Nordica Patron vs Black Crows Atris

nicklasm

Medlem
Hej på er!

Jag har snubblat över ett par Guardian 16 och har klurat lite på vilka skidor jag vill ha till dessa.

Nu har jag fått ner det till två kandidater som synes i rubriken.

Tanken är att de främst ska vara till liftburen offpist och kortare turer bara i Sverige och alperna. Vad jag har kunnat läsa mig till är bägge också helt okej när man ska ner i pisten vilket jag ändå vill.
Jag är 196 cm och väger in på 90 kg så längsta längden på respektive skida är att föredra känner jag. Fart är något jag tycker är kul men jag vill ha en rolig skida som är bra för skog och rolig åkning (det mesta är iofs roligt).

Vikten är inte av yttersta vikt för mig även om det naturligtvis är trevligt med en lite lättare skida. De största skillnaderna jag kunnat läsa mig till är vikten och bredden men det känns som de är riktade mot samma åkstil ändå.

Så, någon som har provat bägge eller någon av dem som kan lista lite för och nackdelar med dem vore jag mycket tacksam! :D

Hej

kan bara uttala mig om Nordica Patron. Åkte hela förra året med denna skidan både i hyfsat hårda pister i Norge samt bara puder i Valdisere och den är helt fantastisk, riktigt smidig i skogen, underbart flyt offpist, även kortare turer med just guardian, väldigt fartstabil när man lägger ner den och trycker till. Man får otroligt bra respons från skidan hela tiden och tycker att den är väldigt kul när man pressar på lite.
Hade även med mig ett par rena pistskidor som backupp, tänkt för hårdare före men Patronen inte bara fungerade i pisten den var riktigt bra. Vet inte hur Nordica lyckats skapa en sådan här underbar skiada men det är helt oväsentligt, ska du bara ha en skida så är detta enligt mig ett självklart val.

Jag väger runt 73kg och är 1,80 och kör på 1,85 skidan. Som alternativ finns även Helldoradon även den från Nordica med identiska mått fast förstärkt med metall ifall du funderar på en styvare skida.

//

Kanon, tack för ett så positivt svar!

Har läst så mycket bra om den så valet faller nog på den :D

Jag hade då aldrig köpt ett par korta och tunga skidor att gå på tur med, eller att använda som enda-skida (BC Atris är 189cm)

bootfitta sa:
Jag hade då aldrig köpt ett par korta och tunga skidor att gå på tur med, eller att använda som enda-skida (BC Atris är 189cm)
Tanken är endast kortare turer från lift, och de ska inte vara enda skidan i utrustningen :)
Jag anser att jag är i hyffsad form och pallar rätt mycket, därför som jag inte såg vikten som A och O.

Men du tycker 189cm är kort alltså? Patronen är 193cm...

nicklasm sa:
bootfitta sa:
Tanken är endast kortare turer från lift, och de ska inte vara enda skidan i utrustningen :)
Jag anser att jag är i hyffsad form och pallar rätt mycket, därför som jag inte såg vikten som A och O.

Ja, 189cm är kort om man är 196cm, speciellt med den typen av skida.

bootfitta sa:
nicklasm sa:
bootfitta sa:

Jo det köper jag. Har du några andra modeller att tipsa om som är runt 110 i bredd som kan passa?

nicklasm sa:
bootfitta sa:
nicklasm sa:

Jo det köper jag. Har du några andra modeller att tipsa om som är runt 110 i bredd som kan passa?
Ja du.. Inte helt säker på vad du är ute efter, men om jag skulle köpa en "hajkvänlig" skida, men mest tänkt för inbounds så hade jag tittat på en av följande(I ordning av hajkvänlighet till charge):

Black Diamond Amperage
4Frnt Hoji
Extrem Opinion 118
Blizzard Cochise/Gunsmoke

bootfitta sa:
nicklasm sa:
bootfitta sa:
Ja du.. Inte helt säker på vad du är ute efter, men om jag skulle köpa en "hajkvänlig" skida, men mest tänkt för inbounds så hade jag tittat på en av följande(I ordning av hajkvänlighet till charge):

Black Diamond Amperage
4Frnt Hoji
Extrem Opinion 118
Tack för det! Har sneglat en del på Opinion, men då 108. Tror du de blir för smala med tanke på min kroppsvikt?

nicklasm sa:
bootfitta sa:
nicklasm sa:

Black Diamond Amperage
4Frnt Hoji
Extrem Opinion 118
Tack för det! Har sneglat en del på Opinion, men då 108. Tror du de blir för smala med tanke på min kroppsvikt?
Tycker 108mm är lite smalt för en off-pisteskida tänkt mestadels för åkning i system och kortare hajker, men det beror ju också på vad man är van vid.

bootfitta sa:
nicklasm sa:
bootfitta sa:

Black Diamond Amperage
4Frnt Hoji
Extrem Opinion 118
Tycker 108mm är lite smalt för en off-pisteskida tänkt mestadels för åkning i system och kortare hajker, men det beror ju också på vad man är van vid.
Ok, tack! Får fundera lite till och kolla på de du föreslog också :)

bootfitta sa:
nicklasm sa:
bootfitta sa:

Black Diamond Amperage
4Frnt Hoji
Extrem Opinion 118
Har du åkt på någon av dessa skidor? Ingen av dom är i närheten av samma typ av skida som varken patron eller atris.

Inte för att låta bitter, men med min tolkning av vad trådskaparen vill ha för skida skall jag försöka förklara vad det är för skidor du tipsat om:
BD Amperage är en näst intill oåkbar skida, med en kärna som känns som överkokt spaghetti. Extremt ostabil och vinglig, och dessutom jäkligt tråkig.
4frnt hoji är en svinhård skida med aslång svängradie, säkert svinkul om man är av uppfattningen att svängar och lekfull skidåkning är det värsta som finns.
Extrem opinion 118 är en förvånansvärt livlös skida för att komma från extrem, men troligtvis det mest träffsäkra alternativet av de du listat här.
Blizzard cochise/gunsmoke: För det första är gunsmoke och cochise två helt olika skidor, att du tipsar om båda kan jag för mitt liv inte förstå. Cochise är en stenhård skida med lång svängradie och hårt jäkla spann, lite som hoji som du också tipsat om, medans gunsmoke är ett försök till att vara en mer lekfull skida. På pappret kan man misstolka gunsmoke för att vara lik patron, men där tar det slut. Gunsmoke är mjuk (extremt mjuk i tailen, nästan som aperage), med en för lång svängradie för sin konstruktion och allmänt livlös och tråkig. Dessutom är den tung. Enda gången jag haft kul på en gunsmoke var när jag åkte alldeles för fort i en puckelpist, då kan man hänga sig på den mjuka tailen och åka med.

Atris och Patron däremot. Där har du två sjukt kompetenta skidor. Patron har jag åkt på i 3 säsonger nu och kan ärligt säga att jag fortfarande inte har åkt på nåt jag tycker bättre om (ja, jag har åkt på andra skidor också under dessa 3 säsonger). Otroligt kvick och livlig skida, flyter bra och riktigt kvick i skogen. Den långa svepande rockern gör att man kommer upp bra på snön utan att bromsas upp. I pisten tycker jag nästan den förvånar mest, riktigt bettig och responsiv. Man känner att man får ut mer energi än man trycker in i skidan och den korta svängradien gör att man vill svänga hela tiden.
Atris är också en sjukt rolig och kvick skida, om än något mer dämpad än patron som är lite mer sprettig. Du förlorar lite i flyt på den smalare midjan och lite mer sansade rockerprofilen, men å andra sidan vinner du nog lite grepp när du ska ut på tur. Atris och patron känns ganska lika att köra pist med, men patron är lite mer responsiv. Utanför gör atris inte bort sig men har inte riktigt samma lekfulla sprettighet som patron har.

Jag tror du kommer ha mest kul på patron i 193. Den är kanske något mer krävande men ger också mer tillbaka. Du kommer ångra att du inte gick på den bredare midjan och saftigare rockern de riktigt djupa dagarna om du kör på atris ;)

Hoppas du fick lite mer kött på benen inför skidvalet, och glöm dom där andra skidorna som det tipsats om, du kmmer bli nöjd med patron.

Senast ändrad:
Tänkte kapa tråden lite om det går bra eftersom jag går i samma tankar. Jag ligger också på 196 cm och 90 kg. Jag stod själv och velade mellan just Atris och Patron.

Skillnaden är att jag faktiskt köpte en BC Atris förra året men hann endast åka cirka 4 dagar på den skidan. Anledningen till det var att jag har ett par andra puder lagg som jag använde eftersom det var bra förhållanden där jag faktiskt befann mig. Förhållandena som jag fick köra Atrisen på var blåis, blåis och helt plötlsligt kom det snö men avslutades med en massa plusgrader och regn så sockrig tung skit snö. Allt annat än roliga förhållanden.

För min egen del var Atrisen helt otrolig på hårt underlag och hade ingen som helst fartgräns. Den var hur enkelt som helst att kanta och köra på vid hårt underlag eller i pisten. Det var som om man hade ett par race lagg på fötterna. Stabila, säkra och pålitliga helt enkelt.

Däremot i pucklig tight skog var den lite trög och jobbig att jobba runt med för min del. Jag är inte överförtjust när skidor tvingar mig att jobba för mycket så fort det blir tight och trixigt.

Frågan är hur stor skillnad är det på Atris och Patron vid hårdare skit snö i offpisten kontra när de körs 1-2 dec nysnö?

Får man göra för mycket avkall på hårt underlag att gå från Atris till Patron mot vad man vinner på smidighet och flyt i pudret?

All hjälp mottages tacksamt och känns som att TS också undrar samma sak.

Gazza1 sa:
Tänkte kapa tråden lite om det går bra eftersom jag går i samma tankar. Jag ligger också på 196 cm och 90 kg. Jag stod själv och velade mellan just Atris och Patron.
/.../
Frågan är hur stor skillnad är det på Atris och Patron vid hårdare skit snö i offpisten kontra när de körs 1-2 dec nysnö?

Får man göra för mycket avkall på hårt underlag att gå från Atris till Patron mot vad man vinner på smidighet och flyt i pudret?

Ikväll är jag jäkligt het på gröten och svarar fort.

Jag upplever patron som lite smidigare och bättre både i pisten och utanför, om man kan leva med att man har lite längre från kant till kant. Det klart att patronen blir lite meckig när det är riktigt isigt och knöligt, man står lite obekvämt på en bredare skida då, men det är helt klart värt de egenskaper som väger över åt andra hållet.

För att sammanfatta i en mening kan man väl säga att: Det lilla avkall man får göra på riktigt hårt och brötigt underlag är alla gånger värt den smidighet och flyt man får i nysnö, samt att pistegenskaperna är likvärdiga (om än att patron är något vassare)

Skall väl tillägga att den skillnad vi pratar om här är skapligt minimal, detaljnivå så att säga.

Tackar för bra och utvecklat svar. Såg inte ens ditt förra inlägg eftersom jag skrev medans :)

Eftersom jag har ett par puder lagg som jag är grymt nöjd med ger jag nog Atrisen en säsong till och testar den ordentligt. Köpte den trots allt för de lite sämre dagarna då det är skit, hårt eller i bästa fall kommit endast 1 dec nytt.

För 2 dec eller mer så åker Praxis Protesten fram direkt. Vad jag var orolig för är hur rolig Atrisen är när det är cirka pjäxdjupt, upp till 2 dec. Är den lekfull eller går den djupt ner i snön utan att plana och tvingar en att slita mer i onödan?

MedlemJapaner sa:
Gazza1 sa:
/.../

Ikväll är jag jäkligt het på gröten och svarar fort.

Jag upplever patron som lite smidigare och bättre både i pisten och utanför, om man kan leva med att man har lite längre från kant till kant. Det klart att patronen blir lite meckig när det är riktigt isigt och knöligt, man står lite obekvämt på en bredare skida då, men det är helt klart värt de egenskaper som väger över åt andra hållet.

För att sammanfatta i en mening kan man väl säga att: Det lilla avkall man får göra på riktigt hårt och brötigt underlag är alla gånger värt den smidighet och flyt man får i nysnö, samt att pistegenskaperna är likvärdiga (om än att patron är något vassare)

Skall väl tillägga att den skillnad vi pratar om här är skapligt minimal, detaljnivå så att säga.
Grymt med era kommentarer och insikter, tack! Särskilt glädjande känns det då jag precis beställt hem ett par Patron innan jag gick in här :D:D

Gazza1 sa:
Tackar för bra och utvecklat svar. Såg inte ens ditt förra inlägg eftersom jag skrev medans :)

Eftersom jag har ett par puder lagg som jag är grymt nöjd med ger jag nog Atrisen en säsong till och testar den ordentligt. Köpte den trots allt för de lite sämre dagarna då det är skit, hårt eller i bästa fall kommit endast 1 dec nytt.

För 2 dec eller mer så åker Praxis Protesten fram direkt. Vad jag var orolig för är hur rolig Atrisen är när det är cirka pjäxdjupt, upp till 2 dec. Är den lekfull eller går den djupt ner i snön utan att plana och tvingar en att slita mer i onödan?
Låter som du har ett grymt upplägg, det är exakt det du pratar om som atris är gjord för och där den presterar bäst! Atris flyter på bra och kräver inte onödigt mycket energi av åkaren när det kommit 1-2 dec, det är när det börjar närma sig halvmetern som du kan få kämpa lite, men då har du ju annat att åka på så det är ju inget problem.

nicklasm sa:
Grymt med era kommentarer och insikter, tack! Särskilt glädjande känns det då jag precis beställt hem ett par Patron innan jag gick in här :D:D
Du kommer få en bra vinter.

Ursäkta intrång här, men trådskaparen har ju redan köpt skidor. :)

Jag är ute efter en lite smalare ersättare till mina Shiro och har funderat på Hoji/Patron/Atris etc. Andra som gått från Shiro till Hoji säger att det är typ samma skida fast lekfullare och mer hanterbar vid turande, pga smalare. Därför blir jag lite förvånad av MedlemJapaners påstående:

"4frnt hoji är en svinhård skida med aslång svängradie, säkert svinkul om man är av uppfattningen att svängar och lekfull skidåkning är det värsta som finns."

Jag ifrågasätter inte det, men det går stick i stäv med de recensioner jag hört. Och min bild är att det är en sladdar-skida som är bäst i lite lösare före. Den är ju fullrocker och min erfarenhet av fullrockers är: svänga på en 5-öring, men sämre bett när det är hårt. Inte skära bara sladda...lite överdrivet sagt.

Nyfiken på men aldrig testat Patronerna eller Atrisarna, däremot El Capo och Girish och de är klart bökigare än mina Shiro när det är trixigt. Som en jämförelse mellan fullrocker och annan typ av rocker.

MedlemJapaner sa:
bootfitta sa:
nicklasm sa:

Black Diamond Amperage
4Frnt Hoji
Extrem Opinion 118
Har du åkt på någon av dessa skidor? Ingen av dom är i närheten av samma typ av skida som varken patron eller atris.
Tycker du att Patron och Atris är särskilt lika? Jag rekommenderar skidor utifrån vad TS specifierar vad han ska göra med dom, inte de skidor han läst om. Personligen ser jag inte ens Atrisen som ett alternativ, den är ca. 1dm för kort för att vara intressant för någon slags off-piste. Nordica Patron känns mycket mer rimlig, lite väl kort den också kan jag tycka.

Intressant att du nämner Hoji som svinhård och Amperage som spaghetti(kokt, gissar jag) - Får en ju att undra om du åkt på dom? Inte för att det har någon betydelse längre, TS har köpt en par Patron, och tur är väl det då är den bästa skidan någonsin, eller?

Tillbaka
Topp