Nu är det bara delar av cykeln...

Cyclepro-jack

Ny medlem
Tjena, jag monterade ner cykeln igår för jag tänkte rengöra alla delar.
Men det är så att jag ångrar mej lite. Vad kan hända med hojen om man kör i minusgrader? =P

Hmm om inte annat så kan du köra omkull pga att det är så halt, om du inte har dubbdäck vill säga..

Akta dig för det otäcka vägsaltet bara... Det är det jävligaste, sen kan man ställa ner dämparna lite eftersom det blir lite hårdlandat och hoppigt annars... :-)

Kung Bore stoppar inte cyklingen, det är bara att klippa på ett par dubbdäck... Som man ska akta sig lite för när man klotar ;-)

Minusgrader i sig är inget problem så länge cykeln är torr. Blir cykeln däremot blöt, typ du kör ned i ett surhål, och det är minusgrader ute kommer diverse otrevligheter att inträffa.

1. Bromsarna fryser och slutar fungera.
2. Växlarna fryser och slutar fungera.
3. Kedjan fryser och börjar "hacka".
4. Baknavet fryser och du får frihjul både framåt och bakåt.

Tro mig, jag har varit där! (I surhålet vid minusgrader).

Om du får problem med dämparen beror helt på uppbyggnaden, stålfjäder/olja påverkas minimalt av kyla, en luftdämpare får du trycka i mer luft för bibehållen dämpning, en elastomer (billig framdämpare) kan dock bli hård och trist om den är av dålig kvalité.

Så ska du cykla på vintern är det att rekommendera att hålla sig på torrt underlag där man inte riskerar att bli blöt. Med ett par rejäla dubbdäck kan vintercykling vara riktigt njutbart, se bara till att hålla din cykel TORR!

That´s all kids! / MM

bry om det är vinter eller sommar! den skillnaden som blir är knappt märkbar! haru bra grejjer kna du hojja året runt!!

Tillbaka
Topp