Nedladdning Snowboard/Skidfilm?

JakobJ

Aktiv medlem
Tja! Folk kanske tycker att jag är en idiot eller freeride kanske tar bort tråden men jag tycker iaf att de är värt att göra den.

Jag tycker att de borde bli lagligt att ladda hem snowboard och skidfilm och att dom som gör filmen istället tjänar mer pengar på sponsorerna och lägga in lite smygreklam, kanske till och med få lite sponsorbidrag från kameraföretagen.

Om en film är gratis så ser mer folk på den och sponsorerna blir därför synligare och därmed borde man kunna kräva mer av dom. Sen kanske man kan lägga in lite smygreklam om saker och ting också. Är jag helt ute och cyklar eller äre nån som håller med mig?

jag håller med dig men jag tänker inte diskutera nedladdning eftersom jag då riskerar avstänging. Lås tråden tack!

Amplid sa:
Men vem vill göra en film om man inte tjänar något på det?
om du läser noga i tråden så skriver jag ju att man ska tjäna mer på sponsorerna, som en populär tidning tjänar uppåt 100 tusen för en annons

tror inte att de sjulle vara så svårt för tex Poor Boys att fixa en så pass bra sponsor..
jag håller med. de skulle vara riktigt bra om de va som du skriver..

och Ewasx: vi diskuterar inte nerladdningen vi diskuterar finansieringen av skidfilmer..

lås inte tråden tack !

Dom tjänar nog ändå mer på pengarna dom får av folk som köper filmen.

Självklart skulle det vara bra för oss, men inte för dom som gjort filmen tror jag.

Du tror kanske att sponsorer är som godis i en affär. Det är bara att peka vad man vill ha och hur mycket.

Den dagen det är så, då kommer det troligtvis någon och gör en gratisfilm för alla att titta på, ifall han kan kräva 2 årslöner av sina sponsorer. Tills dess får du nog köpa skidfilmerna, så att marknaden blir större, och därmed utökar du dina chanser att en vacker dag kunna ladda ner gratis profesionella skidfilmer.

Tänk på att det krävs pengar, enorm tid och jobb att göra en film. Du tycker inte att de som gör filmerna är värda att få betalt för det? Och så länge folk laddar hem filmerna kommer marknaden att ses som på tok för liten för att sponsorer skall punga ut såpass mycket pengar att folk börjar göra gratisfilmer för att intäckterna av filmförsäljningen inte kan matcha sponsorintäckterna på långa vägar..

Snart ringer väckarklockan.

Senast ändrad:
Det låter som en mycket bra idé ur ekonomisk synpunkt för sponsorerna. Men jag tror att fler filmer skulle göras och läggas ut och det skulle inte alls bli samma struktur inom skid-filmsvärlden. Det skulle göras filmer här och där bara för att tjäna pengar på reklam. Varför försöka bli bäst när alla ändå kommer ladda ner filmen och kolla på den för att den är gratis.

Måste vi betala för filmerna väljer vi noga vilka vi köper. Vi tar dom som vi anser är bäst. Det främjar utvecklingen inom skidfilm. Är det gratis laddar vi ner allt vi hittar och det blir bara en enda stor massa.

Sen är ju känslan när man får en film i fodral, på posten eller köper den i affären, underbar. Man har ju något som även där någon lagt ned tid och pengar på för att göra kunden nöjd.

Det som du föreslår skulle på kort sikt gynna oss konsumenter men på lång sikt så skulle det skada marknadsekonomin som för utvecklingen, inom allt vi handlar, framåt.

Eller?

//hellberg

PS. Vill du bara ha gratisfilm så har ju några försök gjorts, men så är ju också resultatet inte det samma. Måste ändå säga att detta är en bra film: www.kurtmovie.com DS.

Senast ändrad:
^^så sant som det var sagt
Det fungerar inte i längden...Skulle detta gälla allt man köper skulle inte världen fungera

Senast ändrad:
Ingen dum idé

Det filmerna går ut på är ju att få oss konsumenter att välja just det och det märket.

jämförselse:

En vanlig DVDfilm kostar ca 200 kr; reklam i den? nej!

En skidfilm kostar ca 250 till 300 kr; reklam i den? bara reklam!

Företagen tjänar nog enorma summor på försäljningen den reklamen generarar, så denna reklam (skidfilm) borde inte kosta ett öre, enligt mig iaf.

Å andra sidan finns det ju väldigt många gratisfilmer, som håller hög klass, enda skillanden är väl att det inte står tanner hall på framsidan.

niklasH sa:
Å andra sidan finns det ju väldigt många gratisfilmer, som håller hög klass, enda skillanden är väl att det inte står tanner hall på framsidan.
Där har du en poäng! Kanske skulle vi få fram fler duktiga åkare på film om detta genomfördes. Då skulle det istället bli vi som valde vilka åkare vi ville se och inte sponsorerna.

Du gör mig kluven, men jag få nog iaf hålla mig till mig tidigare svar ;)

Mja, reklam för produktionsbolaget ja, vet dock inte om det kan klassas som reklam, känner inte så många som köper film efter produktionsbolag. Fast du kanske köper en film bara för att paramount har producerat filmen?
Du ser ju knappast reklam för snickers eller prada där.

Senast ändrad:
denna är såååå låst! men jag håller delvis med dej. samtidigt så får dom ju in rätt mycket pengar på att folk köper den.

Tråden handlar varken om fildelning eller pirakopiering, bara om att det borde släppas filmer relativt mycket billigare eller gratis. Borde inte låsas.

men tänk er om man skulle värva några grymma åkare till filmen å sen så går filmen nåt i stil med att man visar sponsorerna tydligt och klart i början men kanske inte bara snowboard/skidmärken utan åxå till exempel bilmärken, de har hänt förut. Sen lite då och då i filmen så gör man smygreklam för saker, de kan vara allt från en ipod till en skoter. eller en mac dator, nån kanske sitter vid datorn nån/några gånger i filmen. De skulle kunna funka tror jag, sen gäller det ju att man har grymma filmare,åkare och redigerare för att få mer betalt av sponsorerna också och på så sätt släpps kanske dom bästa filmerna gratis eller för en väldigt billig slant, det är många filmer som släpps genom tidningen onboard, det följer med en film till varje nummer, vissa är riktigt bra och vissa är värdelösa...

Du har en hel del reklam i vanlig film. bara att det inte altid görs allt för tydligt. Finns företag som lägger ner enorma summor för att just deras produkter ska synas/användas i filmer. Dom får kanske inte några minuter i en paus under filmen men deras produkt syns klart och tydligt.

Tillbaka till att kunna få gratisfilmer tack vare sponsorer till filmerna så finns det ju redan. Har då dom 2 senaste åren fått en film ifrån Cross med åkarna som dom sponsrar. Finns garanterat flera exempel med.

//johan

Mm...
Vi får hoppas mer på den utvecklingen, att företagen gör riktigt bra filmer och ger ut dom gratis.

btw jally, är ganska enormt mycket med sådan "smygreklam" i många filmer redan, tex After lame, kryllar av macar där. Det är bara att inse att stor del av snowboard och skidfilmerna bara är massa reklam rakt igenom.

En av anledningarna till att det blir massa produktreklam inbakad i film o serier är Tivo. En inspelningsmackapär som spelar in programet man vill se i förväg och sedan när man kollar på det så är alla reklampauser borta.

så dumt var det inte, kanska smart, dom kan ju lägga upp en sida med bara snowboard/skid filmer för just den sortens filmer är det ju kanska mycket synliga spons med.

JakobJ sa:
Tja! Folk kanske tycker att jag är en idiot eller freeride kanske tar bort tråden men jag tycker iaf att de är värt att göra den.

Jag tycker att de borde bli lagligt att ladda hem snowboard och skidfilm och att dom som gör filmen istället tjänar mer pengar på sponsorerna och lägga in lite smygreklam, kanske till och med få lite sponsorbidrag från kameraföretagen.

Om en film är gratis så ser mer folk på den och sponsorerna blir därför synligare och därmed borde man kunna kräva mer av dom. Sen kanske man kan lägga in lite smygreklam om saker och ting också. Är jag helt ute och cyklar eller äre nån som håller med mig?
Tror du inte att skid/brädfilmsföretagen redan söker sponsorer med ljus och lykta? Det är ingen skidfilmare som går och blir rik på det, dom går runt och kanske kan plocka ut en normal årslön. Mer är det inte. Sponsorerna lägger redan så mycket pengar som dom är villiga att lägga, hur tror du dom ska övertygas att dubbla sina redan stora investeringar?

Så sorry, men det där är faktiskt ren idioti och önskedrömmande.

Varför inte bara betala en 100/200kr för att få din film så filmskaparna tjänar pengar på det och kan göra ännu bättre filmer..

Hogizz sa:
Varför inte bara betala en 100/200kr för att få din film så filmskaparna tjänar pengar på det och kan göra ännu bättre filmer..
skidfilmer kostar oftast inte 100 kr..

deet är ju inte gratis att producera en skidfillm precis, så mycket kostnad(väldigt mycket pengar) går ju till utrustning resa o sånt, sen ska man ju hellst :P tjäna pengar på det man gör, sponsorerna hjälper ju till mkt som det är redan nu, med utrustning o sådant ;)
men jag gillar idén :P gratis skidfilm åt folket !

Deespin sa:
Dom tjänar nog ändå mer på pengarna dom får av folk som köper filmen.

Självklart skulle det vara bra för oss, men inte för dom som gjort filmen tror jag.
tror inte dom tjanar mer pengar pa dom som koper filmerna, efterfragan pa skidfilmer kan ju inte vara sarskilt stor lixom det maste sponsorena dom tjanar dom flesta pengarna pa. filmerna kan ju inte vara helt gratis heller, butikerna som saljer filmerna hade ju inte tjanat ett skit pa de annars. men visst de hade vart fint om de va gratis. ar ju inget problem att fa tag pa filmerna gratis iof men de ar ju en moralfraga och upp till var och en.

Railson sa:
jaag håller med dig det skulle vara nice !
Verkligen...men det finns på vissa håll..dailymotion.com, break.com och metacafe.com är bra sajter med mycket snösportsvideos...och i sverige finns ju freeride med en del, och ww.teamxstream.se (lösen = action) ...och även lite på bubblare.se
Vore schysst med ett ställe där alla bra videos är

Deespin sa:
niklasH sa:
En vanlig DVDfilm kostar ca 200 kr; reklam i den? JOJ, faktiskt om du tittar i början av filmen innan den börjat
som jag uppfattar det, menar du att det bara är reklam i en vanlig film i början. "HAHAHA"
Du har inte kollat genom en hel film någon gång antar jag. Det är MAASSOR av reklam i filmer, hela tiden, för allt möjligt.

Huvudpersonen har en mobiltelefon, då ska man minsann visa vilket märke det är.
Någon har en bil, då ska man veta vilket märke det är genom att noga zooma in på märket så att även icke-bilfantaster vet vad det är. O.s.v.
Ibland är det inte ens meningen att reklamen ska visas, t.ex i storstadsfilmer när det är reklam på väggar o.s.v. Men den finns ändå där.

och on-topic så tycker jag också det skulle vara fler gratis filmer.

Amplid sa:
Jally sa:
Amplid sa:
Men vem vill göra en film om man inte tjänar något på det?
om du läser noga i tråden så skriver jag ju att man ska tjäna mer på sponsorerna, som en populär tidning tjänar uppåt 100 tusen för en annons
Visst, bra idé men att fixa en sådan sponsor är inte det lättaste.
vafan vet du om det? tvivlar på att du försökt. handlar väl bara om hur bra argument man har och hur bra man är på att lägga fram dom.

You-Know-Who sa:
Deespin sa:
niklasH sa:
En vanlig DVDfilm kostar ca 200 kr; reklam i den? JOJ, faktiskt om du tittar i början av filmen innan den börjat
som jag uppfattar det, menar du att det bara är reklam i en vanlig film i början. "HAHAHA"
Du har inte kollat genom en hel film någon gång antar jag. Det är MAASSOR av reklam i filmer, hela tiden, för allt möjligt.

Huvudpersonen har en mobiltelefon, då ska man minsann visa vilket märke det är.
Någon har en bil, då ska man veta vilket märke det är genom att noga zooma in på märket så att även icke-bilfantaster vet vad det är. O.s.v.
Ibland är det inte ens meningen att reklamen ska visas, t.ex i storstadsfilmer när det är reklam på väggar o.s.v. Men den finns ändå där.

och on-topic så tycker jag också det skulle vara fler gratis filmer.
Det är skillnad på Reklam och "Smygreklam".

Tillbaka
Topp