Ny eller begagnad kamera

LPP-apan

Ny medlem
Ny eller begagnad kamera
Undrar lite om man ska köpa en ny kamera eller begagnad filmkamera.

har en budget på 10 000-15 000kr till filmkamera, så undrar jag om man ska köpa en helt ny kamera med drulle försäkring och sånt så om den pajjar så betalar man självrisk och får en ny? eller ska man köpa en begagnad och lägga ner samma peng men får kanske bättre kvalité på filmen men om den går sönder så får man inte ut något?

eller finns det någon försäkring som gör så man får en ny kamera eller något i den stilen?

------------------------------------------------------------------------------------

hitta 3 olika kameror, olika märken i samma prisklass.
hur mycket skiljer sig kvalitén från märken till märken, pris till pris?
Panasonicen kostar 1000 lappen mer, men hur mycket mer vinner man på det?
är det någon som är dyrare för den har en smart funktion som INTE gör kvallan bättre? eller har den något som gör kvallan bättre än dem andra?

eller finns det andra kameror ni rekommenderar runt 13 000kr?

Canon Legria HF S11 12 390:- http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HFS11

Panasonic HDC-TM300 13 390:- http://www.cyberphoto.se/info.php?article=TM300

Sony HDR-CX520 12 450:- http://www.cyberphoto.se/info.php?article=CX520

Senast ändrad:
Ny eller begagnad kamera
köpte sony handycam hdr-cx105 kosta 4700kr och man får 500kr tbx av sony.
är nöjd med den!! köp inte begagnat om det inte finns garanti kvar.

Ny eller begagnad kamera
Om du får en bra beggad för 10-15 k så köp den OM garantin är kvar, som sagt. men du borde väl få en bra för samma peng även om den är ny ?

Ny eller begagnad kamera
ok, men så om det är 1 månad kvar, ska man skita i det då? eller ska man köpa, filma järnet sen kasta den i backen och tar ut en ny på försäkringen?

men finns det inga försäkringar till kameror? (ska googla det, men kommer nog glömma bort det om jag inte skriver det här)

Senast ändrad:
Ny eller begagnad kamera
Om du köper på ebay så får du hem en Panasonic TM300 för runt 9000 inklusive tull frakt och moms från japan på en vecka. Det som kan avskräcka är garanti som innebär att du får skicka tillbaka kameran om det är nåt fel på den. Jag hade aldrig köpt en kamera i sverige när man får så mycket mer för pengarna utomlands.

Både jag och brorsan har köpt via ebay, jag har en ett år gammal Canon Hf-100 som funkat perfekt hela tiden importerad från usa och brorsan har nämnda TM300. Jag rekommenderar TM300 den har mycket sjysstare funktioner även om Canons HF S10/11/100 kanske har lite bättre kvalla.

Senast ändrad:
Ny eller begagnad kamera
Gällande försäkringen. Du kan alltid kontrollera med din hemförsäkring om den täcker en eventuell skada på kameran.

Ny eller begagnad kamera
För det första vad ska du använda kameran till?

Jag köpte en Sony Vx2100 begagnat och den har funkat bra hela tiden. Men man vet ju liksom hur den är när man köper den. Om man vill vara helt säker så ska man ju klart köpa en ny. men du kan ju få klart mer för pengarna om du köper begagnat och kanske har lite tur. Jag skulle nog leta efter lite begagnade kameror och kolla på dom innan du bestämmer dig.

Lycka till.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp