Ny bräda

Ny bräda
Ok, KungMartin
Jag erkänner. Skatebananen är bäst på allt. Den måste ju vara det efter som du har kört på allt! + att en försäljare på Youtube har berättat det.

Ny bräda
jepp. plus good wood 4-5 år i rad.

;D

(sen kan ju också en annan anledningen till att min skejtbanan har vart så pass stabil i hög fart vara pga att jag har en längre längd än jag egentligen behöver med tanke på att jag ofta åker park)

i denna video visar dom vilket flyt den har i hög hastighet och big jumps. och detta var 09, dom har ju förbättrat den sen dess.

Senast ändrad:
Ny bräda
Vad menar hög fart? 40 km/h? 50 km/h? 70 km/h? För mig 60 km/h är så satans skrämmande högt fart, min kompis Mikko tycker, att 80-90 km/h börjar vara högt fart. Mikko har vunnit många gånger Finska mästerskapet i SBX ok raceboarding... Mikko änvände en Nitro Pantera som hans freestyle bräda, men den samma brädan (jag köpte den för mina Alpresor) var nästan för styv för mig som en freeride bräda (vi är båda lika tunga).

En bräda, som känns mycket bra på 40 - 50 km/h farter, är inte bra i mycket höga farter, t.ex Skate Banana. På andra sidan någon CustomX, Arbor A-Frame eller även Jones Flagship är så hemskt tråkiga brädor på låga farter. Därför tycker jag om ganska mjuka brädor, då jag inte hoppar stort inte heller åker så hemskt fort. Men om man vill göra så, då behöver man en helt annan bräda som SkateBanana eller nån annan likadan jibbräda.

Senast ändrad:
Ny bräda
Lol asså hur höga farter snackar vi om här?

Ingen hastighet en vanlig all-mountain åkare skulle utsätta skate banana för är för hög. Ok snackar vi om att åka bräda för att nå guiness world record i hastighet är det en annan sak.

Ny bräda
Kung Martin, om du kan göra skärande carving svängor (så att kantgreppet håller hela svängen!) med din Skatebanana på samma farter som jag gammal tjockis med min bräda på lite hårdare belaget, så betalar jag dig en pizza ok ett öl! (är du redan 18?)

Ny bräda
KaitsuH sa:
Kung Martin, om du kan göra skärande carving svängor (så att kantgreppet håller hela svängen!) med din Skatebanana på samma farter som jag gammal tjockis med min bräda på lite hårdare belaget, så betalar jag dig en pizza ok ett öl! (är du redan 18?)
japp, utan problem. köp gärna ett par öl o skicka hit dom, så kan jag spara till helgen.

har nån ens läst op? han gillar främst park, och hoppar big jumps. skate banana klarar båda. han funderar på skate banana. oh my god, problem solved.

Senast ändrad:
Ny bräda
Om vi ända citerar tveksamma internetlänkar i banankriget, fran http://www.snowboard-review.com/blog/article/tested_-_2012_lib_tech_skate_banana_156/ :

"On jumps and hips the Skate Banana isn't as poppy as some other kicker-focused boards but it's still very capable"

"Although the Skate Banana definitely prefers the rider landing on ‘bolts' (in the centre of your board) landing in the back seat doesn't necessarily mean you're going to fall, which is nice. "

"The Skate Banana is a really fun board for hitting the medium park, I felt immediately at home hitting the medium features in Sierra's Alley park. Although it's a lot of fun on medium-sized features if you're looking for a board to help you spin off kickers above 45ft (15m) then I'd look at something with a little more torsional rigidity for landings and stability on run-ins."

"Pipe: I've definitely felt more stable in the pipe but I could still get small airs above the lip so I was pleasantly surprised. Nevertheless if your focus is pipe then look elsewhere because this board is not going to take your pipe riding to the next leve"

Ny bräda
4:08 i denna video begs to differ. inte åkt pipe med bin banan än, men har kört mkt big jumps.

man kan inte klandra en noob som åtminstone försöker (syftar på det sista citatet)

hurr hurr

Senast ändrad:
Ny bräda
KungMartin sa:
4:08 i denna video begs to differ. inte åkt pipe med bin banan än, men har kört mkt big jumps.
Den där videon visade sig vara ganska intressant:
Herr Kass säger "slightly modified magne" ... menar han till skillnad fran tidigare ar, eller menar han att det inte är en banan utan endast star banan skrivet pa den xD
Han säger ocksa "in these soft conditions ... there is nothing better you can get on than the banana"

just han och ett par till kan man säkert ställa pa en jibbaord 144cm och han performar i allt...

Ny bräda
nu överdriver du väl? man måste väl heller inte va pro för att våga ta ordentlig sats för att få air? snubben i ditt sista citat måste ju va en mes. du såg ju hur snubben i min video flög. han tog bara sats, att landa själva tricket är en annan historia.

Ny bräda
Grymt rolig debatt:D

Mitt inlägg i debatten är att det är naivt att ge camber/rocker-profilen på en bräda så stor betydelse. Det finns så många andra parametrar som påverkar en brädas egenskaper.

En av de brädor jag kört genom åren som jag gillat allra bäst är Lib-Tech Skunk Ape med första versionen av BTX, alltså rocker mellan fötterna och helt platt från fötterna fram till nos och tail. Jag väger en bit över 90 kg och gillar stenhård körning i pist med carving i hög fart. Man kan säga att den versionen av Skunk Ape var en Skate Banana för större personer med stora fötter. Styvheten enligt Lib-Tech var 7 och samma år var Skate Bananan 6, vilket den fortfarande är.

Jag säger inte att det är det perfekta alternativet men jag tror faktiskt att en Skate Banana skulle kunna funka utmärkt till trådskaparen och med tanke på hans vikt så tor jag att en Skate Banana är styvre för honom än vad en Skunk Ape är för mig och jag hade inga problem att köra den brädan fort och hårt.

Ny bräda
Doughboy:
Klart den skulle funka . vilken modern freestylebräda skulle inte göra det?

Men jag tycker det är ännu mer naivt att tro att det är bara Skatebanan som gäller... Själv gillar jag skatebanan väldigt mycket, den är jätte kul att åka på i det mesta. Men det är faktiskt inte så kul när man hoppar i lite större hopp med den. Mest för att den har en tendens till att vilja "jibba" i landningen. Rotationen tar lixom inte slut när man försöker få fast stålkanten, klart det går ibland men det går oftare med andra brädor.

Ny bräda
Okey, förstår vad ni menar med Skate Bananen, men det verkar ju vara en stört rolig bräda om man bortser från svårare landningar på större hopp! Jag är fortfarande något splittrade på vad jag ska välja, men OM det skulle vara så att det faktiskt blir en skate banan, skulle en 159cm vara bättre än en 156cm lång bräda vad gäller stora hopp o landningar?

Ny bräda
med tanke på din vikt räcker 156. jag väger 70 och min 156 är redan på tok för lång. 156 blir hur bra som helst.

och som jag sa tidigare har jag lagt big jumps flera gånger förra säsongen utan något som helst problem. jag tror du kmr bli mkt nöjd med skejtbananen (:

Ny bräda
Den där videon verkar vara all over the place. En snubbe säger "wouldnt recommend it on jibbs as much, although it can handle jibbs". Sen säger en annan snubbe efter "if you're not gonna be a park rider i'd stay away"

Hur ska dom ha det? xD En annan snubbe säger "decent all-mountain board", vilket skejtbananen också är. Plus att den är kung i parken.

Men vill du köra på denna så kör hårt :) Den kmr ju definitivt inte vara dålig.

Senast ändrad:
Ny bräda
2 sidor med tjat om Skate banana... men ingen har ens nämnt GNU Park Pickle?!? Den borde iaf du ha rätt bra koll på, KungBanana :P

Sen ska man nog inte blanda ihop "jib" och "park" i deras uttalanden, det skiljer rätt mycket mellan en bräda som lämpar sig bra för jibs och en som lämpar sig bra för park. Nånsin hört talas om en "styv" jibräda?!

Senast ändrad:
Ny bräda
Begrunda önskemålet.
iSnowboardJunkie sa:
Jag är ute efter en bräda som fixar först o främst parken och har börjat att gå ganska stort (svarta hopp). Vill dock gärna att brädan funkar bra off pist med då det blir en hel del!
Ska man köra en kort bräda som är styv nog för stora hopp så kommer den att vara mkt bättre i OP om den är hybrid eller rocker. Så jkla stor skillnad är det inte I pist. OP så väljer jag någon rockervariant alla dagar och jag har kört på camber-parkbrädor som helt enkelt varit kass i lössnö.

Om du (TS) kan åka bräda, vilket det verkar som, så är det ingen större panik vad du köper så länge du satsar på något välbyggt och inte alltför billigt, för mjukt eller för hårt. Alla brädor uppför sig lite olika men det går relativt fort att anpassa sig. Självklart finns det en perfekt bräda för dig men utan att prova kan du aldrig veta innan. Ska man köra mkt på hårt underlag så skulle jag satsa på någon MTX-variant (även om det bromsar lite enligt mig).

Åter till bananen:
Bra carvsväng i farter kring 50-60km/h är inget problem med en banan, det handlar om balans. Man kan inte hänga på tailen men om man verkligen kan åka bräda så kan man definitivt hålla helt rent skär på den. Snabbare än så är den givetvis suboptimal pga mjukt flex och ffa korta längder. Åker man snabbare än 50km/h regelbundet så frågar man inte efter brädtips på FR och om man gör det så har man vett att säga att man åker pissfort och inte tänker ha den som allround.

Observera att jag fortfarande inte tror att bananen är din bästa bräda och personligen (3kg lättare) skulle jag aldrig skaffa en allround-bräda under 160 men det är för att jag prioriterar OP/BM.

Snödjup

Tillbaka
Topp