Fråga om ny bräda

Snowy80

Ny medlem
Fråga om ny bräda
Hej!

Efter att ha kört en del snowboard för många år sen vill jag nu köpa en ny bräda inklusive bindningar och skor (har hyrt allt senaste gångerna). Åker några veckor per år, ingen direkt avancerad åkare men vill gärna utveckla mig och vill därför köpa en bräda som är lämplig för detta. Ute efter en all mountain bräda. Väger 75kg, 187cm lång och skostorlek 44.

Var inne i en butik där de tipsade om en Ride Manic 160W (bredd 26.3) som de menade var mer lämplig än en Burton Clash 158 som jag först hade kollat in (helt ok priser på rean). På Manic 160w stod det dock att minimum vikt var 73kg så där kanske det är gränsfall eller funkar den ändå.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska köpa, som en djungel med alla olika brädor. Så jag är mycket tacksam för tips på typ av bräda eller direkta exempel på bra brädor som skulle passa mig. Ska man slå till på en Ride Manic 160W ?

Tack på förhand!

Fråga om ny bräda
Ride Manic är en bra bräda. Jag har åkt en sådan ett år, pist och puder. Inget att klaga över.

Senast ändrad:
Fråga om ny bräda
Om du som beskriver inte är jätteduktig så är min spontana tanke att en bräda med minimumvikt 73 kilo är lite gränsfall om du klockar in på 75, den kan, men behöver inte bli, lite tungrodd.

Allmountain för mig är en lätt direktionell bräda alternativt en twinbräda med någon smart rocker-konstruktion.

Maniacen såg ju annars på pappret ut som ett bra alternativ.

Andra spontana förslag (de flesta dyra och svåra att få tag i) Never Summer SL (lite för mjuk för mig men kanske lagom för dig?) Legacy är Wide-versionen. Libtech TRS (mer åt twin-hållet).

Fråga om ny bräda
Hej och tack för svar! :) Lite sent men tänkte bara meddela att det till slut blev en Salomon Drift Rocker 158W, 13/14 modell. Fanns inte så himla mycket att välja mellan i slutet av säsongen. Fick i alla fall bra hjälp i en butik i Stockholm som hjälpte till med bindningar och boots till riktigt bra pris. Min tanke var att hitta en bra lämplig bräda att utvecklas med. Nu undrar jag om det är någon som har några synpunkter på sommarförvaring etc inför nästa säsong - valla nödvändigt av ny bräda eller räcker det med fabriksvallan?, bör den förvaras på speciellt sätt, typ stående eller liggande i garaget? tack för bra feedback!

Fråga om ny bräda
Ang. valla – jag har blivit bestämt tillsagd att alltid valla nya skidor/brädor, gärna mer än en gång. Belaget blir tydligen lyckligare då. Brukar även valla en sista gång när säsongen är över och strunta i att sickla av vallan förrän det är dags för nästa säsongspremiär. Om brädan står eller ligger tror jag inte spelar någon roll så länge den inte är nedtyngd av nåt och tappar formen, och det inte är fuktigt i förrådet/garaget.

Fråga om ny bräda
Tack för svar! Då ska jag valla den. Bindningarna (union flight) är påskruvade på brädan så det är det enda som eventuellt kan tynga ner brädan - kanske bör tas av under sommaruppehållet?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp