Nuolja, förhållanden

centralbyrakraten

Aktiv medlem
Nuolja, förhållanden
Jag saknar en möjlighet att kunna rapportera dagsfärsk info om förhållanden här på Freeride.

Idag var det bästa dagen på många år på Nuolja, all terräng söder linbanan hade samlat snö och bjöd på mycket bra åkning.

Fram till kl 12 var jag helt själv på fjället förutom skidpatrullen och åk som telefonhyllan, vindtunneln, näsan och långsvängen betades av snabbt. Efter lunch kom det en handfull åkare till och började konkurera om det goda. Åk som Rihtunjira, Lavindalen och Konvexen blev gjorda.

Skidpatrullen grävde snöprofil på norra sidan och fick ganska läskiga resultat så mina planer på att hika där imorgon gick åt h-e. Men på södra sidan finns det fortfarande massor kvar att göra.

Nuolja, förhållanden
Men se där vad ett inlägg på Freeride kan åstakomma, nästan liftkö i morse när linbanan skramlade igång.

Tyvärr för er som igår inte kunde lägga ihop ett plus ett, snö och vind under natten, lika med bra åkning dagen därpå, så var Nuolja inte alls så bra idag.

Ett fett flatljus förstörde skidglädjen snabbt och dagen fångades med en monoskisession istället. Snön i konvexen lättade även upp mitt dystra sinne.

Nuolja, förhållanden
Tack för tipset kaninen men det är ju inte dagsfärsk information på lavinriskprognosen, den ställs ju över tre dagar.

Sen är den korta texten med rekommendationer skrivet ur ett lavinsäkerhetsperspektiv och tar alltså inte upp hur åkningen är.

Jag hade en helt suverän dag igår och ville dela med mig av skidglädjen, antar att det är ett av Freerides mål att sprida skidglädje och information om åkning.

Nuolja, förhållanden
En sak till, det är inte bara Nuoljas förhållanden som bör kunna rapporteras, helt självklart ska alla ställen där det på ett eller annat sätt glids på snö kunna rapporteras.

Det är viktigt att informationen kommer från oss som verkligen åker skidor och inte någon skoterburen pistpatrull som rapporterar till Snörapporten.

Tänk er hur bra det skulle vara i området kring Abisko, Björkliden, Riksgränsen och Narvik om det fanns relevant, aktuell och lite mer pålitlig information om förhållandena på de olika ställena. Chansen att hitta den optimala åkningen ökar betydlig.

Tillbaka
Topp