Norröna Lofoten / Peak Heli Jacket / Haglöfs Spitz

matsrosen

Medlem
Hej!

Inför vinterns skidsäsong som förhoppningsvis kommer att bestå av så många skiddagar som möjligt är det dags att investera i ny jacka. Har provat en väldig massa jackor och kommit fram till de tre favoriterna i rubriken.

Hoppas nu på att någon av er på Freeride haft möjlighet att prova dessa jackor och kan hjälpa mig i valet. För mig är vatten och vindtäthet viktigast, sedan att jackan är smidig att röra sig i och att funktionaliteten är hög.

Alla kommentarer och tips mottages tacksamt.

MVH Mats

Nu ær jag lite færgad eftersom jag jobbar lite med detta kan man sæga. Har haft Lofoten jackan men kommer nu att byta till Peak Heli Alpine jacket i Simply red.
Varfør? Jag gillar detaljerna bættre på Peaken. Fickorna sitter bættre och fler smarta løsningar. Samt att jag gillar det lite tjockare yttertyget på Heli jackan. Lofoten ær sjukt tunn! Det ær absolut ingen nackdel. Væger vansinnigt lite och bør mer jæmføras med peaks black light (lofoten ær bættre dær då). Tar 0 plats nær man packar ner den i en ryggsæck. Mkt bra grejer helt enkelt.

Heli jackan har som sagt bættre detaljer och ett, vad jag tycker verkar som, bættre yttertyg som ær lite tjockare. Inte før att jag har haft några skador alls på min lofoten jacka men...skadar inte o ha lite tjockare.

Så..vill du ha en sjukt lætt jacka som du packa ner lætt..ta lofoten. Om du inte jagar gram och vill ha en mer genomtænkt jacka...ta heli alpine! :)

Stod inför liknande funderingar förra året.
Kikade även på Tierras jacka... vad den nu heter...

Slogs av att så många skidjackor är fashion-jackor utan snölås men med massa balla detaljer.

Lofoten är bra grejjer, att den är tunn är både för och nackdel. Alla kan räkna ut med stjärten att tunnare/lättare grejjer är generellt sett inte lika slitstarka än tunga/tjocka grejjer. (Hur många som verkligen SLITER ut sina grejjer är en annan fråga) Enda anledningen till att jag inte har den jackan är att den sitter som en säck potatis på mig...

Mitt egna val förr på ArcTeryx Sidewinder SV.
Snölås som heter duga, lätt och smidig, bra justerbar huva, inga flärpar som hänger och slänger i blåsten, jag kommer åt överallt och justerar allt med feta handskar på mig, jackan åker inte upp när jag sträcker upp armarna, jag kommer åt alla fickor med ryggan på, ärmarna är förböjda, justeringsmöjligheterna är många... listan är lång!

En till jacka du bör ta med i dina tankar är Sweet Supernaut

eller Armada Galactic, som är den enda i sammanhanget som är gjord av eVent ett material som andas grymt mkt bättre än goretex (vet iofs inte hur bra pro shell andas)

Jag kan bara gå i god før norrøna lofoten. Har ægt två generationer jackor och en byxa som jag æn kør på. Tæta, andas bra och vældigt smidiga. Jag ær inte speciellt frusen av mig men jag anvænder bara ett vanligt helly hansen understæll under jackan fram tills det blir ca:15-20 minus, då tar jag på ett till. Vissa butiker ger æven livstids garanti på norrøna lfoten så om något oførutsett skulle hænda eller tyget blekts efter några hundra timmar i alpsolen så ær det bara att hæmta ut en ny i en senaste kollektionen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp