Norgetips

LuxLuthor

Medlem
Norgetips
Någon som har bra tips om lättillgänglig sommaråkning i norra Norge? Stryn är säkert kanonbra, men det är lååååångt dit om man bor i Luleå.

Norgetips
Vet faktiskt inte, men man kan ju hoppas. De hotades tydligen av nedläggning inför gångna säsongen, men räddades i sista stund. Får kolla. Med lite flax kanske de kör gondolen sommartid också. Det vore grymt.

Norgetips
Jag gjorde en roadtrip i norra Norge för 4 år sedan, hade med mig skidorna i hopp om att något var öppet, men det var det inte, inte ett enda ställe norr om Trondheim, då va jag ändå ända upp i Tromsö.
Trodde att Narvik hade gondolen öppen men icke. Vi turade dock upp på en topp utanför Narvik, kommer inte ihåg va den hette men snö fanns på toppen iaf, ca 500 meter långt åk.
Ska tilläggas att vi var där i början av augusti.

Norgetips
Gick det att knalla upp eller var det hudar som gällde? Vill ju gärna testa mina nya JJ, men på dem blir det inte turbindning som monteras. Det och hudar har jag däremot på mina K2.

Norgetips
Eftersom det var bara 500 meter så knallade vi iaf, ta av och på hudar för 500 meter kändes onödigt, om det går fortare är svårt att säga.
Fanns flera toppar att knata upp på, dock så tog vi bara en. Obeskrivligt skönt och vackert var det iaf, 25 grader varmt, sol, fjorden och alla toppar runt om, obeskrivlig känsla alltså!
Om jag inte minns fel så ligger topparna några mil västerut om Tromsö, man åker över en bro efter någon by där i närheten ut till en ö, ett väldigt känt fiskeställe låg där.

Folgefonna ligger längre bort än stryn från Luleå sebastianbusck, ligger ju några mil ifrån Bergen...

Norgetips
LuxLuthor sa:
Någon som har bra tips om lättillgänglig sommaråkning i norra Norge? Stryn är säkert kanonbra, men det är lååååångt dit om man bor i Luleå.
Ska till Riksgränsen till midsommar o åker solo dit. Stryn v 29 blir det med polaren Mats från Åre..:D Fan vad bra jag har det..

Norgetips
Du har det bra du, Aghester :)

Har själv kontakt med en turistvägledare i Narvik via mail nu och jag kan rapportera att snö finns och att gondolen går även sommartid. Väntar svar på ungefär hur långt man måste gå från gondolens toppstation för att nå snö.

Norgetips
När jag var där i början av Augusti så fanns det ingen snö på gondolsidan, däremot på baksidan finns det en stor bowl där inte solen kommer åt lika mycket, hela den bowlen var täck med snö, kanske ett åk på 500-700 meter och grymt stora ytor, brant och utmanande åkning dessutom, riktigt bra såg det ut att vara.
Tror det är ungefär 1 km promenad från toppstationen av gondolen till toppen av bowlen.

Tillbaka
Topp