Hej, på Burtons sida finns det under varje binding en sektion Tech + Features, med mängder av information om vad det är för skillnader i material etc. mellan bindningarna. Det är en klar skillnad mellan dem som du ser.
Din fråga om vilken som håller längst: jag har erfarenhet av äldre Custom så i det fallet kan jag inte hjälpa dej. Nu förtiden föredrar jag betydligt styvare bindningar, så Custom är längre inget alternativ för mej. Burton har bra kvalitet på sina grejjer så för mej är det mest ett val av bindning som passar min åkning. För att komma bort från den burton-hype (edit: burton är bra grejjer, det har jag egen erfarenhet om) som ibland finns, försöker jag själv att hitta utrustning från andra tillverkare, de senaste åren har jag kört med Drake-bindningar. Även brädor vill jag gärna ha annat, så de senaste åren ha jag kört på Unity, Option och M3. Jag har länge kikat på Never Summer (även Gnu och Lib Tech förstås, de har alltid varit på listan när det har varit dags att köpa nytt)
Lycka till,