Ny bräda, vad göra?

lleberg

Ny medlem
Ny bräda, vad göra?
Idag fick jag min bräda, en Type A, jim moran dragon 155.

När jag drog på bindningarna, så märkte jag att dom inte ligger helt plant mot brädan, nått hörn ligger ångra mm ovanför, sen så får man utan några problem in ett papper mellan bindningar och bräda, förutom på ivssa ställen, ska det va så?

Sen funderar jag på hur försiktig man ska va med den, och sen, hur många gånger bör man valla den, och med vilken valla för att få en bra grund? Behöver amn slipa stålkanterna? Tvätta den kanske.

Är ett par Drake f-50, röda i strl L, dom passar perfekt till skorna, och kapplutningsfunktionen var ju guld, när man väl kom på hur den fungerade.

Men vad bör man göra innan man tar ut den i snön? (Marken är fortfarande bar, så det finns lite tid.)

Ny bräda, vad göra?
Ge den några omgångar grundvalla, kanterna ska du inte behöva göra nåt med.

Ny bräda, vad göra?
Bekymra dig inte över bindningarna. det är inget ovanligt att inte hela bottenplattan ligger mot brädan överallt. Det kommer den nog att göra när du åkt lite. Annars håller jag med föregående talare. Valla brädan en två tre gånger med en bra grundvalla. Om du gillar rails och sånt kan det vara en god ide att runda av stålkanterna lite i nos och tail.

Ny bräda, vad göra?
Hehe, en jag känner vallade in sin bräda i 10 omgångar. :P
Iofs så tränar hon i juniorlandslaget (eller landslaget, vet inte riktigt), så det kanske bör vara lite seriöst. :)

FÅr fixa ihop lite vallningsgrejer, min far behöver knappast valla sina längdskidor på nån månad.

Ny bräda, vad göra?
Du ska inte lägga på ett nyt lager valla före det att du har åkt av fabriksvallan vilket du förmodligen gör på kanske en till två dagar, sedan är det bara att valla den som vanligt gärna så ofta som möjligt, man ser på belaget då det behöver ny valla! Bindningarna är bara att klippa till en gummi bit och lägga mellan bindning och bräda där glappet finns.

Ny bräda, vad göra?
Men sen efter att du åkt några gånger så kommer stålkanterna blir rundare. Jag slipar mina kanter, beror på att hemmabacken är rätt så isig oftast. Så det beror lite på vart du kör, tex. i puder så är det inte lika viktigt med skarpa kanter.

Ny bräda, vad göra?
Alltså, jag har åkt bräda i 5 år, jag vet hur man åker, när man åker, varför man åker, osv osv. Så snälla, svara inte om ni inte har något att komma med.

Men... Vad är det för "grundvalla" som det pratas om? Vanlig valla, eller speciell valla, bör man valla med -5 - -20 eller ska man ta varmare? Behöver man använda basecleaner före man lägger på ny valla?

Ny bräda, vad göra?
Hehe, jag känner en snubbe som vallade brädan i 42 omgångar. Brädan blev en mastodont vaxklump men snacka om att störtlopp och jibbkidsen fick bita i gräset. Inför denna säsong planerar snubben att valla 511 gånger. Snubben leker med döden...

Ny bräda, vad göra?
Med grundvalla menar jag någon billig vanlig valla med så stort temperarurintervall som möjligt. Köp ingen dyr hi-tech valla när du skall valla brädan flera gånger, det blir dyrt. Jag skulle personligen köra en omgång basecleaner även på en helt ny bräda. -5 till -20 låter som ett vettigt intervall inför den kalla svenska försäsongen.

Ny bräda, vad göra?
Basecleaner... Synd att jag inte har några pengar att spendera på sånt, är utfattig för en månad framöver pga mitt brädköp.

Det funkar utan basecleaner, eller hur? Orkar inte låna ihop nån, kör utan. Nu ska jag neri källaren, sparka igång vallajärnet, och börja med detta projekt.

Ny bräda, vad göra?
När kommer du att åka första gången för säsongen? Ligger det långt fram i tiden (feburari kanske?) så bör du ta en ganska fet valla, dvs +/-0 i temperaturskalan och smeta på ett tjockt lager. Strunta i att sickla bort den.
När det sen är dags för säsongspremiär så plockar du fram sickeln, skrapar bort överflödig valla och borstar lite dessutom. På med valla med passande temperaturområde och glöm inte att borsta lätt med en mjuk borste som sista åtgärd. Det hjälper glidet.

Lycka till!

Ny bräda, vad göra?
Skolan kanonar upp backen så fort det håller sig minusgradigt, så före jul ska det väll bli.

Ska nog ta och valla andra varver nu..

Det blev förresten en valla +5 - -15, hade störst bit av den.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp