Nånstans att ta med mamsen? Jag åker - hon njuter av natur och utflykter

pickpack

Ny medlem
Hej!

Jag skulle vilja ta med min mamma upp till fjällen, för naturupplevelsen, men jag vet inte var!
I första hand är det den närmsta tiden (januari/februari) som jag tänkt åka med henne.

Hon är ~60 år, fit men skör. Hon har vandrarvana men inte skidvana. Kanske klarar att åka turskidor, men inte långt.

Jag ville hitta en ort där jag kan åka nerförs litegrann (inga höga krav!), medan hon på egen hand kan utforska omgivningarna på olika sätt, om det är till fots, genom enklare turåkning eller t ex med en buss eller skoter som man kan köpa färd på. Eller andra typer av aktiveter för en äldre dam.

Jag har körkort men det har inte hon.

Ett alternativ jag tittade på var Grövelsjön, som verkar ha blandningen av alpint, längd och allmän mysighet i form av fina och lättillgängliga omgivningar. Tyvärr är snöläget inte så bra där just nu, därför frågar jag här efter alternativ.

Jag har kikat lite på Sälen-orterna, men det känns himla omysigt på nåt sätt. Finns det andra orter, som liknar Grövelsjön?

Tacksam för alla tips!

.pickpack

Vad för typ av krav har du på åkningen? Eftersom Grövelsjöns snötillgång var ett problem så antar jag att du förväntar dig lite mer än att hasa barnpist?

Spontant är väl Åre eller Funäsdalen vad som comes to mind. Bägge ställena har ändå någon form av stadsbebyggelse och även liftar som går från ganska centrala lägen så att hon kan hänga i stan och sen ta gondol el liknande upp på toppen och ta en fika, vandra vidare eller bara träffa dig.

Nu är jag väl något partisk eftersom jag numera är local men jag skulle säga att Hemavan passar fint in på det du söker med, åtminstone om det duger att knata själv till fots eller skidor.

Tack för svar!

Åre hade jag sorterat bort, mest för att jag själv ser det mer som party-party men jag kanske ska omvärdera...
Hemavan och Funäs låter mer ditåt jag söker!

Dock måste jag lägga till en sak: jag hade tänkt att åka över en helg och då gärna köra bil. Åre, Funäs och Hemavan blir lite väl långt bort då, om man inte flyger iofs men det känns inte aktuellt pga bara en helg.

Jag tar gärna emot fler förslag på ställen lite längre söderut!

Pillard sa:
Vad för typ av krav har du på åkningen? Eftersom Grövelsjöns snötillgång var ett problem så antar jag att du förväntar dig lite mer än att hasa barnpist?
Lite mer än barnpist vore trevligt, men utöver det har jag inga större krav. Jag hade nog kunnat åka till Romme t ex om det hade varit med passande utflyktsmässigt för henne.

Ang Grövelsjön så såg det ut på snörapporten här på Freeride att det var endast 20 cm snö i nedfarterna, vilket jag tyckte var lite väl tunt för att åka på. Har jag fel?

Järvsö är fint, då har du Harsa längdskidåkning i närheten, samt stor fin skog att gå runt i. Dessutom när Stockholm.

Nära till Bollnäs etc och en del schysstare restauranger.

Varifrån åker du? Åker du bil från sthlm misstänker jag att funäsdalen är marginellt längre bort än Grövelsjön, sett i tid iaf...

Något närmre är ju den lilla byn, med den stora skidåkningen, Det vill säga Lofsdalen.
Charmigt ställe med bra skidåkning. Släng dig ut för "Vita hissen", medans morsan tar vesslan upp på fjället mittemot för att bronza och ta en våffla.

Guld med så många förslag, tack alla!

@Pillard
Det stämmer, jag åker från Stockholm. Måste erkänna att jag kanske inte hade full koll på hur långt bort Grövelsjön ligger. Fick intrycket att det var nära baserat på t-banereklamen... =)

Jag ska kolla upp Lofsdalen och Järvsö!

.pickpack

Idre har ju både skoterturer och längdåkning och riktigt vackert vid rätt väderlek

Mm, Idre skulle jag rekommendera framför Lofsdalen. För skidåkning är Lofsdalen klart roligare men om mamma vill ha lite mer möjligheter att roa sig är ju Idre klart bättre. Dels finns nog lite grejer att göra nere i byn (betydligt större än byn i Lofsdalen) och dessutom klart mer saker att göra uppe vid Idre Fjäll.

Tillbaka
Topp