Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Några skidor testade under helgen...
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 135722" data-attributes="member: 12152"><p>Kul att mina försök till seriösa inlägg på forumet uppskattas.</p><p></p><p>Mountain_Man> Söndagen var sannerligen inte någon episk dag i termer av förhållanden, men fostrande var det. Hundfjället verkade ha lite för snål fallhöjd öppet för att jag skulle orka mig ända bort dit, men det kanske var ett misstag. Nåja, är det skidtestarhelg så är det. Då ska det testas skidor om så det är nyspolad bandyrink i pisten. </p><p></p><p>airman> Tyvärr måste jag meddela att du inte får äran att dela ut något pris till folket i Salomontältet om vi inte enas i frågan och ger dom en utmärkelse för helgens tristaste sortiment. Det fanns inga raceskidor, inga fetingar och inte ens några avancerade twins. Det var enbart ett urval skidor som hämtade ur första bästa dussin-Stadiumbutik. Trist inställning, Salomon. Gun LAB:en var alltså ingen testskida i dess egentliga mening utan ett sprillans nytt par som min bror hade med sig. Jag ändrar i inlägget så att det framgår i texten omedelbums. Tack för påpekandet. </p><p></p><p>Tänk på att det är hyrbindningar på alla (nästan iaf) testskidor. Det gör att du själv kan välja monteringspunkt med stor frihet. En rejäl frammontering eller å andra sidan en tydlig bakmontering är inga problem att ordna på vilken skida som helst om du inte har osedvanligt små eller stora pjäxor. Det är bara att säga till i tältet, alternativt mecka lite kvickt själv vid liften om man har koll på vad man gör. Undantaget är såklart de skidor som har Markers syncrocenter-bindningar där både bakdelen och framdelen flyttas samtidigt. Smidigt för de i tälten, men störigt för oss som vill kunna snabbjustera oss till en annan montering om det inte känns rätt.</p><p></p><p>evil> Ang uppmjukning av gamla modeller så finns det nog en väldigt enkel förklaring. Fabrikanterna vill göra skidan egenskapsmässigt tillgänglig för en större massa och därmed sälja mer. När modeller som Stöckli DP/Asteroid och liknande utvecklades för ett antal år sedan var det tillverkning i små serier och det var nästan enbart riktigt avancerade åkare som köpte den typen av skidor. Nu har marknaden växt och även mindre drivna åkare har börjat snegla på och handla skidor i det breddsegmentet. Då behövs mer lättåkta skidor än de tidigare gladiatorinstrumenten för att det ska bli volym på försäljningen. Antalet åkare som verkligen uppskattar det där extra lilla trycket i skidan framför en mer lättåkt skida är i sammanhanget väldigt få. Det är fortfarande prestandaskidor det handlar om och även en uppmjukad DP räcker till för de allra, allra flesta. Jag har aldrig varit något fan av riktigt hårda skidor och jag gillar därför trenden. Man vinner mycket smidighet i puder och kanske speciellt i dålig snö med ett lite snällare flex.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 135722, member: 12152"] Kul att mina försök till seriösa inlägg på forumet uppskattas. Mountain_Man> Söndagen var sannerligen inte någon episk dag i termer av förhållanden, men fostrande var det. Hundfjället verkade ha lite för snål fallhöjd öppet för att jag skulle orka mig ända bort dit, men det kanske var ett misstag. Nåja, är det skidtestarhelg så är det. Då ska det testas skidor om så det är nyspolad bandyrink i pisten. airman> Tyvärr måste jag meddela att du inte får äran att dela ut något pris till folket i Salomontältet om vi inte enas i frågan och ger dom en utmärkelse för helgens tristaste sortiment. Det fanns inga raceskidor, inga fetingar och inte ens några avancerade twins. Det var enbart ett urval skidor som hämtade ur första bästa dussin-Stadiumbutik. Trist inställning, Salomon. Gun LAB:en var alltså ingen testskida i dess egentliga mening utan ett sprillans nytt par som min bror hade med sig. Jag ändrar i inlägget så att det framgår i texten omedelbums. Tack för påpekandet. Tänk på att det är hyrbindningar på alla (nästan iaf) testskidor. Det gör att du själv kan välja monteringspunkt med stor frihet. En rejäl frammontering eller å andra sidan en tydlig bakmontering är inga problem att ordna på vilken skida som helst om du inte har osedvanligt små eller stora pjäxor. Det är bara att säga till i tältet, alternativt mecka lite kvickt själv vid liften om man har koll på vad man gör. Undantaget är såklart de skidor som har Markers syncrocenter-bindningar där både bakdelen och framdelen flyttas samtidigt. Smidigt för de i tälten, men störigt för oss som vill kunna snabbjustera oss till en annan montering om det inte känns rätt. evil> Ang uppmjukning av gamla modeller så finns det nog en väldigt enkel förklaring. Fabrikanterna vill göra skidan egenskapsmässigt tillgänglig för en större massa och därmed sälja mer. När modeller som Stöckli DP/Asteroid och liknande utvecklades för ett antal år sedan var det tillverkning i små serier och det var nästan enbart riktigt avancerade åkare som köpte den typen av skidor. Nu har marknaden växt och även mindre drivna åkare har börjat snegla på och handla skidor i det breddsegmentet. Då behövs mer lättåkta skidor än de tidigare gladiatorinstrumenten för att det ska bli volym på försäljningen. Antalet åkare som verkligen uppskattar det där extra lilla trycket i skidan framför en mer lättåkt skida är i sammanhanget väldigt få. Det är fortfarande prestandaskidor det handlar om och även en uppmjukad DP räcker till för de allra, allra flesta. Jag har aldrig varit något fan av riktigt hårda skidor och jag gillar därför trenden. Man vinner mycket smidighet i puder och kanske speciellt i dålig snö med ett lite snällare flex. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Några skidor testade under helgen...
Tillbaka
Topp