NTSC / PAL / 60P / 50P - Dags att reda ut det här!

Jonsson_P

Ny medlem
Hej! :)

Har sökt runt utan att hitta något direkt svar.

Jag har precis köpt en Canon 600D och älskar slow motion filmerna man hittar på Youtube där dem använder Twixtor. Jag skulle vilja göra något liknande. Dock ser jag då att dem använder 60FPS (alltså NTSC) och vi i Europa ska använda PAL (alltså bara 50fps)

Vad är det för skillnad att filma i NTSC och PAL? Kan jag lika gärna använda NTSC så jag också kan få grym flytande slow motion?

Andra tips och tricks med 600D'n uppskattas också!

- Tack på förhand!

/ Patrik

Om du filmar i HD finns inte distinktionen (NTSC / PAL) längre.
HD är specificerad för en mängd olika upplösningar och framerates.
High-definition_television

MEN, av historiska skäl har man behållt betäckningarna PAL/NTSC för att beskriva och hantera HD material. Dock, det finns ingenting i specificationen (mig veterligen) som diffrentierar det.

Skillnaden att filma är att med 60 FPS får du helt enkelt fler bilder per sekund. När du sen kodar bilden för uppspelning (25 eller 30 FPS) så har du slow-motion effekten... Notera, att om du kör med 60fps inspelning och kodar om till 25fps för visning kanske du får en tidsförskjutning eller eventuellt lite ryck i bilden (beror nog på hur ditt video-redigerings-program hanterar det).

Den dubbla frame-rate rekommendationen är mest tänkt för Broadcasting (dvs, TV sändningar) för uppspelning på dataor eller från andra direkt digitala källor spelar det mindre roll.

Dvs, ju fler bilder per sekund du har (hög FPS) desto bättre slow-motion kommer du att få..

Så alltså ska det inte vara några problem att filma med NTSC 60fps?

Ska man ändå försöka hålla sig till PAL och endast ändra till NTSC då man tänker göra slowmotion scener? Vad är egentligen skillnaden mellan PAL och NTSC?

Bör man inte alltid filma i 60fps? Varför ska man filma med t.ex 20 eller 50 fps om det finns möjlighet till 60?

Tack för snabbt svar!

Senast ändrad:
Som hobby-pulare som vill ha "schysst slowmotion", välj högsta FPS.
Är du puritan och vill göra en film som du kanske lägger på en Blu-ray eller som du vill sända ut i TV (dvs, broadcast) blir det en annan femma...

Med 60fps omgjort till det du kalla PAL (25 fps) får du antingen en tidsförskjutning (dina 1 sekund film blir 2.4 sekunder) eller lite ryck eftersom du får ta bort var 6:e bild för att anpassa det hela till 25 fps.

60 fps kräver ju lite mer lagringsutrymme också.. Men jag antar att det försumbart..

Tillbaka
Topp