Nån som har erfarenhet av att gjuta innersko till pjäxtor?

tyron

Ny medlem
Är på väg att köpa nya pjäxor. Vill deffinitivt inte göra om samma misstag som förra gången, alltså köpa pjäxor som var lagom. Nu är de givetvis för stora. Men så har jag även tankar på att gjuta en innersko efter min fot. Vet att det kostar ganska mycket, men allt är ju relativt om man tänker på hur länge man kan ha samma pjäxa. Eller har jag fattat helt fel. För visst håller innerskon samma form hela tiden om man gjuter den efter foten? Så därför vänder jag mig till er som har erfarenhet av gjuten innersko. Är det värt det? Håller den formen? Hur många år håller den? Kan man sätta i den i en ny pjäxa av samma märke när skalet är slut? Evigt tacksam för svar.

gjutna pjäxor blir ju helt enkelt gjutna efter DINa fötter, vilket gör det hela betydligt komfortablare. min erfarnehet är att de håller formen (har haft mina i 2 säsonger) t.o.m när pappa lade en av dom framför ett varmluftsutsläpp i bilen i 10 timmar... vet att solomons innerskor kan man gjuta om (t.ex. efter en operation eller likn.) vet inte hur länge pjäxan håller, länge hoppas jag... för de är som sagt dyra... men å andra sidan kan fel pjäxor försöra den bästa skiddagen... hoppas det kan vara till lite hjälp, ha en skön & fotriktig säsong!!
//malin

Gjöt ett par för länge sen (-88), jobbade på ett bygge som arbetsledare och gick några mil om dagen på betong med skyddsskor, det gjorde att fötterna förändrades så mycket att jag fick skära bort det mesta av innerskon. Inte med saken att göra, men ...

Jag har haft mina gjutna inneskor i två säsonger nu. De håller absolut formen det blir ett uns större men det gör inget för att det är tok tight i början. Jag har åkt ca 240 dagar med mina och nu börjar de bli slitna så det är ingen ide att tävla i längre men att hoppa i dock. Det går och byta skal men det är inget och rekommendera då man säger att skalet håller fyra år och inneskon ca två!
Det kostar från 3500 om du har skal upp till 8000 + för strolz…
Smakar det så kostar det!
Hoppas det hjälpte något

Ett alternativ, kan vara att köpa en bättre modern pjäxa där innerskon värms på och formas efter foten på det sättet. Att rekommendera är dock att komplettera med en gjuten sula. Det hela beror dock på hur komplicerad fot du har. Blir billigare på det sättet och enligt min erfarenhet mycket bra. Jag har haft båda alternativen och innan de nya pjäxmodellerna kom var gjutning det enda som fungerade, men numera funkar det bra med retail varianten.

Har haft gjutna skor 15 år. Är inne på andra paret 2001 or och rekommenderar det starkt. Köp Strolz då du kan byta ut många delar som slits gratis i vilken butik som helst som säljer dessa. Rekommendation är att byta underplattor en gån per säsong om du åker sisådär 40 dagar om året.
Skulle skalet krympa eller foten breddas så ändrar de skalet gratis åt dig. Dyrt javisst men garanterat värt det 4500 och du kan ha dem i 7-10 år beronde på hur mycket du åker.

Tillbaka
Topp