Norges bästa skidåkning på riktigt

Bultfeber

Aktiv medlem
Narvik, Stranda, Solheisen, Sogndal, Sogn, Gausta, Oppdal
Finns upptagna i det sponsrade inlägget men är det Norges bästa skidorter?
Skall det vara Norges bästa så tycker jag att det saknas bla. Myrkdalen, Röldal
Och skall verkligen Gusta vara med? Det är ju värre än Åreskutan, oftast vindpackat och sönderblåst, finns inga alternativ i närheten eller direkt någon skog att åka i vid dålig sikt eller sönderblåst och packad snö ovan trädgränsen.

Vilka andar orter skall dit och varför?
Vilka skall bort från listan och varför?

Senast ändrad:
Jag tycker definitivt Myrkdalen. Och Hemsedal (som jag värderar högre än Åre). Gausta är väl ingen skidort om du tänker Gaustatoppen. För Gausta Skisenter är ju inte så vasst. I min mening så tycker jag både Norefjell och Tryvann är bättre (och jag tycker nog inte de heller platsar på listan). Røldal bör också vara med.

Som vanlig är det väl mycket subjektiv och beroende på vad man letar efter?

Gausta är ett fantastisk område för familjer och för enklare turer. Backarna är riktig bra, skogen bredvid telemarksvängen är super roligt för ungdomar, såklart inget för alla tuffa freeriders här. Området kring Toreskyrkja är riktig roligt för kortare turer. En massa rännor för varierat åkning.

Norfjell har riktigt bra piståkning. Och fin och enkel skogsåkning. Dock inte lika roligt för barn.

I Hemsedal har man möjlighet till "riktig" freeride.

I Röldal har man chans till en massa puder.
osv osv.

Är andra året i rad i Norge under sportlovet. Efter totala besvikelsen i Geilo tänkte ge Norge en chans till. Efter lite research på Freeride, Gaustablick med 40 km pist ligger inte långt från österrikiska Schlick2000 som är bra familje skidanläggning. Pojken kommer att ha roligt och frugan som vill bli bättre innan vi återvänder till Alperna hittar säkert nåt att åka på.
Dream on !
Det är inte mycke bättre en Geilo. Inte mycket som är öppet och pistat. Bara två stolliftar och släpliftar i hela Gaustablick. Kalt som fan! Inga vindskydd på liftarna! Ingen värmestuga på P1. Avgif för alla parkeringar, even vid på och avstigning! Vi bor i Rjukan. Vägen mot toppen är varken plogat eller saltad. Ok, backarna är inte tråkiga och pominner lite om Szhmitten i Zell men det räcker inte att bli imponerad.

Samma mönster som i Geilo ! Lyxa till de ordentligt med svindyra stugor vid en backe som är 300 meter lång och satsa noll i infrastruktur!

Skandinavien handlar inte om skidåkning längre.

Hade planer på Innsbruck Citi Pass med 300 km pist och 13 anläggningar.
Det känns surt idag 🥴

Åker hellre resten av livet i Ischgl eller Skicircus än besöker nån av norska skidanläggningar 😃

Tycker det är kul med subjektiva bedömningar. Då kan vi kritisera varandras preferenser, bli lite osams och sedan konstatera att hjortragun och vinpriserna är bra mycket bättre i Wittine Der Shoppf i Alagna. ”Hur i hela Hemsedal kan man åka till Norge, när man kan åka till Alperna!!!”, typ.

Tycker det är kul med subjektiva bedömningar. Då kan vi kritisera varandras preferenser, bli lite osams och sedan konstatera att hjortragun och vinpriserna är bra mycket bättre i Wittine Der Shoppf i Alagna. ”Hur i hela Hemsedal kan man åka till Norge, när man kan åka till Alperna!!!”, typ.
För min del 30 mil extra och enormt mycket mer pist för pengarna.
Dricker oftast Weiss! 😉

Är andra året i rad i Norge under sportlovet. Efter totala besvikelsen i Geilo tänkte ge Norge en chans till. Efter lite research på Freeride, Gaustablick med 40 km pist ligger inte långt från österrikiska Schlick2000 som är bra familje skidanläggning. Pojken kommer att ha roligt och frugan som vill bli bättre innan vi återvänder till Alperna hittar säkert nåt att åka på.
Dream on !
Det är inte mycke bättre en Geilo. Inte mycket som är öppet och pistat. Bara två stolliftar och släpliftar i hela Gaustablick. Kalt som fan! Inga vindskydd på liftarna! Ingen värmestuga på P1. Avgif för alla parkeringar, even vid på och avstigning! Vi bor i Rjukan. Vägen mot toppen är varken plogat eller saltad. Ok, backarna är inte tråkiga och pominner lite om Szhmitten i Zell men det räcker inte att bli imponerad.

Samma mönster som i Geilo ! Lyxa till de ordentligt med svindyra stugor vid en backe som är 300 meter lång och satsa noll i infrastruktur!

Det känns surt idag 🥴

Åker hellre resten av livet i Ischgl eller Skicircus än besöker nån av norska skidanläggningar 😃
Varför valde du de anläggningarna?

Varför valde du de anläggningarna?
Geilo, avstånd från Malmö, snösäkert. Har kört och cyklat förbi. Trodde att anläggningen är mycket modernare.
Gaustablick. Freeride och lite YT.

Trodde aldrig på den enorma skillnaden mot Alperna 😔

Bilagor

• Screenshot_20250220-174258.webp
    Screenshot_20250220-174258.webp
    147.3 KB · Besök: 118
Ska du ha något som liknar Alperna i Norge och är hyfsat nära väst-/sydsverige är nog Hemsedal ett bra alternativ. Ett av Norges största system med högalpin känsla. Åk utanför högsäsongsveckorna för att slippa trängas allt för mycket. Sedan är det inte Alperna, ändå. Bergen är ju trots allt inte sällan dubbelt så höga där och den grundförutsättningen kommer man inte ifrån.

Dream on !

Det känns surt idag 🥴

Så olika kan der vara... vi var I gausta vecka 6 och hade det super trevligt. Alla backar var öppen, förutom de uppe vid fjellheisen (där det var renblåst) och de längst bort in stugområdet, som är onödigt ändå. Tror nån kort röd backe var opistat,men fin snö på den, dvs inte otrevlig alls.
Resten av backarna var i mycket bra skick. Inga köar (förutom sista lördagen -början av v7, där en del från göteborg och en del norrmän kom). Och jag menar Inga köar, dvs max 2 stolar att väntar i sittliften, oftast ingen före.
Visst, det finns bara en värmestuga i gausta,lite snålt. Men vi hittade alltid plats där, och det tar inte så lång tid att åka genom hela systemet. Vi bodde vid tinnheisen i en rymlig stuga med 3 sovrum och alla bekvämligheter och bastu,ski in och en kort promenad till liften. Fantastiskt utsikt. Betalade 12 k för 6 personer och en vecka. Kändes inte för dyrt?
Vägen upp funkade helt ok. Inte i sämre skick än vägen till särna, tex. Funkade bra för oss i en gammal bakhjulsdriven bil... För mig har gausta några va de trevligaste backar jag åkt. Och fina tur möjligheter på det ...
Det bevisar ju bara hur subjektiv det hela är, eller?

Så olika kan der vara... vi var I gausta vecka 6 och hade det super trevligt. Alla backar var öppen, förutom de uppe vid fjellheisen (där det var renblåst) och de längst bort in stugområdet, som är onödigt ändå. Tror nån kort röd backe var opistat,men fin snö på den, dvs inte otrevlig alls.
Resten av backarna var i mycket bra skick. Inga köar (förutom sista lördagen -början av v7, där en del från göteborg och en del norrmän kom). Och jag menar Inga köar, dvs max 2 stolar att väntar i sittliften, oftast ingen före.
Visst, det finns bara en värmestuga i gausta,lite snålt. Men vi hittade alltid plats där, och det tar inte så lång tid att åka genom hela systemet. Vi bodde vid tinnheisen i en rymlig stuga med 3 sovrum och alla bekvämligheter och bastu,ski in och en kort promenad till liften. Fantastiskt utsikt. Betalade 12 k för 6 personer och en vecka. Kändes inte för dyrt?
Vägen upp funkade helt ok. Inte i sämre skick än vägen till särna, tex. Funkade bra för oss i en gammal bakhjulsdriven bil... För mig har gausta några va de trevligaste backar jag åkt. Och fina tur möjligheter på det ...
Det bevisar ju bara hur subjektiv det hela är, eller?
Lite subjektivt är det, men alla betalar lika mycket. Klagar inte på priserna. Kritiken ritas mest mot liftsystemet i Norge. Sverie är inte bättre. Två stolliftar utan bubblor. Samma sak i Geilo. Lagerfett droppar på jackorna. Skrik från fyrkantiga rullar och dragliftar överallt. Det brukar vara ganska kyligare i Skandynavien och ändå inga moderna lösningar. -16 och 50% av anläggningen stängt.
En vecka blir snabbt ganska tråkig.
Senaste 10 åren var jag bara i Österrike, Italien Schweiz eller Frankrike. Val Thorens i maj
Ganska stor kontrast men inte så mycket större håll i plånboken.

Lite subjektivt är det, men alla betalar lika mycket. Klagar inte på priserna. Kritiken ritas mest mot liftsystemet i Norge. Sverie är inte bättre. Två stolliftar utan bubblor. Samma sak i Geilo. Lagerfett droppar på jackorna. Skrik från fyrkantiga rullar och dragliftar överallt. Det brukar vara ganska kyligare i Skandynavien och ändå inga moderna lösningar. -16 och 50% av anläggningen stängt.
En vecka blir snabbt ganska tråkig.
Senaste 10 åren var jag bara i Österrike, Italien Schweiz eller Frankrike. Val Thorens i maj
Ganska stor kontrast men inte så mycket större håll i plånboken.
Mh. Tror du var nån annanstans. Minns inga oljud från liften. Och har inget fett på jackan heller.... som sagt bara fjellheisen och nån transportlift var stängt. Resten öppen hela veckan. Men klart, sittliften i gausta är vindkänsligt, så den stängs rätt fort när det blåser, eftersom det blåser kraftigt där uppe snabbt. Kanske också en anledning varför de inte ha bubblor?
Men allt beror ju som sagt på vad man förväntar sig. Är ganska säker på att upplevelsen hade varit annorlunda om ni hade bott uppe på fjället. Helt annan känsla att vara där på morgonen och eftermiddagen,kan jag tänka mig.
Sen är det helt klart så att man inte hitta de monströsa system som finns i alperna här uppe. Vill man ha oändligt med pistkilometer får man nog dra till Alperna.
När det kommer till piståkning tycker jag att Gausta, Norefjell och trysil var bäst av de norska orter jag besökt. Men jag är långt ifrån att ha besökt alla....
Men sen finns för många mer än piståkningen. Det är hela känslan man har när man är där. Det är offpisten, turmöjligheter och enkel skogsåkning för barnen.
Där gillar jag ställen där jag kan bo högt upp. Som i Norefjell eller hafjell, där man kan bo med fin utsikt och en fantastisk soluppgång varje morgon. I Gausta kan man bo omgiven av mycket fina berg, om man bor uppe.
Tråkigare i tex trysil.
Sen är mängden folk också en viktig faktor. Och då vinner mindre områden. Trysil och hemsedal tex. Har jag aldrig upplevt utan köer. Hafjell var det dolk också.

👍
Och det är det som gör Rjukan till ett av världens absolut bästa isklätterområden. Men det får bli i en helt annan tråd.
Vilket också har drivit upp priserna på boende nere i Rjukan

Samt att https://www.visitrjukan.com/se-og-gjore/krossobanen-p525513
Byggdes för att de tappra själarna i Rjukan skulle kunna komma upp å se solen på vintern

Så som jag skrev i första inlägget
Är Gusta ett av Norges bästa? Mkt tveksamt enligt mig att det kan kvala in på topp 10 trots att det är "nära"

Ja det beror nog på var man bor. Jag har turen eller oturen att bo i Göteborg.
Det innebär att jag kan åka till Hemsedal eller vidare till Myrkdalen efter jobbet på fredag över en helg 6-8,5 timmar resväg
Skall jag till Alperna så har jag 16-18 timmar vilket typ betyder att jag får vända på vägen för att hinna hem igen innan jobbet på måndag.

Ja det beror nog på var man bor. Jag har turen eller oturen att bo i Göteborg.
Det innebär att jag kan åka till Hemsedal eller vidare till Myrkdalen efter jobbet på fredag över en helg 6-8,5 timmar resväg
Skall jag till Alperna så har jag 16-18 timmar vilket typ betyder att jag får vända på vägen för att hinna hem igen innan jobbet på måndag.
8.5 tim till Myrkdalen? Hur får du till det? Sist vi var i Geilo tog det nästan 8 tim dit. Och då gjordes det bara ett kort stop. Kör du kanske nån bättre väg?
Edit: Anledningen till frågan är att jag alltid ville testa Myrkdalen, men det tycktes var för långt för bil och är inte helt praktiskt med tåg heller...

Jag är lite otydlig men ska försöka igen.

Det finns en tydlig dissonans mellan de exklusiva boendena och de omoderna liftsystemen i norska skidanläggningar. På ena sidan har vi lyxiga stugor och lägenheter med modern arkitektur, spa-faciliteter och panoramautsikt, anpassade för en premiumupplevelse. På den andra sidan står ofta äldre, ineffektiva och exponerade liftsystem som saknar vindskydd och uppvärmning, vilket påverkar skidupplevelsen negativt.
Denna kontrast kan skapa en känsla av obalans mellan vad de betalar för och vad de faktiskt upplever på berget. Medan boendet signalerar exklusivitet och komfort, kan själva skidåkningen präglas av kalla liftfärder och daterad infrastruktur. Detta kan uppfattas som en bristande helhetsupplevelse, där anläggningarna investerar tungt i attraktiva boenden men inte i den mest centrala delen av skidupplevelsen – själva liftsystemet.

Klart ski in, ski out är oslagbart i Skandinavien, samt tur möjligheterna. Jag. har till och med vänner som hyr bottar i Norge och kör fjord line.
Men det håller inte för mig som tar den första gondolen upp på Sella Ronda och 16:30 åker hela vägen ner till parkeringen.

Kan dock stark rekomendera Rjukan Hytteby 😉

Senast ändrad:
Beror väl på vad man förväntar. Tycker det fungerar bra med inte så fanzy liftar i norden.

I Norge är det också många skidanlägg som ligger i hytte områden där många bor för att i första hand göra andra saker än att åka i backen, så allt handlar inte om liftarna och pisterna.

8.5 tim till Myrkdalen? Hur får du till det? Sist vi var i Geilo tog det nästan 8 tim dit. Och då gjordes det bara ett kort stop. Kör du kanske nån bättre väg?
Edit: Anledningen till frågan är att jag alltid ville testa Myrkdalen, men det tycktes var för långt för bil och är inte helt praktiskt med tåg heller...
Tja. Det beror nog på trafiken
Det tog 7:42 hem i söndags via Hemsedal enligt bilen.
Men då är d ju nedförsbacke hela vägen...

Bilagor

• Screenshot_20250220_220743_Volvo Cars.webp
    Screenshot_20250220_220743_Volvo Cars.webp
    107.9 KB · Besök: 117
  • Screenshot_20250220_220956_Maps.webp
    Screenshot_20250220_220956_Maps.webp
    142.6 KB · Besök: 118
Beror väl på vad man förväntar. Tycker det fungerar bra med inte så fanzy liftar i norden.

I Norge är det också många skidanlägg som ligger i hytte områden där många bor för att i första hand göra andra saker än att åka i backen, så allt handlar inte om liftarna och pisterna.
Hur är ekvationen mellan vad man förväntar sig och vad man betalar?
Ska man bara förvänta sig?

Senast ändrad:
Hur är ekvationen mellan vad man förväntar sig och vad man betalar?
Ska man bara förvänta sig?
Hade inte fått med mig att det handlade om priset.

Tycker det är väldigt svårt/omöjligt att objektivt säga vad som är rätt pris.
Om priset ska baseras på hur många/snabba/fanzy liftarna är så är det nog mindre orter som kommer värst ut.

Spänd på Norefjell v.10… Alla här på former hausar upp Norefjell. Blir spännade att jämföra med de andra orterna som man har varit på. (Är uppe på tre siffrigt i alla fall)

Vi ska precis åka till Hafjell för tredje året. Bra fallhöjd, fina backar och moderna liftar. Kanske inget för den som främst vill åka off pist pga alla (stundtals ganska lyxiga)stugor som är inklämda precis överallt men väldigt fina backar som sagt.

Det man får tänka på Norge är ju att hyttekulturen inte bara handlar om att åka utförs. Det handlar lika mycket om att bara vara på hyttan, åka längd, drick vin och åka ett och annat åk i backarna.

Spänd på Norefjell v.10… Alla här på former hausar upp Norefjell. Blir spännade att jämföra med de andra orterna som man har varit på. (Är uppe på tre siffrigt i alla fall)
Är väl mest PC och Ivo som lobbar mycket för Norefjell?

Norefjell har bra piståkning, om man gillar ganska branta åk. Norefjellheisen har 600 fhm som man sen åker ner i ett svep. et är såklart väldigt kul. Finns en del offpistytor där också, men de behöver rätt mycket snö. Jag var där en gång för ganska många år sen när det hade dumpat oändligt, och nu, när det var inte så mycket snö. Stor skillnad i möjligheter till lite brantare offpist. Sen finns det fin skogsåkning borta vid böseter. Men där var det alltid lite mer folk, som ju bor där i hotellet. Så där blev det rätt ofta kö vid ankarliften. Vi höll oss mestadels därifrån... Det som stör mig lite är att systemet inte riktigt hänger ihop. Det finns fina pister vid ankarlifterna, från skistua och ner. Men att tar sig därifrån upp till 6 stolsliften är lite krångligt. Skulle behövas en lift från lite nedanför skistua hela vägen upp till 6 stolsliften.
Ranåsheisen hade inte ens ankare monterat, undrar om de ens planerar för öppning där. Snö fanns det, om än inte så mycket eftersom det hade blåst rätt mycket... Men vi turade upp till Ranås och hittade väldigt fina åk åt alla håll...
Sen har man väldigt fin utsikt. Dock inte så mycket höga berg runtomkring sig. Norefjellet är runt och öppen. Vi turade lite där och det finns fina ställen att åka på, men inte lika spännande som det är med rännorna och lite klippor i andra områden. Sen är det inget barnparadis där, tyckte iaf mina barn. Den långa blåa på ostsidan är inget kul. Så bäst var nog skogen vid böseter för barnen. Men som sagt fanns det kö där ibland. Som inte är så kul när man vet att det inte är nån före i alla andra liftar...
Så det är bra i Norefjell. Men inte enastående bäst eller nåt.

Senast ändrad:
Norefjell är ju inte känt för att vara något freerideparadis men pisterna håller världsklass.

Har man tur och prickar ett fett snöfall (som jag gjorde förra nyår) så finns det skogsåkning som slår allt annat i Skandinavien

Norefjell har även betydligt mindre trängsel än jämförbara Hafjell/Kvitfjell, Trysil osv

Om jag ska tyckonoma.....

Norefjells största fördel är väll avståndet till Göteborg och att man kan köra dit utan att passera Oslo och alla vägtullarna där....

Åkningen är ju brant eller flack, få mellanting.
Bra för 2-3 dagar men för litet för 1 vecka.

Jag kan instämma vad gäller Norefjell. Utmärkt för några få dagar, men lite för litet för en hel vecka. Vi var där med barnen v.9 2023, och bodde då på Norefjell ski och spa. Jättebra ställe för barnfamiljer med bassäng och allt. Men att systemet inte hänger samman blev väldigt tydligt när man måste ta två släpliftar (med ofta ganska mycket kö) för att komma över till den sidan som har mer avanceerad åkning. De svarta och röda pister som finns från Norefjellhytta och ner är - som flera påpekat - riktigt bra, och med bra fallhöjd (även om man "bara" får ca. 600fhm brant åkning, och inte i alla de dryga 1000 mfh som berget som helhet bjuder på). Sen måste jag ge plus till väldigt fina längdspår också.

Året efter var vi motsvarande vecka i Hemsedal, och det tyckte jag var bättre och mer komplett som skidort (även om det är Skistar...). I mitt tycke lika bra pister där man kunde få åtminstone 700 fhm i ett bra och brant svep, större med mer variation, mer sammanhängande system, varierad och fin lättillgänglig off pist samt fantastiskt fint högalpint panorama.

Edit: sen måste jag ju lägga till att den överlägset bästa skidåkning jag haft i Norge har varit uppe i Lyngen. Men det är ju inte i samma kategori.

Senast ändrad:
Norefjell är ju inte känt för att vara något freerideparadis men pisterna håller världsklass.

Har man tur och prickar ett fett snöfall (som jag gjorde förra nyår) så finns det skogsåkning som slår allt annat i Skandinavien

Norefjell har även betydligt mindre trängsel än jämförbara Hafjell/Kvitfjell, Trysil osv
Kommer snö innan och under tiden vi är där som det ser ut. Tyvärr bara 30 cm utanför just nu så det hjälper inte tyvärr verkar det som efter ha pratat med folk som har många års erfarenhet av NOREFJELL. Skulle behövas betydligt mera som bas säger de. Har sett sjukt bra åk på film från mina vänner där ifrån så offpist finnes tydligen säger de.

Så får se vad det ger. Ger det en chans med tanke på att vi betalde 920 dkr för ett veckokort så de pengar är värd att offra i så fall. (Perfekt möjlighet att testa carv2 om inte annat och träna på teknik)

Mh. Tror du var nån annanstans. Minns inga oljud från liften. Och har inget fett på jackan heller.... som sagt bara fjellheisen och nån transportlift var stängt. Resten öppen hela veckan. Men klart, sittliften i gausta är vindkänsligt, så den stängs rätt fort när det blåser, eftersom det blåser kraftigt där uppe snabbt. Kanske också en anledning varför de inte ha bubblor?
Men allt beror ju som sagt på vad man förväntar sig. Är ganska säker på att upplevelsen hade varit annorlunda om ni hade bott uppe på fjället. Helt annan känsla att vara där på morgonen och eftermiddagen,kan jag tänka mig.
Sen är det helt klart så att man inte hitta de monströsa system som finns i alperna här uppe. Vill man ha oändligt med pistkilometer får man nog dra till Alperna.
När det kommer till piståkning tycker jag att Gausta, Norefjell och trysil var bäst av de norska orter jag besökt. Men jag är långt ifrån att ha besökt alla....
Men sen finns för många mer än piståkningen. Det är hela känslan man har när man är där. Det är offpisten, turmöjligheter och enkel skogsåkning för barnen.
Där gillar jag ställen där jag kan bo högt upp. Som i Norefjell eller hafjell, där man kan bo med fin utsikt och en fantastisk soluppgång varje morgon. I Gausta kan man bo omgiven av mycket fina berg, om man bor uppe.
Tråkigare i tex trysil.
Sen är mängden folk också en viktig faktor. Och då vinner mindre områden. Trysil och hemsedal tex. Har jag aldrig upplevt utan köer. Hafjell var det dolk också.
Kollade idag rullarna på liftarna. Minst på 10 ställen hoppar stolarna som galna kor.
Tror inte de slits sl fort. Liftarna i Geilo är i mycket sämre skick.

Om

Senast ändrad:
Norefjell är efter 4 dagar en stor besvikelse…. Pisterna är inte speciellt utmanade (ena svarta är ok) Inte speciellt kul område för barn. Enda positiva är att det är bra backar för att träna carvingsvängar i. (Toppen har varit stängd hela vintern oxå förövrigt på grund av snö brist)

Oppdal, Stranda, Ha*****, Narvik är alla bättre än så länge.

Jag är lite otydlig men ska försöka igen.

Det finns en tydlig dissonans mellan de exklusiva boendena och de omoderna liftsystemen i norska skidanläggningar. På ena sidan har vi lyxiga stugor och lägenheter med modern arkitektur, spa-faciliteter och panoramautsikt, anpassade för en premiumupplevelse. På den andra sidan står ofta äldre, ineffektiva och exponerade liftsystem som saknar vindskydd och uppvärmning, vilket påverkar skidupplevelsen negativt.
Denna kontrast kan skapa en känsla av obalans mellan vad de betalar för och vad de faktiskt upplever på berget. Medan boendet signalerar exklusivitet och komfort, kan själva skidåkningen präglas av kalla liftfärder och daterad infrastruktur. Detta kan uppfattas som en bristande helhetsupplevelse, där anläggningarna investerar tungt i attraktiva boenden men inte i den mest centrala delen av skidupplevelsen – själva liftsystemet.

Klart ski in, ski out är oslagbart i Skandinavien, samt tur möjligheterna. Jag. har till och med vänner som hyr bottar i Norge och kör fjord line.
Men det håller inte för mig som tar den första gondolen upp på Sella Ronda och 16:30 åker hela vägen ner till parkeringen.

Kan dock stark rekomendera Rjukan Hytteby 😉
Har varit i Gausta tre gånger senaste åren. Nära Göteborg, fint uppe på fjället och bra för familjen.
Första och andra gången snöade det sjukt mycket med fina förhållanden både i och utanför pisten. Nu senast v7 ganska lite snö och en del stängda backar.

Stora skillnade mellan vårt första och senaste besök är mängden stugor och lägenheter. Måste vara 4 gånger fler bäddar iår jämfört med 6 år sedan.
Massa göteborgare och danskar. Problemet är precis som du påpekar att samtidigt som alla dessa lyxiga stugor har byggts har inget skett med med liftar eller backar.
Så nu är det kö på morgonen och efter lunch plus att pisterna blir sämre och sämre ju längre dagen går. Tyvärr
Om jag inte misstar mig är det nåt svenskt gäng som rattar Gausta nu och de vill väl ha payback på investeringen.

Blir något annat nästa år.

Norefjell är efter 4 dagar en stor besvikelse…. Pisterna är inte speciellt utmanade (ena svarta är ok) Inte speciellt kul område för barn. Enda positiva är att det är bra backar för att träna carvingsvängar i. (Toppen har varit stängd hela vintern oxå förövrigt på grund av snö brist)

Oppdal, Stranda, Ha*****, Narvik är alla bättre än så länge.
Håller inte alls med om pisterna (betydligt bättre än ex Gästrappet)

Stranda, Oppdal och Narvik har naturligtvis bättre åkning (i alla fall för oss som hänger på den här sidan). Men de orterna ligger ju liksom inte 39 mil från Göteborg 🤷

Håller inte alls med om pisterna (betydligt bättre än ex Gästrappet)

Stranda, Oppdal och Narvik har naturligtvis bättre åkning (i alla fall för oss som hänger på den här sidan). Men de orterna ligger ju liksom inte 39 mil från Göteborg 🤷
Det är min närmsta skidort oxå men nej den är inte värd pengarna eller hypen. Men tack för den 123 skidorten i alla fall. Så är den avbockad.

Pisterna i stranda är bättre. (Har varit där innan ett dump och kört de)

Norefjell hypad?? 🤔
Skulle nog säg tvärtom. Mest barnfamiljer här.
Visst liftkorten är dyra, men inte dyrare än SkiStar, Funäsfjällen eller Hafjell. (Och har man ”rätt” säsongskort ingår ju 5 dagar 😁.)
Ja hypat. Och inte bra för för vad ett liftkort kostar egentligen. Nu betalade jag bara 960 dkr för 8 dagars liftkort så på det sättet var det prisvärt.

Kan räkna upp många andra orter som är betydligt bättre på alla sätt.

Den här veckan är det bara danskar, svenskar och holländare här verkar det som.

Annars så vet jag några av de gamla norska freeriders har hyttor här i området till när det kommer snö.(jävla rika norrmän)

Tillbaka
Topp