Nelson/Whitewater 08-09

emil-d

Medlem
Nelson/Whitewater 08-09
Tänkte kolla om det var några här som tänkt spendera vintern i Nelson och eventuellt har boende ordnat eller på annat sätt skulle kunna tänka sig att dela boende. Jag åker själv och tänkte därför kolla om det finns några som vill tura, rippa puder och droppa klippor med mig. Jag står i valet och kvalet mellan att åka till Kicking eller Whitewater och känner att det är dags att ta ett beslut. Siktar på att åka runt nyår och vara borta 3-4 månader.
Finns det några vars planer överensstämmer på ett ungefär med mina så kan vi väl få igång lite snack i den här tråden.

Nelson/Whitewater 08-09
Jag går i liknande tankar. Har just fixat tjänstledigt från jobbet för att kunna dra iväg i vinter. Jag tror jag kommer nöja mig med två månader dock, en ekonomisk fråga. Är själv än så länge men delar gärna boende för att få ned kostnaden. Vi verkar ha samma tankar kring själva åkningen, en liten kanadensisk ort, puder, klippor och stighudar finns med på min önskelista också. Har säsongat i Whistler men för mycket folk. Tog en vecka i Kicking H. då och gillade det, förutom avståndet mellan stad och lift. Är de inte ännu värre i Nelson? Har du varit där?

Nelson/Whitewater 08-09
Nix, inte varit där. Avståndet är väl några km längre som jag förstått det. Skillnaden ligger väl i att Nelson är en mysig småstad och Golden är ett truckstop mer eller mindre. Kicking är större, mer alpint och lite mer exploaterat medan Whitewater är ett mindre system. I kicking kan man iaf åka något slags park medan jag fattat det som att det nog är ganska obefintligt i Whitewater (duh). Avståndet mellan lift och stad kommer man att få i princip var man än vänder sig i Kanada förutom Whistler. Inte varit på någon av orterna, det är bara den andra hands info jag har fått ihop. Sen har nog Whitewater ett aningen mer fördelaktigt klimat för ordentliga dump.

Nelson/Whitewater 08-09
emil-d sa:
Nix, inte varit där. Avståndet är väl några km längre som jag förstått det. Skillnaden ligger väl i att Nelson är en mysig småstad och Golden är ett truckstop mer eller mindre. Kicking är större, mer alpint och lite mer exploaterat medan Whitewater är ett mindre system. I kicking kan man iaf åka något slags park medan jag fattat det som att det nog är ganska obefintligt i Whitewater (duh). Avståndet mellan lift och stad kommer man att få i princip var man än vänder sig i Kanada förutom Whistler. Inte varit på någon av orterna, det är bara den andra hands info jag har fått ihop. Sen har nog Whitewater ett aningen mer fördelaktigt klimat för ordentliga dump.
Det mesta du resonerar runt stämmer. Golden är bättre än ni tror men KHMR har ingen park alls att snacka om. Två boxar finns men va storlek XL typ :D haha
Tror personligen att Nelson kan bli en riktig fullträff av många anledningar!

Nelson/Whitewater 08-09
Tja,
Nelson är i alla fall en stad som man kan bo i och göra annat. Det är en bit till skidsystemet. När jag var där fanns det en "liftplats" där man kunde ställa sej med tummen och vänta in hyggligt folk som ville ge en lift. Det fanns även en kille som hade en van och körde upp och hem folk för småpengar, men det vara bara ibland och det gick inte att lita på fastän man bestämt upplockning. Om det finns mer utvecklad transportservice idag vet jag tyvärr inte.

Whitewater har mängder med snö. Det är dock väldigt litet system (två liftar) men det finns oanande möjligheter utanför området, men man behöver veta vad man håller på med om man ska utanför repen. Att ligga och åka i Whitewater hel vinter, blir nog lite tråkigt, så kombinera det med utflykter till andra orter i BC och AB (om ni inte varit där tidigare förstås)

Ride on,

Nelson/Whitewater 08-09
hello!!
jag å min kompis frida ska till nelson i vinter!! ..trodde de bara va vi..
har bokat flyg dit 29e dec å hem 6 april typ... så de blir åka av!!! :D

vi har inget spikat boende än, men rekar runt lite å drar i de få trådar vi har.. vi delar gärna med fler för att få ner priset, och the more the merrier.. som jag brukar säga.

vi åker bräda, vill ha puder å tura å bara ha det härligt!!!!

HA DE!

Nelson/Whitewater 08-09
Tja!

Jepp vi drar dit från nyår till början på april. Verkar vara jäkligt mysigt ställe med underbart puder och goda turmöjligeter. Hela kitet helt enkelt!

Men om någon vet om boende så hör gärna av er!
Vi ses där! /Frida och Hanna

Nelson/Whitewater 08-09
också i samma banor som er =) åka en massa trevligt puder och utforska terängen.
är lätt på!! har tänkt att sticka direkt efter nyår och dra hem i början av maj.
någon som vet hur långt ww ligger från andra liftsystem? som kicking, lake louise b.l.a.
tycker alla borde snacka ihop sig och dra tillsammans. kan bli grymt.
höres

Nelson/Whitewater 08-09
1.5 timma till Red, 4 timmar till Fernie, 7-8 timmar till Kicking Horse, 7 timmar till Banff, 5 timmar inkl färja till Revelstoke. Tiderna är lite ungefärliga men kontentan är att Nelson ligger lite "off" jämfört med de andra större orterna. Jag hade nog lätt kunnat nöja mig med Nelson och Rossland en säsong!

Senast ändrad:
Nelson/Whitewater 08-09
Det lutar åt kicking och golden för min del, mest för att jag är lat och det inte dykt upp nåt vettigt i Nelson. Men hittar nån ett schysst boende får manb förstås gärna skrika till.

Nelson/Whitewater 08-09
btm sa:
också i samma banor som er =) åka en massa trevligt puder och utforska terängen.
är lätt på!! har tänkt att sticka direkt efter nyår och dra hem i början av maj.
någon som vet hur långt ww ligger från andra liftsystem? som kicking, lake louise b.l.a.
tycker alla borde snacka ihop sig och dra tillsammans. kan bli grymt.
höres
3 timmar från Schweitzer Mountain som ligger i Idaho i USA. Jag har varit där i 6 veckor. Det är för lång tid att vara där, men annläggningen är väl värd ett besök eller två. 2,5 timme till 49 degrees North som jag har hört ska vara bra, men inte hade pengar till att besöka.

Nelson/Whitewater 08-09
jaa, vi ska fortfarande dit! men har inte fixat boende, har förhoppningarna om att det ska vara billigt och lätt att hitta hostel annars... Men det bästa hade ju vart en egen stuga att trycka in sig i.
Nån som har ett hus till övers?

Nelson/Whitewater 08-09
mitt tips om ni ska spendera hela vintern är att inte stanna hela tiden i whitewater, det är en pytteliten anläggning, grymt trevlig och bra turmöjligheter men åkningen man når från de 2 uråldriga liftarna är avklarad på en förmiddag...

Nelson/Whitewater 08-09
Var i Nelson jan till slutet på mars -05. Trevlig stad. Liten anläggning, men om man gillar att tura är det inte så dumt. Rekommenderar även en sväng till Rogers Pass om så är fallet!

Här bodde jag och 3-4 kompisar en månad. Centralt, och mysigt.
http://www.nelsonbc.ca/nelson_towne/nelson_towne_house.html
Ingen aning om det finns kvar dock...

Men kolla även in: ilovenelson.com om det inte redan är gjort. Släng in en annons så kanske ni får napp.

Och vad det gäller Hostels så finns det två (kanske fler beroende på hur man räknar.)
Bo på: Dancing Bear
Undvik för allt i livet: Flying Squirel (Om ni inte uppskattar tät haschrök, pundare och allmän misär....)

Nelson/Whitewater 08-09
sjo_orret sa:
Är de här dumheterna något nytt påhitt eller regler dom alltid haft?

http://skiwhitewater.com/whitewater_ski_resort_news.php?id_nws=129

Låter ju riktigt avtändande om man har planer på att åka dit.
Ni som varit där, vad innebär detta?

Är det där normal kanadensisk policy för de flesta skidområden?
Det står inbounds. Inbounds = skidområdet. Alltså utanför repen får du göra vad du vill.

Vi fråga 2 grabbar som satt och delade på en joint på en topp som vi kom upp varför det var så mycket hippies i Nelson varpå dom svarade - its a good place to hang.

Tillbaka
Topp