Att välja lektyr ger indikationer om personen som gjort valet.
Att välja ÅS- ja, för numera finns det ett fritt val - är att inte veta vad du vill ha. ÅS har under de senaste åren som enda svenska skidtidningsalternativet kunnat själva välja vilka reportage de vill göra, oavsett reaktioner från läsarna. Alla köper, ursäkta uttrycket, skiten, ändå. Detta har givit ÅS en målgrupp bredare än rumpan som alltid lyckas hamna framför dig på de smala transportsräckorna, och en spjutspetsjornalistik trubbigare än dina stålkanter i slutet på april när snön du åker på är njutningsfullt upplandad med sten.
Det finns fler skidorter i världen än Åre, fler nackdelar än fördelar med växthuseffekten, fler grymma skidåkare än Jon Olsson, samt definitivt fler klädmärken än Peak Performance.
Var nära att skriva att det äntligen nu uppkommit en konkurrent till ÅS. Äntligen finns det ett alternativ.
Men varför skulle jag kalla BRANT för en konkurrent när de vänder sig till helt olika målgrupper och behandlar helt olika saker.
BRANT kommer, efter vad jag kan utläsa av de första två numren, vända sig till den genuina skid/brädåkaren med ett intresse för de orörda, branta, utmanade och ouppåkta. BRANT kommer förhoppningsvis att fortsätta lika bra som de börjat; fortsätta att, till skillnad från ÅS, ta upp branta berg, fuktionell utrustning, äventyr och åkning som sträcker sig bortom Dippan och Lundsrappet vid påsk.
Valet är ditt; byt tidning, det gjorde jag.