Newbie frågor om mtb köp!

K_I_L_L

Ny medlem
Tjenna!

Nu har man hammnat i mountainbike svängen här =) , jeje jag går direkt på frågorna.

Jag ska alltså köpa en mtb nu , jag letar efter beggagnat så jag skulle vilja ha nå tipps på ett märke som är en bra nybörjar hojj?.

Jag ska cyckla mycket dirtjump och efter skogs stigar , även lite street blir de nog. Men jag har inte råd med nån heldämpad. Så en bra nybörjar Hardtail skulle jag vilja ha tag i, beggagnad då, för ett bra pris oxå =)

nån som kanske har nån att sälja till och med?

mvh / Hasse

Sattsa på kvalitet!

En bra cykel kostar runt 10000, under detta pris får du inget att utvecklas med.

Om du skall ha en cykel att köra lite mer skidåknings inspirerad cykling (freeride, DH) med tycker jag att du skall kolla på Spezialised:s instegsmodell i Big Hit serien.
11000 kr med magura hydraliska skivbromsar, beprövad ramkonstruktion, dock nite spezialised:s berömda four-bar-linkage. Cykeln kanske inte världens bästa framgaffel men det går att uppgradera.

Ett bra märke som gör lite billigare cyklar med förvånansvärt bra kvalitet är Jamis, deras Dakar XLT 1.0 skall enligt Mountainbike Action vara riktigt bra, antagligen ett bättre val än spezialised cykeln om du vill ha lite mer allround, passar dock inte jätte bra i dirten.

Om inte detta räcker (vilket jag hoppas att det inte gör) tycker jag att du skall gå till en riktig cykelaffär (inte sportson, sportex eller annan skit) och säga precis vad du vill ha och vad det får kosta. då blir det alldeles säkert bäst.

/ebbot

Tja!

ok , var å kolla på Inter Sport butiken här , och dom tar in specialized (Felstavat=)) cyklar nu. så då ska jag nog ta å spara ihop lite mer cash till en sån.

Min polares systers man (=)) kör downhill och han har en specialized. Som hanär väldigt nöjd med , så det märket verkar ju vara helt ok.

jaja.....tack så hemskt mycket för hjälpen!

mvh / Hasse

Tillbaka
Topp