ny cykel

stickan

Ny medlem
ny cykel
Crescent Oden VS Kona Cinder Cone
är det non som har erfarenhet att dela med sig av?
Sitter är och tvekar om vilken MTB jag ska köpa mig till sommaren.

ny cykel
Vad kostar cyklarna då? Vet att Crescent sätter så himla högt överpris på sina cyklar. Köp hellre en cyclepro, de pressar sina priser så enormt!

ny cykel
Vet inte vad du tänkte ha cykeln till eller hur hårt och mycket du ska köra.Men det kan vara värt att kliva upp ett par tusenlappar över tiotusenkronorsspärren. Du får fler cyklar att välja mellan som är betydligt bättre och snyggare.
Har prövat Cinder Cone och den var helt ok, men ramen kändes lite "pinning". Den har dock betydligt bättre komponenter och är snyggare än crescent.
Tror också att Scott har en del cyklar i samma prisklass (typ expert racing och boulder).Cyklepro Pinnacle Comp ligger också däromkring men vet inte så mycket om dom. Kan du bygga ihop en cykel kan du köpa del för del eller paket på nätet (=bättre komponeter till lägre pris..)
Pröva många cyklar så du hittar en som passar din åkstil och som du trivs med.
Som sagt några tusenlappar till så ser det betydilgt bättre ut, finns väldigt mycket ok cyklar runt 13-15000 hos nästan alla tillverkare.

Men om du har bestämt dig för att välja mellan Crescent och Kona så är Cinder Cone definitivt mest prisvärd.
Ha de

ny cykel
annars har jag en gamal cresent du kan få köpa, kärringram och pakethållare!

ok, det var visst inte det du leta efter...

jaja. tack iallafall då.

ny cykel
Du ska i alla fall inte köpa en Cressent.
de är alltid dyrare än de flesta andra cykelfabrikaten.
En kona är absolut inte fel. Har själv teståkt ett antal exemplar.
Cinder Cone är en bra cykel för dig om du tänkt motionscykla lite i sommar men om du tänkt att köra mtb lite mer seriöst så skulle jag gå upp lite mer i pris

ny cykel
KONA KONA KONA! crescent är noll jämnfört med kona!

köp konan, defenitivt, om du skall gå upp lit mer i pris finns det som sagt mycket mer att titta på men jag rekomenderar konan starkt!

/ebbot

ny cykel
Jag har en KOna Cinder Cone.. och vilken av de där cyklarna du ska köpa beror precis på vars du cyklar och vad du helt enkelt vill ha den till.

Min cinder cone är lagomt bra tycker jag..lite stum, inte den bästa men.. den duger. Särskilt när man inte är en vrålcyklare som hoppar utför skyhöga cliffs!

ny cykel
självklart KONA. om inte för att den är mer prisvärd, så för att den är fan så mycket coolare. har en sån själv, dock inte mycekt som är orginal på den cykeln. har ny dämpare, växel, bromsar, hjul, styre o styrstam. man KONA är bättre o snyggare o coolare.
min kör jag de mesta med, inte tung DH men XC, lite XC i slalombacke, jag har satt på en 100mm fram så de går bra. har inte upplevt att den ramen är dålig på nåt sätt. så kör på KONA!!!

ny cykel
Det verkar som om man måste byta det mesta på cykeln om man ska få ut maximalt av den. Den lämpar sig absolut
bäst för XC uppför...Ramen är styv och Marzocchi dämparen som sitter på (80mm) ger inte mycket utför..Dessutom är den tung. Istället för att byta ut alla komponenter kan man ju lägga lite mer pengar på en något bättre cykel från början?

ny cykel
Håller helt med föregående inlägg!!

Gå upp ett steg och skaffa dig en lite dyrare hoj, för så fort du börjat köra hårdare så krävs det stryktåligare komponenter! Och det kan ju kännas seeegt att uppgradera hela tiden..

Har skruvat ihop några Merida Matts, utpriser från 12-14" Där får du en lite lättare dämpare, XT-komponenter och hydrauliska Shimano skivor.. Nu är kanske inte Merida världen coolaste hojar men de är ruskigt mycket mer "prisvärda" än både Cresent & KONA.

godd lack med cykelköpet!!! hEnKe

Tillbaka
Topp