När bör man byta en gammal transceiver?

skidmannen sa:
Mårten har såklart rätt, gamla tranceivers är sämre än nya. Det är inte det inget tvivel om. Min idé var ju att gammal tranceiver + ballong är bättre än bara ny tranceiver. Skillnaden i pengar behöver inte vara så stor om man köper en billig ballong. Men det är alltså fel?

Tycker du jag ska sälja min ballong så att jag kan byta ut Barryvoxen? Hur ändras mina överlevnadschanser då? Hur ändras polarnas odds?
Nu var ju inte din tranciver så gammal så den behövde bytas eller hur?

Jag tillsammans med mina 2 gubbkompisar har åkt offpist sen man åkte på 205 långa Omeglass .
Skidor ,pjäxor,bindningar o all annan mer eller mindre nödvändig utrustning uppdateras ofta,däremot har den blå "lavinamuletten" (Ortovox F1) hängt med lite väl länge kanske med tanke på vad som skrivs ovan.

Nu till frågan; om jag skaffar en ny tranciever ,kommer de då ha svårt att hitta mig med sina gamla eller kommer det bli problem för mig att söka ngn av dem tilsammans med en av dem med gammal tranciever ?

Jag och syrran har varsin gammal DTS tracker med knappa 10 år på nacken. Upplevde helt plötsligt under förra vintern att sökningen med dessa var lite skum. Riktningsvisaren verkade mycket ostabil och förvirrad samt att den tog upp stabil signal väldigt sent. Dock svårt att veta om nått blivit sämre eller om man inbillade sig?
Under sista skidhelgen förra vintern testade vi sök med dessa två trackers tillsammans med en nyare tracker och en Barryvox element. Barryvoxen tog upp signal på väldigt mkt längre avstånd! Den nyare trackern plockade upp signal på lite längre avstånd än våra två gamla. Vi sökte mot samma sändare (inte gömd) med dessa 4 och startade på samma utgångspunkt. Min och syrrans gamla sändare tog helt andra vägar än de två andra och ändrade dessutom slumpartat riktning hela tiden. De två andra var mycket mer stabila i riktningsvisningen. Först när man kom riktigt nära med våra gamla verkade dom vara på rätt spår.
Känns som att det är dags att köpa nytt!

Intrepid76, du kommer fortfarande kunna söka efter dina kompisar, det är fortfarande 457 kHz gemensam standard för transceivers. Dock så kan det vara idé att övertala dina kompisar att också skaffa nya med tanke på det som diskuterats tidigare i tråden.

sjo_orret, det låter som du spräckt en antenn i din transceiver. Eftersom den är så gammal gäller inte garantin längre så det är dags att köpa nytt.

Tillbaka
Topp