Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
nån som vet?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 13618" data-attributes="member: 13245"><p>När det gäller utlösningsmekanismen har jag en egen skala som delvis är oberoende av vikten. Jag menar att åkarens styrka är mer intressant (om vi pratar om någorlunda aggresiva åkare). Min teori bygger på att man först ber åkaren göra ett maxlyft i knäböj med skivstång. Dela antal kilo med 10 och du har lämplig inställning. Det har visats sig vara lämpligt att gå ned lite drygt till 90 grader i knäna med inte fullt ned tills låren är parallella med golvet. </p><p></p><p>Som exempel tar jag själv lite drygt 130 kilo och kör alltså bindningarna på ca 13. Dettar oberoende av att min vikt endast är 65 kilo. Är man dåligt tränad nå"t år blir det till att skruva ner bindningarna. </p><p></p><p>En annan detalj är att olika bindningar av samma märke, alla inställda på 13 reagerar olika beroende på vilken fjäder som sitter i. Min 12-24 ställd på 13 är t.ex. lite snärtigare än en 6-14 ställd på 13. Dessutom skiljer sig givetvis olika bindningsfabrikat åt. Med lite erfarenhet märker man hur hårt man behöver ha. </p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 13618, member: 13245"] När det gäller utlösningsmekanismen har jag en egen skala som delvis är oberoende av vikten. Jag menar att åkarens styrka är mer intressant (om vi pratar om någorlunda aggresiva åkare). Min teori bygger på att man först ber åkaren göra ett maxlyft i knäböj med skivstång. Dela antal kilo med 10 och du har lämplig inställning. Det har visats sig vara lämpligt att gå ned lite drygt till 90 grader i knäna med inte fullt ned tills låren är parallella med golvet. Som exempel tar jag själv lite drygt 130 kilo och kör alltså bindningarna på ca 13. Dettar oberoende av att min vikt endast är 65 kilo. Är man dåligt tränad nå"t år blir det till att skruva ner bindningarna. En annan detalj är att olika bindningar av samma märke, alla inställda på 13 reagerar olika beroende på vilken fjäder som sitter i. Min 12-24 ställd på 13 är t.ex. lite snärtigare än en 6-14 ställd på 13. Dessutom skiljer sig givetvis olika bindningsfabrikat åt. Med lite erfarenhet märker man hur hårt man behöver ha. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
nån som vet?
Tillbaka
Topp