? :)

Topp