Ntn Gängpajj

Ntn Gängpajj
Har ett par Ntn freeride som jag monterar mellan två par skidor med insets. Funkar kanon men dock har jag dragit sönder de främre hålet på ena bindningen, hålet i bindningen och inte i monterings plattan. Någon som har en bra lösning på detta?

Ntn Gängpajj
Jag hade löst det på detta sättet: Gå till en verkstad och få dem att gänga hålet på nytt. Dock så blir ju det nya hålet större än det gamla. Så då får du kolla om det finns en specialskruv som är mindre fram än i gängorna för att den ska passa i insetsen på skidorna (de kanske kan svarva ner en vanlig skruv).

Ntn Gängpajj
piglet55, det finns två skruvar i botten på bindningen som fäster den mot en fastskruvad platta på skidan. Så man kan flytta dem mellan skidor. Bindningen är gjort i aluminium och man får lätt gängpaj om man är lite oförsiktig :)

Ntn Gängpajj
Bevis A:
images

Bevis B:
NTN%20cracks%20003.JPG

Bevis C:
images

Ntn Gängpajj
Se där, man lär sig något nytt varje dag.

Men behöver även själv bindningen (den orange) även ha gängor ? Räcker det inte med att den under delen är gängad ?
Vet att Crossplate fungerade på det sättet för dem som kommer ihåg dem.

Ntn Gängpajj
Det är den oranga delen som är gängad. När man skruvar i skruven så låser den fast bindningen i kopparna på bottenplattan.

Ntn Gängpajj
Ahh, då fattar jag hur det funkar :D

Det tar en stund för mig innan polletten ramlar ner.

Gänga upp hålet till nästa storlek och få någon att svarva skruven de millimeter som behövs
hade nog varit min lösning.

Ntn Gängpajj
Gör som piglet55, men jag tror det räcker med att fila ner skruvspetsen...ev. behöver du inte gänga om utan skaffa en skruv som skär egna gängor och välj storleken större än den som sitter där. Man behöver inte dra dessa skruva hårt utan bara så de går med i koppen.

Ntn Gängpajj
Ha för vana att slänga på en klick olja vid montage. Vilken olja som helst, matolja, motorolja. Whatevva.

F.ö, så borde det väl inte vara nödvändigt med en gänga i bindningen. Utan det borde räcka med gängningen i skidan? Någon som kan rätta mig?

Tillbaka
Topp