Ny 3L GTX jacka + byxa för säsongen

FGoldwin

Medlem
På jakt efter nytt inför säsongen.
Vill ha en lång rymlig jacka så jag får plats med ryggskydd och fleece eller motsvarande under.
Har tittat på 3-lagers GoreTex. Vad jag är ute efter är slitstarkt, bra vattenavvisande och bra andasfunktion. Sedan finns det alltid massa mer detaljer, men dessa är huvudkraven.

Jag har provat runt en del och följande är favoriter i fallande ordning:
- Elevenate bec des Etagnes jacka (M) med bec de Rosses byxa (M).
- Peak Performance Heli Line #6 (samma som Heli vertical fast limiterad utgåva). Jacka och byxa i M. Lite för fladdriga/stora byxslut, men jackan är kanon.
- Oakley Solitude jacka och byxa i M.
- Mammut Thrift jacka och byxa i M. Saknar en liten detalj som fleece högst upp på dragkedjan mot hakan.

Hade pengar inte varit ett problem hade jag direkt valt Elevenate kombon, men 6500 + 5000 är mycket pengar.
Har snubblat förbi Elevenate Backside jacka och byxa, men inte hittat korrekt kombination med färg och storlek.

Jag är inte kräsen när det gäller färg, men skrikiga färger går bort. Elevenate i grönt och Peak i grönt tycker jag är snyggt och passar. Svart fungerar också.

Har googlat kors och tvärs för att hitta dessa till billigare pris eller andra motsvarande.

Jag tar tacksamt emot tips var ovan kan finnas fast 30-40% billigare. Alternativt någon annat märke/modell som ligger bra i pris. Är det förra årets modell gör det inget.
3L GTX är inget krav, men en standard för bra saker. Kan inte så många andra motsvarande märken.

Kan nämnas att jag testat följande, som fallit bort:
- Haglöfs Couloir V. M var för liten/kort och L var för stor.
- Sweet Protection Monkeywrench. S var för lite och M för stor. Annars gillade jag den.
- Oakley Solitude. Inte testat den, men hittade test som sa en den "låt för mycket" och var lite begränsad i rörligheten.

Kom på en variant som är intressant:
- Haglöfs Vassi och Vassi II. Jacka och byxa i M. Har testat S på jackan och den var för tajt. Troligen fungerar M.

Arcteryx har en del varianter, men jag har inte haft chans att testa någon. Theta tror jag är den längre modellen.
Norröna Lofoten ska också vara lång, men inte hittat för test.

TrewGear Powfunk Jkt Maroon såg ut att vara den längre modellen. Skulle kunna funka med svarta byxor till. Bra pris. Tyvärr inget i min storlek (M).

Jag har inte hört talas om TrewGear. Teknikinfo "Featuring high-performance weatherproof and breathable Dermizax EV membrane". 20K vatten och 20K låter bra.

Hur slitstark är den?
Pow passar bra eftersom så mycket backcountry/offpist som möjligt är planen för säsongen.

Det bästa ur den serien tycker jag är byxorna, har kört dom i en säsong, med ca. 50 åkdagar, håller fin-fint hittils. Det bästa med höga byxor är att man helt slipper kravet på en jättelång jacka, och med en normallång jacka så får man bättre rörlighet och det är inga problem att ha en klättersele på sig och använda den normalt.

Jag har en Norröna Lofoten och kan, dock lite subjektivt, slå ett slag för den jackan! Tycker den är underbar på alla sätt och vis. Använt min i 250 + skiddagar och den ser nästan ny ut, förut några få undantag såklart!

JohanSundstrom sa:
Jag har en Norröna Lofoten och kan, dock lite subjektivt, slå ett slag för den jackan! Tycker den är underbar på alla sätt och vis. Använt min i 250 + skiddagar och den ser nästan ny ut, förut några få undantag såklart!
Var kan man hitta den till vettigt pris?

Ja, det kan bli ett problem att hitta dem till okej pengar. Har ökat i pris senaste åren t.o.m!
Barkaby outlet utanför Stockholm kan ha viss rabatt på dem!

JohanSundstrom sa:
Ja, det kan bli ett problem att hitta dem till okej pengar. Har ökat i pris senaste åren t.o.m!
Barkaby outlet utanför Stockholm kan ha viss rabatt på dem!
Jag kollade Haglöfs utbud i Barkaby, men inget i min storlek.

Personligen är jag mycket nöjd med både mitt Elevenate bec de rosses-ställ och min Arcteryx Alpha sv-jacka. Föredrar dock Elevenaten till skidåkning eftersom den är lite längre skuren under midjan.

Norröna och Arcteryx (sistnämnda i Salomons butik) har båda outlets på Freeport vid Kungsbacka (om du bor i västsverige)

Ligger någon Norröna Lofoten-jacka i M på Friflyt.no's bruktmarked, kanske skulle vara något? Vill minnas att Norröna är relativt stora i storlekarna. Testade du de övriga plaggen med något förstärkningsplagg under? Jag har som tumregel att alltid kunna få in en tunnare dun/puffjacka under utan att det blir för tajt.

Senast ändrad:
Norröna outleten brukar ha Lofoten med ca 30% rabatt, men dock mest skrikiga färger. Mkt kontrastdragkedjor och grejer. En annan jacka värd att kolla in är årets norröna röldal - lite längre och clean design. Dock hamnade jag mitt mellan M och L så jag köpte en fjolårs Elevenate backside istället.

vickepick sa:
Personligen är jag mycket nöjd med både mitt Elevenate bec de rosses-ställ och min Arcteryx Alpha sv-jacka. Föredrar dock Elevenaten till skidåkning eftersom den är lite längre skuren under midjan.

Norröna och Arcteryx (sistnämnda i Salomons butik) har båda outlets på Freeport vid Kungsbacka (om du bor i västsverige)

Ligger någon Norröna Lofoten-jacka i M ute här på köp&sälj, kanske skulle vara något? Vill minnas att Norröna är relativt stora i storlekarna. Testade du de övriga plaggen med något förstärkningsplagg under? Jag har som tumregel att alltid kunna få in en tunnare dun/puffjacka under utan att det blir för tajt.
Tyvärr saknar jag närhet till storstäder som Stockholm och Göteborg. Bor i lilla Kil med Karlstad som närmaste stora ort. Utbudet är Naturkompaniet och Peak Performance.
Jag var dock en sväng till Stockholm förra helgen och passade på att prova ovan nämnda i Alpingaraget och Länna sport. Jag försöker att alltid prova med ryggskydd och någon fleece/puffjacka under.

Om man pratar detaljer är en liten men viktig detalj att den har extra fickor längst ner på jackan (utsidan). För GoPro, handskar etc. när det är med. Jag brukar inte ha ryggsäck vilket innebär att jag får fylla fickorna om jag har extra saker med.

När jag tittar närmare på Lofoten känns den kort.
Vill helst inte köpa begagnat. Vet inte hur mycket tvättat, använt etc kläderna är.

Schoobang sa:
Norröna outleten brukar ha Lofoten med ca 30% rabatt, men dock mest skrikiga färger. Mkt kontrastdragkedjor och grejer. En annan jacka värd att kolla in är årets norröna röldal - lite längre och clean design. Dock hamnade jag mitt mellan M och L så jag köpte en fjolårs Elevenate backside istället.
Elevenate backsida har jag tittat på. Var hittade du den?
Kan du jämföra den och årets bec des Etagnes?

Norröna Röldal ska jag kolla på.

Vanheden77 sa:
Set ut som om http://magazinetsport.se/varumarken/ har Elevenate, ligger dessutom i Karlstad!! tror du hittar det du söker i den butiken.
Den butiken glömde jag bort. Jag var där en sväng i slutet på förra säsongen. Tyvärr inga reapriser där, snarare tvärtom. Kommer inte ihåg att de hade Elevenate, men de kanske har plockat in. I alla fall kan man gå dit och kolla.

FGoldwin sa:
Pow passar bra eftersom så mycket backcountry/offpist som möjligt är planen för säsongen.
FGoldwin sa:
Jag brukar inte ha ryggsäck vilket innebär att jag får fylla fickorna om jag har extra saker med.
Känns som en farlig kombo det där. Spade/sond brukar inte rymmas i jackfickor. Skidjackor för freeride/offpist brukar inte ha fickor nertill på grund av att avbärarbälte från ryggsäck kommer blockera fickorna.

waalis sa:
FGoldwin sa:
FGoldwin sa:
Jag brukar inte ha ryggsäck vilket innebär att jag får fylla fickorna om jag har extra saker med.
Känns som en farlig kombo det där. Spade/sond brukar inte rymmas i jackfickor. Skidjackor för freeride/offpist brukar inte ha fickor nertill på grund av att avbärarbälte från ryggsäck kommer blockera fickorna.
Lite förenklat från min sida, men det bero lite på var jag åker:
- Håller jag till i pist och närheten har jag ingen ryggsäck. Och då fungerar fickorna bra.
- Skulle jag dra ut på längre offpist med spade, sond eller dylikt blir det rygga med. Och då gör det inget att fickorna blockeras av ryggsäcken.

Tanken är att jackan ska fungera i båda miljöerna.

FGoldwin sa:
Schoobang sa:

Dom hade en fjolårs-backside kvar på Addnature. Dock slut nu. Möjligt att där finns fler kvar om man letar lite ute i landet. Det verkar som att ännu äldre modeller saknar en del detaljer så akta dig för dom (?).

Vet ej hur den föhåller sig till deras andra jackor. Stl L är ngt större (framförallt längre) än min gamla Norröna Narvik L, och ngt smalare är Norröna Röldal L.

Även Salomon har helt okej skaljackor och byxor i 3l Gore-Tex.
Dock är ju sällan priset okej på några sådana produkter, om du inte har kontakter i branchen och kan få köpa med rabbat =)

Schoobang sa:
FGoldwin sa:
Schoobang sa:

Dom hade en fjolårs-backside kvar på Addnature. Dock slut nu. Möjligt att där finns fler kvar om man letar lite ute i landet. Det verkar som att ännu äldre modeller saknar en del detaljer så akta dig för dom (?).

Vet ej hur den föhåller sig till deras andra jackor. Stl L är ngt större (framförallt längre) än min gamla Norröna Narvik L, och ngt smalare är Norröna Röldal L.
Röldal är ju fodrad, något man behöver ta i beaktning.

bootfitta sa:
eHogstrom sa:
bootfitta sa:
Röldal är ju fodrad, något man behöver ta i beaktning.
Finns både fodrad och icke fodrad.
Schyssta jackor, med mindre schyssta priser.
Konstig produkt, varför skulle man någonsin välja en Röldal-skal över en Lofoten? Skillnaden känns mer tydlig mellan de fodrade varianterna. Oh well.
För att det är två olika typer av jackor. Röldal är längre, mer casual och yttermaterialet känns lite mer kevlar i jämförelse med Lofoten. Kan tänka mig att den som inte bryr sig väsentligt om vikt, gillar att slita jackan i många år, samt är lite längre och normalbyggd väljer Röldal framför Lofoten.

Senast ändrad:
Måste slå ett slag för Sweet Protection. Prova Supernaut. Lätt och bra och fungerar utmärkt i 100-tals dagar, både uppför och nedför berget. Klart värt pengarna!

FGoldwin sa:
Vanheden77 sa:
Set ut som om http://magazinetsport.se/varumarken/ har Elevenate, ligger dessutom i Karlstad!! tror du hittar det du söker i den butiken.
Den butiken glömde jag bort. Jag var där en sväng i slutet på förra säsongen. Tyvärr inga reapriser där, snarare tvärtom. Kommer inte ihåg att de hade Elevenate, men de kanske har plockat in. I alla fall kan man gå dit och kolla.
Kanonförslag. Gick till butiken på lunchen idag. De hade Elevenate Backside. Förra årets modell. Och reade ut den dessutom. Jag får byxor och jacka till samma pris som årets jacka. Tack Vanheden77.

FGoldwin sa:
FGoldwin sa:
Vanheden77 sa:
Kanonförslag. Gick till butiken på lunchen idag. De hade Elevenate Backside. Förra årets modell. Och reade ut den dessutom. Jag får byxor och jacka till samma pris som årets jacka. Tack Vanheden77.
Grymt! Vilken färg blev det? :)

FGoldwin sa:
FGoldwin sa:
Vanheden77 sa:
Se där, visste väl att grabbarna på Magazinet skulle fixa detta:D

Lånar tråden lite. Blev blåst av en kille här på freeride så igårnatt slentrianshoppade jag mig ett nytt Haglöfs vassi 2 ställ från Sportamore.se blåa jackan och svarta byxor. Nu när jag läst tråden har jag lite ångest över att jag inte köpte ett Norröna Lofoten i någon härlig färg. Vad tycker ni? Ska jag returnera Haglöfs för ett Norröna? Har ni andra förslag? I dagsläget så har jag ett armada ställ (ser ut som att jag ska på roskilde och tälta) som är fruktansvärt varmt så tänkte uppgradera lite.

Mvh Oskar

Efter jag hade köpt Elevenate jacka + byxa fick jag tips om Compadre.se. De har just nu 50%-isch på Haglöfs kläder. Bl.a. var Haglöfs Vassi II jackan med för 2995kr.

Compadre har som Sportpursuit en variant där du måste vara medlem (bara epost+lösen, inga kreditkort) för att få se utbudet. Lite exklusivt och erbjudande är under en viss tid. Jag har inte hadnlat där men support/säljkontakten med sportpursuit kanonbra.

Jackan:
https://campadre.se/campaigns/25112015-haglfs/

OEngstrand sa:
Lånar tråden lite. Blev blåst av en kille här på freeride så igårnatt slentrianshoppade jag mig ett nytt Haglöfs vassi 2 ställ från Sportamore.se blåa jackan och svarta byxor. Nu när jag läst tråden har jag lite ångest över att jag inte köpte ett Norröna Lofoten i någon härlig färg. Vad tycker ni? Ska jag returnera Haglöfs för ett Norröna? Har ni andra förslag? I dagsläget så har jag ett armada ställ (ser ut som att jag ska på roskilde och tälta) som är fruktansvärt varmt så tänkte uppgradera lite.

Mvh Oskar
Testa det när det kommer hem, känns det bra?- behåll det, annars skickar du tillbaka det och kollar vidare.
Hittar du inget som känns bättre så är det bara att köpa samma ställ igen.

Snödjup

Tillbaka
Topp