Ny bräda, bindningar och boots, male, 187cm, 75kg.

Ghetoblazter

Ny medlem
Hejsan allihopa.

Jag är ny på detta forumet och ber om ursäkt om jag på något sätt uttrycker mig fel i meningarna här.

Så till poängen med detta inlägg. Jag är en ung man på 22år som tänkte att jag skulle köpa mig en ny bräda till denna vintern. Min nivå på skill är den att jag precis har lärt mig att utföra mindre hopp och någon gång ibland en grab eller två. Alltså är jag inte ett proffs men kan ändå ta mig ner helt okej i backarna.

Fakta för valet av snowboard och boots är följande.
- Male,
- Vikt, 75kg
- Längd, 187cm
- Jag gillar att åka offpist och i dom mindre parkerna (vågar inte riktigt big jumps ännu)
- och jag tänkte åka 3-4 veckor i Hemsedal och någon gång i vecka hemma i Oslo.
- Beg eller nytt?

Jag Hoppas att det finns någon som kan ge mig ett bra förslag på en bräda för mina ändamål och jag är tacksam för alla bra svar.

PS. kan dessa vara något för mig?
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18267491
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18011563

Med vänliga hälsningar Erik Andersson

Senast ändrad:
jag skulle nog säga att du ska satsa på en allround-bräda , om du nu inte har jättemycket pengar skulle jag säga att du ska satsa på en billig bräda, och lägga pengar på resor osv. mycket roligare, då jag inte tror du skulle märka sån jätteskillnad på en 6.000 kronors bräda och en 3.000 kronors bräda :) Head brukar ha ett par billiga allroundbrädor på stadium, vet dock inte hur det är nede det nu på sommaren.

hoppas du fick lite hjälp =)

Okej jag förstår självklart varför du menar att jag borde lägga lite mindre pengar på brädan eftersom att jag inte kommer att märka någon skillnad men om vi säger som så att jag har cash för att köpa mig en burton om fallet var att det var den bättre brädan vad skulle du tycka att jag ska köpa då?

//Erik

håller med en allround bräda e det bästa . lite längre en dom brädorna du länkat om du gillar offpist . om du e 187 satsa så fall på en bräda på 162 - 164 då kan den funka som offpist och i park . och när det gäller ny lr beg spelar det inte så stor roll du kan ju leta efter en beg som inte e väldigt skadad. då billiga brädor e faktist märkbart sämre en de lite dyrare. så sattsa hällre på en beg som var dyr i nypris än en billig ny.

okej men grabbar nu har vi kommit fram till att jag har råd att köpa mig en lite dyrare brädda, vilken längd och vilken modell tycker ni att jag borde ha?

//Erik

Bataleon The Jam
Gnu Riders Choice
Lib-Tech TRS BTX

Längd mellen 159 och 164 kanske?

Svåra brädor att få tag i förra säsongens model då de flesta är slutsålda i åtminstonde sverige, Bataleon kanske är lättare att fixa i Norge då de tillverkas där.

Bräderna på bilderna såg scetchy ut, bättre att du köper en bra bräda som du kan ha en längre tid, dessutom brukar det vara roligare att åka med en lite bättre bräda. Kolla junkyard ifall de har några kvar, där är det super rea! www.junkyard.se

162 längd. är sj 187 och åker blandat med offpist och park och skall införskaffa en http://ridesnowboards.com/boards/machete sånhär skönhet i år ::P

så en ride machete med en lite mer allround flex binning kanske så har du en mjuk binning och en medium flex bräda. perfekt för offpist shredding och lite park.

Ha inte bråttom! håva in tips osv här o på andra forum o vänta tills butikerna/hemsidorna får in fjolårets brädor till bra pris strax innan vintern! köp inte beg! inte värt priset o kvallan. obs! boots ska du alltid testa innan du köper!
sikta på en allround (twin funkar också) bräda ca 162, som de andra säger. kan inte bli fel. hoppas allt blir bra!! peace

okej tack jag har faktiskt kännt att jag har lite bråttom men då ska jag ta det lugnt med köpet.

Så du anser inte som dom andra skrivit att man borde köpa en ett år beg lite dyrare bräda för att det är bättre kvalitet?

//Erik

heh brukar va så, ja med. Exakt! för folk säljer sina beg. grejer föör dyrt och dom släpper inte grejerna för att de känner att de förlorar pengar på de. du kan hitta en fjolårets bräda för typ ca 2000 kr och ett par boots för 1000 kr. de är inte mycke i längden. du växer inte mer och du kommer säkert åka några år på den så de är värt att lägga ut liite mer pengar, inte värt o köpa skit grejer bara för att de e billigt o inte heller förra årets halvdassiga bräda för mycke pengar. sen e de inte kul o köpaa beg. grejer heller. så tycker jag iaf. =)

Hejsan SirGreen.

Thx för tipsen, vet du vart man kan få tag på en sådan här förra års brädda på nätet?

//Erik

Tillbaka
Topp