Ny cykel-Scott Yz4

dada

Ny medlem
Ny cykel-Scott Yz4
Tja Jag ska köpa en ny cykel men har inte så jättemycket pengar just nu. Har ca.3000:- vilket är jävligt lite men kommer att uppgradera cykeln lite efterhand.

Jag hade tänkt börja hoppa lite smått vilket jag redan gör med min kompis cykel. Kommer cykla på en dirtbana som vi byggt med inte allt för stora hopp eftersom vi är nybörjare. Kommer även droppa men inte höga dropp (högst kanske lite över en 1m eller nått). Kan även lägga till att jag är lite över 1,70 väger ca. 65kg.

Så vilken är den bästa cykeln för ca. 3000:-? Tänker köpa beg. och har hittat två st Scott Yz4:or på blocket. Är det nått? Tycker den är snygg och framdämparen ser bra ut.

länk till en annons: http://www2.blocket.se/view/3004692.htm?l=0&c=1&city=0

Har även en annan fråga och det är om biltemas skivbromsar är nåt att ha eller är det bara skit?

Ny cykel-Scott Yz4
Nää inte yz4 då är det roligare med en trehjuling =) spara pengarna ett tag till och köp nå bättre...

Om du vill ha scott så köp en yz2,1,0, 0 Limited Edition...

-peace-

Ny cykel-Scott Yz4
asså jag sa att bromsarna e ok men cykeln kan fara åt hell.. ful säkert dålig

Ny cykel-Scott Yz4
Inte en YZ4 bara dom e sketchy, en YZ1,(2),0 är iallafall ok
spara annars pengar till en kona shred/stuff/scrap mycke bra o billiga hojjar

Ny cykel-Scott Yz4
Det är så att morsan betalar cykeln till mig. Hon kan inte lägga ut med mer än 3000:- till högst 4000:-. Själv har jag ca. 6000:- till 7000:- men det tänkte jag spara till min moppe som ska köpas i slutet av maj. Däremot tänkte jag jobba lite till och tjäna ca. 1000:- i mån. Hälften av dom pengarna tänkte jag lägga på cykeluppgraderingar och hälften till moppen. Sen kan jag ju önska mig typ bättre dämpare i julklapp eller nåt liknande.

Om jag sparar mer pengar tar ju sommaren slut innan jag kan köpa en bättre cykel och då känns det inte lika lönt. Men om jag ska köpa en cykel är en Yz4 för 2900:- ett riktigt dåligt köp? Grejen är alltså att jag vill ha en cykel nu och bygga på den efterhand. Själv tycker jag ramen är snygg men jag har ju inte sätt den i verkligheten.

Hoppas ni förstår mitt läge.

EDIT: jon_olsson_e_grymast länk till YZ2:an var intressant. Problemet är det att jag bor i Skåne men man kanske kan åka till Stockholm ändå. Vad är nypriset på en YZ2?

Ny cykel-Scott Yz4
lägg en tusenlapp eller två själv och köp en Kona shred jävla mkt bättre cyckel eller så kanske du köper den där yz2:an...

Köper du en yz4:a måste du ändå uppgradera efter en vecka :P Ramen på den är rätt snnygg men det viktiga är vell att den är bra?!dom gör yz4 och 3 ramarna så att dom ska se ut som yz2:an...

Kolla med Nojlas vad han tycker han kan det mesta om hojar!

KÖP INTE YZ4:AN!

-peace-

Ny cykel-Scott Yz4
hehe, e nojlas cykelguden här på freeride alltså?
Ja, han har man väl sett hänga både på velomag.se och på swebikers.se, som förövrigt du som ska köpa cykel borde kolla in. Där finns det mer hjälp att få och saker att köpa! =)

tyvärr vet jag inte så mycket om dessa cyklar men jag tycker iaf att du ska föröska hitta nån yz2a istället för yz4 för ja... dom ser skönare ut, i verkligheten alltså..
Och jag tror att det är bättre komponenter på 2an, tror jag iaf...
men som sagt, gör som du känner. Kanske behöver du itne mer än en yz4, men behöver du det sen kommer det att kosta pengar.. pengar som kan va svåra att få tag i!

//David

Ny cykel-Scott Yz4
Skit i moppen! Har haft moppe nu ett tag och det är inget att ha. Skitkul i 2 veckor sen behöver du den faktiskt inte. Ska du börja med dirt så köp för helvette en dyr cykel. En dyr behöver inte uppgraderas = du kommer att spara pengar.

En YZ4 är en biltema-cykel som ser ut som en dirt. inget annat. den billigaste du kan köpa är en kona shred (6500), som för övrigt man kan bygga vidare på, vilket du inte kan på en YZ4 på den har mongo mått som kanske inte passar för feta grejjer.

Jag är nybörjare och köpte en stuff, vilket kostade mig 10 lådor och med facit i hand så var det en förbanant bra investering.

Det är tradigt att vara hård mot dig, men du får nog välja mellan moppe och dirt. Köper du en billig moppe och en billig dirt kommer båda att behöva repareras, vilket gräver i kassakistan och du kommer inte ha tillräckligt bra cykel för att kunna utvecklas.

Mitt råd är en kona scrap. 8000kr som du kan bygga vidare på. Ett mycket vettigt köp som du kommer att ha glädje av i framtiden.

Lycka till!

Ny cykel-Scott Yz4
är osäker på vad jag ska göra....
vill ha cykel nu men moppe kommer jag vara behövande av eftersom det är långt till mina kompisar och skolan. tror att jag äker till sthm och köper YZ2;an eller så köper jag den där billiga YZ4:an eller så skiter jag i en ny cykel. Får nog ha lite tråkigt ett tag tills jag får moppe. En annan kul sak som ska inköpas är en ny dator för ca. 15000:- men det betalar morsan och farsan. Ifall jag ska köpa cykel kan ju ett annat alternativ va ifall man skär ner på datorn och köper en för ca. 7000:- så kan u resten gå till cykel.

Ny cykel-Scott Yz4
du ska ju inte ha en downhill hoj om du ska köra street. Mitt råd: skit i datorn fullständigt och köp en Scrap eller Stuff (Kona)...

Om det där med skivorna så biltemas är typ som att sätta ett plast lock från en burk och leka att du har skivor...

-peace-

Ny cykel-Scott Yz4
jag tänkte bara att det kanske var ett riktigt klipp med den där cykeln och att det förmodligen gick att använda den till street också. Den såg ju jävligt fräck ut men det gick visst inte att använda den till street.

sen tycker jag att skivbromsarna som sitter på en scrap inte heller är så bra.

Ny cykel-Scott Yz4
dada: ska du cykla dirt så är det bara en sak som gäller: fett med stålar!!!

Inse detta och välj sedan vad som betyder mest för dig. Glida runder och osa tvåtaktsrök, spela CS en hel sommar eller att få rida dört...

Ny cykel-Scott Yz4
vilka delar är det man ska kolla slitage på? Alltså vad slits det mest på?

Var det nått speciellt du menade med länken?

Ny cykel-Scott Yz4
Jag kommer inte att cykla så jävla seriöst. Vilkigast med en snygg cykel som tål lite grann. (jag tänker inte bli ett proffs eller nåt)

Ny cykel-Scott Yz4
Yz4 suger stenhårt... Och framdämparen pissa blod... totalt värdelöst... Själv har jag en yz0 och den håller knappt den... Och ja biltemas skivbromsar är totalt värdelösa... mkt sämre än V-bromsar

Ny cykel-Scott Yz4
vad kan nya klossar till sånna bromsar kosta? Kan det möjligtvis va dessa bromsar på cykeln?

"Hayes HFX-9 HD" som fins på cykloteket.se

Ny cykel-Scott Yz4
intre fasen vet jag mejla till den som lagt ut anonsen o fråga.. de lär ju ionte va cp bromsar iaf

Ny cykel-Scott Yz4
Jo jag har inte fått svar från han på ett tag nu så han verkar inte skitseriös. Sista frågan jag ställde var var han köpte den. Han har heller inget kvitto och det brukar man liksom spara när man köper en cykel. Men cykeln är lite mer röd än rosa. Har fått en annan bild som är bätttre.

EDIT:
Hittar ingen billig kona shred,scrap,stuff men jag har mejlat han med YZ2:an så vi får se. Kan tänka mej att lägga 5 tusen för en scrap el stuff. Vet att det går att skicka en cykel via postförskott men vet inte vad det kostar. Nån som vet?

Ny cykel-Scott Yz4
de e ju ingen kärring sadel de e ju en riktig dirt sadel eller vad man ska säga dom ser ut så för att dom ska va sköna

Ny cykel-Scott Yz4
Det här skrev han i det mejl jag fått av han:

växlar:Shimano deore 8st Reglage: shimano sl-mc20 alivio
Gaffel: marzocchi mz comp justerbar
dämpare: hydralisk justerbar hårdhet och retur, 5" slaglängd
bromsar: 8" hayes mekaniska skivor
nypris: endast cykel 9595:-
har tyvärr inte kvitto kvar
fick bara plats med en bild

Dämparen är ju inte så dålig för det är ju samma märke på den som sitter på scrap.

Ny cykel-Scott Yz4
Precis, gör som bjorkis säger. Börja spara! en dirt köpre man inte bara sådär. satsa på en dirt till nästa säsong och börja spara som fasen nu!

Ny cykel-Scott Yz4
Köp yz4 du!
lyssna inte på nojlas och gör inte samma misstag som honom!!!
du kan visst bygg på cykeln!!!! de e bara skitsnack för nojlas vill ha stöd från andra som gjort samma misstag!

Ny cykel-Scott Yz4
Köp ingen YZ4!
Om du inte har pengar till att uppgradera växlar och gaffel omgående!
Detta kostar oftast ca 3000-4000 för hyffsade saker!
Lika bra å spara pengarna till en Kona i stället =)

Ny cykel-Scott Yz4
YZ4 Ä EN OKCYKEL! DEN PAJAR OM DU SÄTTER DEJ PÅ DEN! DEN ÄR TILL FÖR SNORUNGAR I 10 ÅRS ÅLDERNA! EN CYKEL SOM SKA HÅLLA NÅGOLUNDA FÖR ATT HOPPA EMD ÄR TEX KONA STUFF/SCRAP
YZ0/YZ0 LIMITED... KÖP INTE YZ4an!

Snödjup

Tillbaka
Topp