Ny bräda, bindningar samt skor

insats

Ny medlem
Hej

Har läst igenom en del här på forumet (Pinns guide t.ex.) och tänkte be om lite tips
Jag är 192 lång, 75kg lätt, skostorlek 44/45, och åker 1 vecka om året
Jag åker helst off-pist, hoppar lite (inget avancerat), och det blir väl en del i pist då mina vänner kör där, men pistkänslan är minst viktigt.

Som jag förstått bör jag ha en bräda som är cirka 170cm lång då. Det känns lite väl långt för min del, men 162-166 kan jag absolut tänka mig

Gällande mjukhet/hårdhet har jag faktiskt ingen aning. Men baserat på hur/var jag åker kanske jag kan få lite tips

Har tittat på en bräda och skulle vilja se vad ni har att säga om den:
http://www.hangloose.se/product_info.php?cPath=60_76&products_id=1203

Annars mottar jag gärna andra tips!
Ska åka om 2 veckor och tänkte det kunde vara nice med en ny bräda nu när rean är i full gång

Senast ändrad:
Säkert inte diekt något fel på Hangloosebrädan, men den är 4 år gammal och det är en ganska enkel bräda. Jag tror att du behöver något lite bättre för att ha riktigt kul.

Några partiska tips:

Gnu 11'up 162 eller 166, www.gnu.com
Lib-Tech Pacifier 163, www.lib-tech.com
Lib-Tech Magne Traction Mullet 165
Lib-Tech TRS 167

Några andra tips:

Never Summer Premier, www.neversummer.com
Unity Dominion, www.unitysnowboards.com
Option Freeplus, www.option-nfa.com
Option supercharger

Du behöver verkligen inte vara rädd för brädor över 165, särskilt inte med tanke på vilken typ av åkning du föredrar!!

Senast ändrad:
Jag kanske ska tillägga att det är oerhört svårt för mig att hitta de snowboards som du rekommenderar. Jag har kollat runt på webshops men knappt några affärer har brädor över 162cm i längd. Jag ska kolla stadium och lite sånt här (malmö) också ifs.

Jag sökte forumet efter länkar till webshops som säljer snowboards, men hittade inte många.

Hittills har jag kollat junkyard, caliroots, hang loose, boardstore.se, top12 och kanske nån mer som jag inte kommer ihåg.

Ingen av ovanstående har mer än 4-5 brädor (alla affärer sammanlagt) som är över 162cm.
Det längsta jag sett är 165 och det var den jag länkade till.

Jag åker om två veckor så det begränsar förstås mina beställningsmöjligheter.

Är det någon som vet onlinebutiker/butiker i malmö som säljer långa brädor?

Att hitta en bräda över 164-165 går väl, men att få ihop det med rätt modell och märke verkar omöjligt. Eller?

Det är väldigt svårt at hitta kvalitetsbrädor över 165 i Sverige. Marknaden är för liten helt enkelt.

Doughboy sa:
Det är väldigt svårt at hitta kvalitetsbrädor över 165 i Sverige. Marknaden är för liten helt enkelt.
Så vad tycker ni? Ska jag köra på den jag länkade till. Jag har ingen aning om hur den är hårdhetsmässigt å så.. Vad tror ni?

Ah, budget glömde jag förstås nämna.. :D

Eftersom det är mycket rea just nu vill jag helst inte ge mer än typ 2000-2500 för brädan och kanske totalt 3500 för brädan+bindningar. Skor vet jag inte vad det kostar

Men tror ni det är bättre att köpa i Österrike? Det är dit jag ska. Dock till litet ställe (Matrei)

Senast ändrad:
kolla på top12.se's technica (stavning) på 161cm. Min kompis har den och den är sååå stilren. Dättre grejer än så går inte att få för pengarna om du inte bestället utomlands. Tror iofs att du hinner få dina grejer lätt om du beställer från www.blue-tomato.xx(vet ej) eller www.sport-conrad.com.

AndyIrons sa:
Varför snåla på något så viktigt!
Jag vet inte om jag kommer åka varje år. Det beror på vem som vill med o.s.v. Det blir ju inte alltid av..

Dessutom har jag inte obegränsat med pengar :)

Vad tror ni om:
http://www.blue-tomato.at/ProductDetailAction.bto?selectedNode=6FDjDgWmBE1SEBWgen8Aie-1
http://www.blue-tomato.at/ProductDetailAction.bto?selectedNode=xV7aaMF3BE1SEBWgen8Aie-1
http://www.blue-tomato.at/ProductDetailAction.bto?selectedNode=9XiK5fvs749SEBWgen8Aie-1

Pinn, angående brädan du rekommenderar, så är den enligt hemsidan som säljer den mest anpassad för piståkning. Det bryr jag mig allra minst om :D Men eftersom jag gillar att hoppa lite smått och samtidigt åker mkt off pist kanske en allround/off-pist-bräda is the way to go ändå.. Men skulle jag köpa den hamnar jag på 6000kr med bindningar + skor

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp