Några rader om K2 Hippy Stinx...

SineCera

Ny medlem
Några rader om K2 Hippy Stinx...
...då så...

Jag har tidigare åkt på telisversionen av B2 (grön) med cobra-bindning och lägre modell på garmont-pjäxor. Även testat ett par atomic beta ?något? tillsammans med 7tm och scarpa t2-pjux

Nuvarande set-up är Hippy 179 (130-98-118) med Targa G3 (race) och T1-pjäxa.

Det är en riktig lekmanna-review och mina tidigare erfarenheter ger begränsade möjligheter till jämförelser.

Väger dryga 70 kilogram och är som skidorna 179 cm.
Det är inköpta från sport-conrad och dök upp efter 4a arbetsdagar, smärtfritt.
Inget emot att köpa i sverige men svårt att få tag på denna modell på ett smidigt sätt. Pjäxor skall inhandlas nationellt :-)

Var en chansning när jag köpte skidorna iom att jag ej tidigare åkt på något med liknande, närmsta är B3 176 (120-83-110) och det med fast häl. Har dock läst en del gott om dem, 21 m radie och relativt mjuka (telis-version av k2 seth vicious?) med bra sväng.

Första dagen gav åkning i pist med blöt, uppkörd nysnö (gustavsbacken i lindvallen :-)).
Första nedfarterna kändes lite oroliga, nog mer beroende på säsongens första åk än skidornas egenskaper.

Backens snälla lutning gav mig chansen att testa riktigt långa vida svängar, helt underbart! Skidorna bara gled genom modd å vallar. Så länge man har fart ter de sig helt underbart.

Idag drog jag över till Trysil, kan inte påstå att det var bra men jämfört med lindvallen var det kanon. Lite större variation på pister vilket gav möjlighet att både fortsätta bekanta sig med skidorna och nya underlag.

Hade lite farhågor om hur de skulle uppföra sig om man kom ut på lite isigare/hårdare partier... Det var ganska gott om folk där så det tog inte särskilt lång tid innan jag fick möjlighet till att testa på detta i lite "brantare" delar av backen där snö var "bort-hasad". Måste säga att det uppförde sig riktigt bra. Går säkert inte att jämföra med en carvingskida med 75-80 i midja men helt klar godkänt. Ju fler åk jag får i benen desto mer tillfreds känner jag mig. Ett år sedan jag åkte senast så har inga direkta minnen av hur se senaste skidorna (b2:orna) uppförde sig. Dessutom är jag relativt ny på telemark och skillnader i upplevelse beror nog mer på personlig utveckling än skidorna egenskaper.

Det jag skulle vilja göra nu är att bara rakt av testa ett par andra skidor med smalare midja och jämföra rakt av. Sen skall ju dessa plankor vara ute i lössnö och det är något jag hoppas få testa om en vecka när det drar söderut till val d'isere. Det är där de skall få bekänna sitt riktiga jag.

edit:
legat å "pressat" stora svängar i backen under förmiddagen, ganska enformigt underlag med trots detta kommer jag ner med ett litet leende på läpparna efter varje åk, underbart.

Sammanfattningsvis:
Trots sin storlek tycker jag att de uppför sig riktigt mångsidigt och jag hoppas upptäcka mer av deras potential de kommande dagarna i Trysil/sälen och nere i alperna.

Allt ovanstående är åsikter från en lekman som åker gärna än ofta och frånsäger mig allt ansvar :-)
Har någon mer specifika frågor så skicka ett meddelande så skall jag svara efter förmåga.

Må väl

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp