När är det lämpligt att tjejer går över till damskidor?

Hej
Har en dotter på 11år som åkt skidor sedan hon var 5.
Längd: 155cm
Vikt: 45kg.

Hon tar sig ner på de flesta backar om än inte så snabbt, åker med andra ord väldigt försiktgt.
Idag åker hon på K2 Missy 129cm som ju är för korta.
Min fundering gäller främst när man kan gå över på damskidor?
Har sneglat lite på de utbud av juniorskidor som finns och det är väl inte helt upplyftande. Finns ju mest twintips vilket hon inte är speciellt intresserad av, motivmässigt tycker hon själv också att utbudet på damsidan är mer tilltalande.

Frågan är då om damskidor blir för styva, främst med tanke på skaderisk, knän osv.
Har samma fundering kring pjäxor, skostorlek 38, bör hon fortsätta köra med juniorpjäxor eller kan man gå över på dampjäxor, eller är dessa för hårda?

Tacksam för hjälp kring ovanstående samt gärna tips på skidor.

Jag förstår inte riktigt.
Varför skulle skaderisken vara högre med ett par styvare skidor? Det är ju väl ändå bindningarna som löser ut skidan. Styvheten ska inte göra någon markant skillnad, tror jag

Det är ju väldigt svårt att ge någon direkt brytpunkt där man går från barnutrustning till de vuxnas motsvarighet. Det man får göra är väl helt enkelt att försöka jämföra med med den som utrustningen är lämpad för.

Vanligtvis när jag frågar pappor om vad deras barn väger/längd/skostorlek så brukar de vara jävligt off. Är du säker på 155cm/45kg?

Vad det gäller pjäxorna så brukar jag lobba för att man hellre köper ett par tävlingspjäxor för juniorer. De flesta unga tjejer har vader som skiljer sig drastiskt från en vuxen, med andra ord, mycket smalare. Dampjäxor, generellt har alldeles för mycket utrymme bakom vaden för att vara bekväma och ge bästa möjliga chans för utveckling.

Skidorna är enkelt, det finns damskidor som är anpassade för fenomenalt oatletiska damer, dessa skidor har en skvätt tip-rocker, stor "shovel" och är väldigt mjuka framtill. Detta är väl egentligen receptet för en stor del av medel till avancerad-segmentet också. Helt enkelt, väldigt lättsvängda skapelser. Man kan med fördel skippa den absoluta instegesmodellen, steget upp brukar vara låttåkt nog. Jag brukar även flytta fram bindningarna en skvätt om skidan är i längsta laget, eller om åkaren är nervös. Detta ger känslan av att kunna dominera framändan av skidan.

Det är sent som fasen här i NZ och jag orkar inte korrekturläsa, fråga på om något är oklart.

http://www.skis.com/Elan-E-Flex-6-Skis-with-EL-10.0-QT-Bindings-2013/277836P,default,pd.html

Det här är en skida som jag sålt mycket i vinter, till just tjejer och killar som är lite mitt i mellan segmenten. Denna skida kan även köras av en vuxen nybörjare så länge personen är ganska lätt.

http://www.lange-boots.com/NZ/NZ/rs-70-s_c__LBD5030_product_skiboots-junior-race.html

En klockren pjäxa för en stark åkare, givetvis inget man ska köpa utan en ordentlig provningssession i valfri bra skidbutik. Finns givetvis alternativ från andra märken, samt varianter med bredare läst och mjukare flex osv. Väldigt svårt för mig att uppskatta hur styva pjäxor som behövs. Mycket beror på om dottern din har lärt sig att ta i. Kan låta korkat, men jag träffar vuxna människor som inte vet hur man tar i, och pressar sina muskler ordentligt.

Völkl Gotama Jr är en trevlig skida min dotter åkt på fram till senaste vintern. Hon åker relativt stabilt och tar sig ner förr alla backar inkl puckelpist. Hon var 160 cm 43 kg när hon började åka med skidor i längd 158 cm. Det är ju lite twintip på dem så lite längd går bort. Var inte rädd att ta lite längre skidor ifall du väljer denna typ av skida.

Hej
Tack för era svar.
Då det gäller pjäxorna är det nog bara att åka in till lämplig butik och testa. Tänkte inte på att dampjäxor blir mycket bredare runt vaden men så är det förstås, det lär nog bli en juniorpjäxa då men kanske man får snegla på de lite styvare i det segmentet då.

Ålder och längd är korrekt i det här fallet:)

Då det gäller skidorna kom jag att tänka på en till sak, även om hon inte åker så hårt nerför pisten så tillbringar hon rätt mycket tid efter skogsbanor osv.
Det kanske därför vore bättre med ett par twintips?
Tänker att dessa är lättare att hantera efter bitvis trånga skogsbanor, går man på en dam(pist)skida så kommer väl antagligen bakändan på skidan att lägga sig i mer i åkningen.

Gotama JR verkar ju trevlig för all del, i hennes fall skulle det väl då vara 148 cm som är aktuellt, 158 känns lite väl långt även om det går bort en del av åkytan.

Finns det några fler tips på lämpliga skidor?

Millimetermannen sa:
Hej
Tack för era svar.
Då det gäller pjäxorna är det nog bara att åka in till lämplig butik och testa. Tänkte inte på att dampjäxor blir mycket bredare runt vaden men så är det förstås, det lär nog bli en juniorpjäxa då men kanske man får snegla på de lite styvare i det segmentet då.

Ålder och längd är korrekt i det här fallet:)

Då det gäller skidorna kom jag att tänka på en till sak, även om hon inte åker så hårt nerför pisten så tillbringar hon rätt mycket tid efter skogsbanor osv.
Det kanske därför vore bättre med ett par twintips?
Tänker att dessa är lättare att hantera efter bitvis trånga skogsbanor, går man på en dam(pist)skida så kommer väl antagligen bakändan på skidan att lägga sig i mer i åkningen.

Gotama JR verkar ju trevlig för all del, i hennes fall skulle det väl då vara 148 cm som är aktuellt, 158 känns lite väl långt även om det går bort en del av åkytan.

Finns det några fler tips på lämpliga skidor?
jag skulle nog säga att 158 skulle kunna funka. Däremot så har hon ju åkt på väldigt korta skidor fram tills nu så det blir ett väldigt stort hopp rent längd mässigt.

Barn brukar vara väldigt bra på att anpassa sig så dom första dagarna på ett par 158 kommer nog vara lite svårare men sen kommer det nog gå galant.

Åhhh vad trött jag blir. Internet svalde mitt långa svar.

Den korta versionen: Köp inte Gotama Jr. i 148, skidan har full rocker+en skvätt twin-tip, om dottern din gillar hur den ser ut så köp för all del 158'an, kommer bli klockrent!

Och du har ju rätt inställning till pjäxorna, passformen är ju nummer ett givetvis. Köp inte för hårda pjäxor, för att ge lite sammanhang, flexskalan för damer är (typ) 50-115, detta gäller ju givetvis enbart för "konsumentpjäxor". Jag skulle gissa att en random sjuttioflexare (Short Cuff-modell) kommer vara tillräckligt framtidssäker.

Kan bara stämma in på att Gotama är en bra lättåkt skida båda min barn åkte på dessa och var mycket nöjd, och att 158 kommer att bli bra

Tillbaka
Topp