Ny expresslift i Vemdalen igen

MarDwho

Medlem
Otroligt vad de satsar i Vemdalen! Inför 15/16 så byter de ut Hovdebanan mot en 6-stols express.
Ganska otrolig utveckling med 4st nya expressliftar i Skalet och 2 till i Vemdalen i övrigt på 10 år...

Inte en dag försent att åtgärda den flaskhalsen. Tidigare har väl kombon ankar+knapplift varit den snabbaste vägen upp till toppen från den sidan berget.. :)

Så är det ju :-)
Känns väl dock som det borde vara läge att byta Toppliften till ankarlift för att öka kapaciteten - för när det blir så bra snurr på folket från alla andra håll så kanske den knappliften blir en rejäl köbildare. Den känns ju iaf inte toppmodern :-)

eller hur, den är superseg. men nackdelen med ankare (eller att öka farten på knappliften) är väl att det är mer svårhanterligt för ovana åkare. ska vi gissa på att den i slutändan blir ett rullband med vindtunnel? :D

Rent krasst så behöver man ju inte byta ut toppliften, av just den anledningen att den låter småbarn/nybörjare enkelt ta sig till toppen, medan vi andra kan åka barnexpressliften-->turisten-->Hovde Express. Så ganska enkelt att ta sig till toppen för alla riktningar.

Man blir ju mer imponerad för varje investering som görs i Vemdalen.
Dock blir jag lite orolig för det lokala liftbolaget som investerar säkert 75% av investeringskapitalet och sedan hyr ut liften till skistar. Kommer säkerligen ta 20+20 år för liftbolaget att få in all hyra för att amortera av (väst express+hovde express). Inte för att jag ser negativt på investeringar, dock tycker jag att det är skistar som ska åtminståne stå för majoriteten av aktiekapitalet! Ett börsnoterat bolag ska själv göra investeringar för att bolaget ska gå bra. Den lokala ortsbefolkningen ska inte behöva investera för deras egen framtid medans de stora aktieägarna är de som vinner på det! Jag säger inte att det är fel att ha den nuvarande strukturen, dock att det är högst osmakligt att låta andra belåna sig när man själv kan investera med eget kapital enbart!

/M

Senast ändrad:
Heddious sa:
eller hur, den är superseg. men nackdelen med ankare (eller att öka farten på knappliften) är väl att det är mer svårhanterligt för ovana åkare. ska vi gissa på att den i slutändan blir ett rullband med vindtunnel? :D
Ha ha det hade varit nåt det ;-)

Är inte så värst orolig för stolligheter där dock. Känns som de gör mycket rätt i Vemdalen. Ökar kvalitén men lyckas bibehålla charm och en hel del orörda ytor.

bootfitta sa:
Rent krasst så behöver man ju inte byta ut toppliften, av just den anledningen att den låter småbarn/nybörjare enkelt ta sig till toppen, medan vi andra kan åka barnexpressliften-->turisten-->Hovde Express. Så ganska enkelt att ta sig till toppen för alla riktningar.
Ja det finns ju för- och nackdelar med allt. Knapp är ju enklare. Men jag funderar verkligen på vad det kan innebära för köerna framöver när kapaciteten är så bra överallt, men inte vid toppliften. Sen har du absolut rätt i att Hovde Express kanske snarare blir mer av en bypass än Hovdebanan var, så det kanske rent av minskar trycket på toppliften. Det får visa sig helt enkelt :-)

MarDwho sa:
bootfitta sa:
Ja det finns ju för- och nackdelar med allt. Knapp är ju enklare. Men jag funderar verkligen på vad det kan innebära för köerna framöver när kapaciteten är så bra överallt, men inte vid toppliften. Sen har du absolut rätt i att Hovde Express kanske snarare blir mer av en bypass än Hovdebanan var, så det kanske rent av minskar trycket på toppliften. Det får visa sig helt enkelt :-)
Orsaken till att man har åkt knappliften upp är ju nästan enbart att Hovde har varit så långsam så det lär minska trycket på toppliften rejält, skönt att sista riktiga flaskhalsen just nu byggs bort.

Stefans sa:
MarDwho sa:
bootfitta sa:
Orsaken till att man har åkt knappliften upp är ju nästan enbart att Hovde har varit så långsam så det lär minska trycket på toppliften rejält, skönt att sista riktiga flaskhalsen just nu byggs bort.
Flaskhalsen blir väl kön i Hovdestugan istället ;-)

Skämt åsido, man undrar när Björnrike och Klövsjö får något av satsningarna med. Är ju ändå 5 år sedan de fick något senast. Resurser verkar ju finnas iaf.

Synd bara att man inte väljer att göra fler nedfarter? Det blir inga liftköer längre på Skalet....det blir kö för att åka ner istället! Dådet var som isigast och jävligast var vi många som skulle samsas om utrymmet nedför Pärsbacken....

MackeN

Håller med. Har hört väldigt lite om planer på den fronten tyvärr.
De säger att de drar den nya lite mer mot Hovdestugan till. Någon som vet hur exakt de tänkt sig detta? Kan det innebära att man tänkt sig röja upp i stenröset för att dra något nytt stråk från där Hovdebanan haft sin avstigning tro?
Kul med nya branta nedfarter som det skulle kunna bli, men samtidigt är det ju bra om de låter bli vissa ytor ;-)

MarDwho, de förenklar bara för de som vill in på Hovdestugan vilket iofs. är bra, men mera åkning kommer inte på fråga just nu. Samtidigt är det bra att se över liftsystemet, snart har vi inga flaskhalsar kvar men faktum kvarstår, det är kö i vissa pister för att åka ner.
Samtidigt kan man ju inte klandra Skistar, om nu en massa folk väljer att bygga och komma och turista så är det väl bara att casha in!? Folket köper ju liftkort ändå....

ALPINBUTIK sa:
I Björnrike har de inte lagt en krona om man undantar barnområdet och parken de senaste fem åren
Det e ju faktiskt inte helt sant. Grizzly Express med tillhørande nedfarter ær væl ett nog så bra exempel på inversteringar som gjorts och som har gjort ganska stor skillnad i Bjørnrike! Den svæljer sjukt mycket folk och det e sællan køer ens under jultider vilket det va innan på ett helt annat sætt!

PowWing sa:
ALPINBUTIK sa:
I Björnrike har de inte lagt en krona om man undantar barnområdet och parken de senaste fem åren
Det e ju faktiskt inte helt sant. Grizzly Express med tillhørande nedfarter ær væl ett nog så bra exempel på inversteringar som gjorts och som har gjort ganska stor skillnad i Bjørnrike! Den svæljer sjukt mycket folk och det e sællan køer ens under jultider vilket det va innan på ett helt annat sætt!
Det är 5 år sen Grizzly invigdes sånär som några månader

ALPINBUTIK sa:
PowWing sa:
ALPINBUTIK sa:
Det är väl iofs så men så som B-rike ser ut idag tror jag man täcker de flesta behov som finns för de som söker sig dit. Självklart vore lite innovation välkommet men jag som haft hus där uppe sedan innan Grizzly öppnade kan se skillnaden som den gjorde och den viktiga funktionen som den utgör idag. Man hade kunna slänga ut Björnliften mot ngt vettigare, absolut, men som det ser ut idag så tror jag man, som sagt, täcker mycket av det som de( i de flesta fallen) barnfamiljerna söker. Vill man ha lite mer tar man sig till Vemdalen och Skalet. Får lite känslan av att man avvaktar hur allt blir med Örndalen framöver oxå... Om det mot förmodan inte lir något där till slut så kanske man ska se vilka möjligheter det finns i Björnrike.

PowWing sa:
ALPINBUTIK sa:
PowWing sa:
Det är väl iofs så men så som B-rike ser ut idag tror jag man täcker de flesta behov som finns för de som söker sig dit. Självklart vore lite innovation välkommet men jag som haft hus där uppe sedan innan Grizzly öppnade kan se skillnaden som den gjorde och den viktiga funktionen som den utgör idag. Man hade kunna slänga ut Björnliften mot ngt vettigare, absolut, men som det ser ut idag så tror jag man, som sagt, täcker mycket av det som de( i de flesta fallen) barnfamiljerna söker. Vill man ha lite mer tar man sig till Vemdalen och Skalet. Får lite känslan av att man avvaktar hur allt blir med Örndalen framöver oxå... Om det mot förmodan inte lir något där till slut så kanske man ska se vilka möjligheter det finns i Björnrike.
1988 byggdes Björnvallen. 2003 förlängdes storslalombacken 100 talet meter. 2010 byggdes Grizzly , Riket . och Kojak. Inte mycket som har hänt på 27 år, Jo 1989 byggde jag ett hus på Blåbärsvägen

PowWing sa:
Man hade kunna slänga ut Björnliften mot ngt vettigare, absolut, men som det ser ut idag så tror jag man, som sagt, täcker mycket av det som de( i de flesta fallen) barnfamiljerna söker.
Björnliften lär inte bytas på lång tid, finns inget behov för en 6-stol upp till de svåraste backarna i en så familjedominerad anläggning som Björnrike.

När jag frågade Torgny senast så var Björnvallen den lift man var mest intresserad av att byta ut.
Dels på grund av att den är väldigt populär hos barnfamiljerna, dels på grund av succén som Skalet Express blivit. I riktigt hårda vindar så är det en lift på nästan en hel kilometer som ligger i lågzon så även det är ett bra argument.

Med tanke på att barnfamiljer är dem som drar in mest pengar så är det nog rätt beslut, även om det kanske inte är så kul för en erfaren skidåkare.

Han påpekade dock att han tror det blir extremt svårt att bygga fler nya liftar i Vedalen på ett tag framöver. Att det gått så snabbt i Skalet är p.g.a det stora intresset det funnits för dessa s.k "liftbolag" i just den anläggningen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp