När ska man åka?

• Trådstartare Trådstartare Crispet
  • Start datum Start datum
C

Crispet

Guest
När ska man åka?
Hur är det egentligen? Jag och en compadre planerar en säsong ner till Verbier i vinter och hade tänkt att åka redan i November, i tron om att det finns bättre tillgång till jobb och så så pass tidigt på säsongen (+ att vi är så j---la åksugna så vi inte kan vänta längre än så!).
Som jag har förstått det så verkar de flesta säsongarna åka ner till det vita guldet i slutet på December/ början på Januari. Hur kommer det sig? Det måste ju finnas nån anledning? Finns det ingen snö innan dess eller what?
Om man ställer frågan som så: Vilka är för- och nackdelarna med att åka ner i November istället för Januari?

Vore tacksam om det finns någon vänlig veteran som kan hjälpa en stackars säsongsoskuld tillrätta...

Tjena Johnny förresten! Det börjar dra ihop sig!

När ska man åka?
Har inte säsongat i alperna, men är där rätt ofta. Jag har bl a åkt ner till Zermatt i slutet av november de senaste fyra åren. Jag kommer inte ihåg hur det var de första två, men de senaste två åren har det varit mycket dåligt med snö i Verbier just den perioden. Två år sedan inte öppet alls och förra året någon ensataka kort pist tror jag.

Däremot har tre av fyra år varit riktigt bra i Zermatt. Har ni tänkt säsonga i Verbier, men vill åka ner tidigt så kanske ni ska lägga en del av tiden november/början december i typ Zermatt/Sas Fee, tar ca 1,5 timme med bil från Verpan tror jag?

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp