när släpper ucpa sina resor?

v-larsson

Aktiv medlem
Tja ska hålla mig kort och undrar helt enkelt om någon vet ungefär när ucpa släpper sina resor för vintern? undrar också ungefär i vilka prisklasser resorna ligger beroende på vart man väljer att åka.

Har sökt i forumet men hittade inte svar på just detta.

Åkte med ucpa till Val Thorens förra vintern och fick betala cirka 8000 kr för det. Rekommenderas starkt!!

Blev jäkligt besviken när jag såg att UCPA inte kör till Val dísere på sportlovet i år:(. Var redan inställd på den resan.

Jäklar vad snabbt vissa veckor blev fullbokade det här året!! Nu är iaf v.11 i Chamonix och v.12 i Val D'sere bokade! Någon mer härifrån som ska ner de veckorna?

djungel-Jim sa:
Jäklar vad snabbt vissa veckor blev fullbokade det här året!! Nu är iaf v.11 i Chamonix och v.12 i Val D'sere bokade! Någon mer härifrån som ska ner de veckorna?
Du syftar på offpistresorna då antar jag? För de vanliga resorna verkar det finnas mycket kvar av.

Gurra_ski sa:
djungel-Jim sa:
Du syftar på offpistresorna då antar jag? För de vanliga resorna verkar det finnas mycket kvar av.
Verkar ju främst som att det är Telemarksresorna som gått åt.
För det finns ju mycket skioffpist osv. kvar.

Har dom olika kategorier på resorna beroende på om man åker pist eller utanför?
Låter lite långsökt att dessutom skilja på telemarkarna, brädåkning och skidor men platserna kanske fylls upp bra...

xzimmit sa:
Gurra_ski sa:
djungel-Jim sa:
Men vadå finns det någon som åker skidor? Jag trodde alla var brädåkare så det var förståss det jag syftade på ;)

felix sa:
Låter lite långsökt att dessutom skilja på telemarkarna, brädåkning och skidor men platserna kanske fylls upp bra...
Yes, finns en jädra massa resor och konceptet verkar funka bra!

djungel-Jim sa:
xzimmit sa:
Gurra_ski sa:
Men vadå finns det någon som åker skidor? Jag trodde alla var brädåkare så det var förståss det jag syftade på ;)
ey, det är inte 1995 längre, dude ;-)

resorna med ucpa var fan dyrare än vad jag trodde.
har rest till alperna 2 ggr tidigare med buss och dte var all inclusive med 3 mål mat och hela köret. då har jag betalat ca 5000. visserliggen ingen guide då men ändå.

v-larsson sa:
har rest till alperna 2 ggr tidigare med buss och dte var all inclusive med 3 mål mat och hela köret. då har jag betalat ca 5000. visserliggen ingen guide då men ändå.
Tjena va billigt! Vad är det för resebolag du åkt med då? Har det varit inklusive liftkort också?

felix sa:
Gällnade skidåkning finns det ett gäng alternativ, dock dom mest intressanta är väl Ski Offpist (körs på dom flesta orter) och Ski Toute Neige (endast Argentière), finns även Branta korridorer i Cham och lite andra grejjer.

Funderar starkt på att åka med UCPA och då är det Ski Offpist eller Ski Toute Neige som gäller. Dock vet jag inte vilket som passar mig bäst så om någon åkt en av två ovanstående så får ni gärna ge lite recensioner angående åkskicklighet bland gruppen, kvalitéten på åkningen osv.

Detta undrar jag främst eftersom det känns som att jag ligger någonstans mitt emellan Confirmé och Expert.
Har dock fått en känsla av att Comfirmé känns lite för "simpelt" & "enkelt".
Deras definitioner av svårighetsgraderna tolkas säkerligen väldigt subjektivt av resenärerna vilket gör att jag får känslan av att om man väljer t.ex. Ski Toute Neige så är risken stor man får med sig någon fet, otränad & allmänt dålig fransman. har jag fel?

Senast ändrad:
Gurra_ski sa:
v-larsson sa:
Tjena va billigt! Vad är det för resebolag du åkt med då? Har det varit inklusive liftkort också?
Var något lokalt arrangemang vi åkte med.

xzimmit sa:
Detta undrar jag främst eftersom det känns som att jag ligger någonstans mitt emellan Confirmé och Expert.
Deras definitioner av svårighetsgraderna tolkas säkerligen väldigt subjektivt av resenärerna vilket gör att jag får känslan av att om man väljer t.ex. Ski Toute Neige så är risken stor man får med sig någon fet, otränad & allmänt dålig fransman. har jag fel?
Det beror ju lite på hur du är som person - gillar du att vara bäst i gruppen eller blir du taggad av att inte vara bäst? Om jag var i din sits skulle jag valt expert. Om du inte platsar kommer dom ändå flytta ner dig.

Angående ski-offpist och alla andra olika varianter beror det lite på vilket område man åker till. På den tiden jag fortfarande åkte skidor (1995 ;)) var jag i val thorens en vecka med ucpa. Där har dom ingen offpistgrupp, men det enda vi gjorde hela veckan var att åka offpist.

Nu när jag åker bräda finns det ofta bara "snowboard" att välja och i expert åker man i stort sett bara på pisten när man ska ta sig till offpisten ;)

Och till slut angående priset så åker dom flesta med ucpa pga guidningen... Om man räknar in guiden hela veckan kan man knappast komma undan billigare på annat håll.

xzimmit sa:
felix sa:
Gällnade skidåkning finns det ett gäng alternativ, dock dom mest intressanta är väl Ski Offpist (körs på dom flesta orter) och Ski Toute Neige (endast Argentière), finns även Branta korridorer i Cham och lite andra grejjer.

Funderar starkt på att åka med UCPA och då är det Ski Offpist eller Ski Toute Neige som gäller. Dock vet jag inte vilket som passar mig bäst så om någon åkt en av två ovanstående så får ni gärna ge lite recensioner angående åkskicklighet bland gruppen, kvalitéten på åkningen osv.

Kör på expert! Om inte guiderna anser att du är tillräckligt bra flyttar de ner dig en nivå. Det var något knivigare att byta upp sig en nivå om jag minns rätt. Var i Val Thorens i vintras och åkte i expert+ gruppen men vart ändå inte jätteimponerad av kvalitén på åkarna. Frågan var om om inte jag som 17-åring nästan var bäst i gruppen.

Tillbaka
Topp