Ny bräda

S.v.o

Medlem
Ny bräda
Jag inbillade mig att jag kanske ville testa en ny och modernare bräda när jag ramlade över en billig i grannkommunen. Men det blev en flopp...🙈 alltså va tusan, den var ju jättefladdrig den högra, nya.
Den vänstra är en gammal Burton feather från typ -03 och den går ju iaf att köra rakt fram med. Den andra ville liksom översvänga med bakdelen hela tiden. Vild och ostyrbar 😅.
Va sjutton är skillnaden? Vad gör att man upplever det på det här viset? Säljer troligtvis mitt fynd och håller mig till stenåldersbrädan som den fegis jag är.
20210202_190044.jpg

Ny bräda
Efter lite kollande såg jag att den heter First Lite. Jag tycker även att den var svår att bromsa med. Min gamla har mer kontakt med backen i kanterna. Alltså bredare där man har fötterna och inte särskilt svängd midja

Ny bräda
Ok, efter an snabb koll tror jag att jag vet vad problemet är. Gissningsvis är din gamla Burton en full camber och hyfsat styv. K2:n är en nybörjarbräda och som sådan ganska mjuk. Den har en rockerprofil, dvs motsatsen till camber, vilket gör att kanterna inte greppar så mycket. Folk som är uppväxta med camber brukar inte vara så förtjusta i rockerbrädor eftersom de ska köras på ett helt annat sätt.

Så med ansdra ord låter det lite som att du valde sämsta möjliga moderna bräda att testa. :)

Ny bräda
Å tack för den här analysen! Att någon kunde förklara i ord en upplevelse som jag själv inte kunde sätta ord på 🙏. Jag har inte förstått alls hur de är uppbyggda. Nu blir allt mer begripligt att man är invand i ett visst åksätt. Så om jag skulle vilja prova en ny igen bör jag alltså skaffa mig mer bakgrundsinfo om brädan och undvika "rockerprofil"?

Ny bräda
Åh, och den bredare midjan på din gamla bräda talar för att den har en större svängradie, vilket ger den mer stabilitet även det.

Men obs att jag bara spekulerat och att du förmodligen har mycket mer erfarenhet i backen än jag. Jag har bara på typiskt manligt vis nördat ner mig ohälsosamt mycket i teknologin. 🙂

Förmodligen ingen ren rockerbräda, nej. Om du inte ska åka i djup pudersnö, då kan det bli väldigt trevligt.

Men något som jag förstått är lite roligare nuförtiden är just att det finns så många olika camberprofiler (dvs hur brädorna är böjda) vilket hjälper till att skapa en mycket större variation i brädegenskaper jämfört med den gamla goda tiden. Eller en djungel, beroende på ens inställning och ork. :)

I vilket fall som helst tror jag nog att du ska undvika nybörjarbrädor, iom att det verkar som att du varit med i gemet ett tag.

Ny bräda
Ok, efter an snabb koll tror jag att jag vet vad problemet är. Gissningsvis är din gamla Burton en full camber och hyfsat styv. K2:n är en nybörjarbräda och som sådan ganska mjuk. Den har en rockerprofil, dvs motsatsen till camber, vilket gör att kanterna inte greppar så mycket. Folk som är uppväxta med camber brukar inte vara så förtjusta i rockerbrädor eftersom de ska köras på ett helt annat sätt.

Så med ansdra ord låter det lite som att du valde sämsta möjliga moderna bräda att testa. :)
Burton Feather är en av Burtons enklare modeller så är nog varken camber eller speciellt styv utan nog ganska lik den K2 fast nyare utan att veta exakt.

Ny bräda
Fast hennes gamla bräda är från 2003. På den tiden var väl allt camber? Och mycket camber, och styvare.

EDIT: och om man ska tro boardvault.com så stämmer grafiken inte med någon Feather årsmodell 2002-2009, så det är nog en annan modell, eller ännu tidigare årsmodell.

EDIT 2: Jo, Feather 2003! Verkar ha bleknat en hel del. :D

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp