Ny bindning till gammal bräda?

Brocke73

Ny medlem
Jag har en riktigt fin gammal Burton Air 6 1 från 1992 med trasig bindning som jag tänkt skaka liv i igen. Nu verkar det dock inte helt lätt att hitta en bindning som passar eftersom skuvhålen sitter annorlunda på dagen brädor och bindningar.

Finns det någon som har koll på om det finns någon konverter eller liknande som gör det möjligt att montera en modern bindning på denna gamla bräda?

Har åkt telisar under många år nu och har dålig koll på snowboardbranschen.

Senast ändrad:
Åk in på en mekanisk verkstad med bindningen och låt dom fräsa ut aluminiumplattor som ser likadana ut som bottenplattan i bindningen med ett 4x4 mönster i mitten för nya bindningar

Minnet börjar bli mosigt men hade inte Burton sitt 3D-mönster vid den tiden?? Dvs fastsättning med 3 skruvar. Borde inte vara problem att hitta en sån bindning/bottenplatta som är relativt ny. Kolla vad det står på brädan eller ta en bild så fixar vi det.

mgbgt66 sa:
Minnet börjar bli mosigt men hade inte Burton sitt 3D-mönster vid den tiden?? Dvs fastsättning med 3 skruvar. Borde inte vara problem att hitta en sån bindning/bottenplatta som är relativt ny. Kolla vad det står på brädan eller ta en bild så fixar vi det.
Det är två skruvar framme vid tårna och två bak vid hälen samt en i mitten (se bifogad bild).

Funderar på att be glasmästaren skära ut konvertrar i polykarbonatplast som jag kan borra hål i så alla skruvar passar. På det sättet kommer bindningen upp en bit också.

På den här länken vid år 1992 syns skruvhålen: http://www.burton.com/default/history

howsyourdad1 sa:
https://www.facebook.com/vplate

Jag skulle vilja ha ett par också . Dela frakten?
Det där verkar ju intressant, men har varit just i kontakt med den lokala glasmästaren om prisuppgift för att göra en skräddarsydd för min burtonbräda. Får prisförslag imorgon...

Lokala glasmästaren skär ut två polykarbonat-bitar (10 mm tjock) och borrar hål enligt de mallar jag gjorde igår. Kostar bara kring 400:- trodde han!

Mallarna gjorde jag genom att jag tejpade ett A4- ark över skruvhålen fram och ett över skruvhålen bak (olika mönster fram och bak). Sedan skuggade jag med en blyertspenna så att hålens lägen framträdde. Busenkelt och tog inte mer än 5 minuter allt som allt. När hålen var på plats tog jag lite marginal och rundade till snygga hörn på plattorna.

Vad gäller brottstyrka och övrig tålighet trodde glasmästaren att polykarbonaten är det perfekta materialet.

Jag lägger upp bild här när de är klara, så kan den som är intresserad kolla.

Glasmästaren skar ut polykarbonat-plattor utifrån mallarna men han tyckte att jag skulle borra ut hålen själv eftersom det är så enkelt att borra i polykarbonat. Han tog bara 139:- för plattorna. Ska borra imorgon kväll när jag kommer hem från stugan. Blir spännande...

Senast ändrad:

Så där, nu är konvertrarna klara och det är dags att skruva på bindningen med 4x4 mönster.

Total kostnad med skruvar och brickor blev ca 250 kr (då blev det en hel del över).

Tillbaka
Topp