Noll koll på bräda

Augusttt

Medlem
Noll koll på bräda
Tjena!

Lyckats prata med brorsan att ta sista platserna i en bil till alperna och han har då fått för sig att börja åka snowboard för första gången (han har åkt skidor hela livet) då hyra ligger på 1500-2000kr funderar vi på om det är värt att investera i en bräda med bindning, boots o hela köret. Någon som har lite tips, är det värt? Tänker mest på begagnad alternativt har tips på ett komplett paket med snowboard, bindning och boots. Även om någon har tips på vad man ska söka efter, hur lång bräda, hur hård, form, storlek på boots osv osv osv.

All hjälp är bra hjälp.
Tack på förhand

Han är ca 1.80 lång
skostorlek 43/44
vikt: 85kg

MAX 2-3000kr

Noll koll på bräda
Hallå!

Längden på brädan ska va till näsan.
sägs det, men inget man behöver följa :P

Hård bräda - Lättare i pist/offpist - Ger bättre fart i pist och känns mer pålitlig när det kommer till balans. (Tycker jag)

Mjuk bräda - Lättare i park - Tappar fart i pisten och kan bli fladdrig.. inget jag rekomenderar att lära sig på, men som sagt så är allt personligt.

Lång bräda - Lättare i pist/offpist - Mer avancerad svängteknik, men det blir snyggare "s" svängar.

Kort bräda - Lättare i park - Lätt svängteknik (Bra att lära sig åka på).

Bootsen ska sitta tight! och va sköna samtidigt... Så har han 43/44 satsa på 43...
sen vet jag inte så mycket mer om det...

Man kan blanda lite som man känner för, och därför skulle jag rekomendera att ni hyr en snowboard så han får prova på massa olika, och slutligen se vad som passar hans åkstil bäst.

Men att pröva börja med skulle jag tro är en bräda som går till hakan/eller lite under och
satsa på en hårdare variant, eftersom det blir bättre att lära sig på i längden..

Formen på snowboards är en hel djungel... Men kolla denna länken så kanske ni får lite mer uppfattning :)

http://snowboardaddiction.com/pages/snowboard-sizes-and-styles-camber-rocker-flat-and-combo

Hoppas det hjälper lite! :) Lycka till!

Noll koll på bräda
Längden på brädan har mer med smak och vikt (som förändrar brädans betéende beroende på tryck) att göra än längden på människan i sig.. With that being said, 1,80 och 85 kg skulle antagligen sitta bra på en 157ish som förstabräda.

Tänk "lagom" på allting. Inte för hård bräda, inte för hårda boots eller för hårda bindningar. Hårda saker sätter press på åkaren vilket såklart inte är optimalt för en persons första bräda. Då ni ska åka i alperna är det inte så roligt om ni köper det mjukaste av allting heller, så försök tänka lite support men ändå forgiving. Runt medelmjukt på allting alltså..

Det här med att köpa så tighta boots att man dör ihjäl har jag aldrig förstått. Se till att bootsen inte glappar då det blir jobbigt när de packar ut sig, men köp inte heller boots som gör att han får blodstopp och förstör åkningen. Jag vet inte hur många jag sett som köper för små boots då dom blir tillsagda att de ska packa ut sig hur mycket som helst för att sedan behöva köpa nya. Ja, skorna packar ut sig.. Som vilka skor som helst, men se till att han kan komfortabelt ha på sig bootsen en hel dag även första dagen, annars är de för små. Jag kör en halv storlek större i boots än vanliga skor, hittar du boots som passar så sitter de bra och skönt ändå.

Jag skrev en dummy-guide om brädformer i mina yngre dagar när rocker slog igenom, läs igenom den här om du har lust:
http://bbghouse.blogspot.se/2010/03/boardtech-101-shapes.html

Noll koll på bräda
Viktigaste är väl att ha ett par schyssta boots kan jag tycka. Så kan man hyra bräda om det är så att man inte har någon egen än.

Noll koll på bräda
Har han åkt lagg hela livet och när han får plats i en bil till alperna bestämmer han sig för att börja åka snowboard då?!? Snacka om waste av alpresa. Köra 1500 höjdemter "bend your knees please" om dan...

Säg åt honom att ta med laggen och hyra bräda en dag istället

Noll koll på bräda
Kaskar sa:
Har han åkt lagg hela livet och när han får plats i en bil till alperna bestämmer han sig för att börja åka snowboard då?!? Snacka om waste av alpresa. Köra 1500 höjdemter "bend your knees please" om dan...

Säg åt honom att ta med laggen och hyra bräda en dag istället
Haha, jo håller med dig. Nämnt detta också men han ska åka med en polare som aldrig åkt varken skidor eller snowboard innan o tänkte att det va lika bra o passa på då..

Tillbaka
Topp