nödvändigt med stativ?

Hampe_ee

Ny medlem
nödvändigt med stativ?
Tja... Jag har fått en kamera och undrar om jag ska köpa ett stativ?.är det värt det eller ska jag skita i det aja hör av er =)

nödvändigt med stativ?
asså ska du typ mest köra followcam som kanske e schysst på skate e de inte så nödvändigt.. men asså de blir ju liet fuckat om du står o darrar när du ska stå still..

nödvändigt med stativ?
om du filmar natur-dokumentärer tkr jag absolut inte du ska köpa stativ. skakig filmning av tusenfotingar är the shit! blir mkt mer action i det hela. tkr även att vargarnas livsstil skall dokumenteras utan stativ.

om du däremot är tråkig o filmar skidåkning kanske det är värt det. men jag skulle föredra natur-dokumentärer.

nödvändigt med stativ?
om du ska filma så ska du abosulut ha stativ!.. skakiga klipp går inte att fixa till i datorn!. därför är de viktigtt att ha de bra direkt!.. de ger så mkt med stativ.. KÖP!

nödvändigt med stativ?
Apocalyptik sa:
asså jag e dum som skriver fel :P jag menar har fått en videokamera :P
Du är inte alls dum. Eftersom du skrivit under filmkunskap så handlar det ju om en filmkamera, enkelt! De som tror annat, ja det är väl de som inte har alla pommes frittes på tallriken =)

Ett alternativ på stativ kan vara ett enbensstativ. Mycket bra att använda när man följer röliga mål. Detta motverkar skakningar mycket bra. Kanske blir det inte lika mjuka panoreringar och tiltningar som på ett trebensstativ, men och andra sidan är man ute efter sådant så räcker det inte med ett vanligt, billigt trebensstativ. Då måste du ha ett kulhuvud eller dyl som kostar många tusen, som gör det mycket mjukare när du rör kameran. Med ett billigt stativ kan du ibland få ett resultat som du inte alls är nöjd med, och då kvittar ju stativet.

Själv är jag ingen filmare utan håller på med stillbilder, men denna slutsats är den jag dragit av min erfarenhet. Jag använder tom stavarna som stativ, och jag har sett de som gjort detta mycket seriöst genom att fixa kamerafäste i staven.

nödvändigt med stativ?
Jag vet inte vad ni andra har för erfarenheter, men det jag har upplevt är att det blir sämre resultat med ett kasst stativ än utan. Om man skall filma ett rörligt motiv dvs. Tycker stativen brukar "hacka" fast och så får man rycka loss den... -> ryckig filmning.

Oj nu såg jag vad vargtass skrev. Ett enbensstativ verkar bra, ja...

nödvändigt med stativ?
Köp ett stativ! om du ska filma seriöst och sen göra film så så blir allt så mkt bättre ;) dom är inte så speciellt dyra hehe

nödvändigt med stativ?
asså det suger att kolla på en film med bara followcams eller skakig filmning.
köp ett stativ och ett fish eye så kan du göra en bra film lagomt är bäst blanda lite olika "skaker" tycker personligen att det e cleanst med stativ

nödvändigt med stativ?
Håller med FF, om ni ska köpa ett stativ, köp ett bra då. Billiga stativ är oftast helt värdelösa och "hackar". Köp ett bra eller inget alls. Inte på Claes Olhson alltså. Ett alternativ är åxå som vargtass skriver, ett enbensstativ.

nödvändigt med stativ?
Stativ helt klart! clasolsons funkar fint, se bara till att det är ett oljedämpat... alltså inget skitstativ där dom rörligadelarna bara är plast mot plast.

nödvändigt med stativ?
treben är ju klart bättre men åxå tyngre och klumpigare. det tar en jävla tid att plocka fram och sätta upp varje gång man ska filma

nödvändigt med stativ?
ok:P de är klassresa till tandådalen/hundfjället så ja tänkte göra en film om vi får ihop tillräckligt med klipp

nödvändigt med stativ?
vet någon av er vart man kan få tag på en sådan där motor som man blir dragen av när dem kör typ rails på stan för att få fart:D

Tillbaka
Topp