Ny kamera?

leyonberg

Ny medlem
Ny kamera?
shaa!
läget är att jag sitter med en sony a330 med kitobjektiv 18-55, sigma skjutzoom 70-210 och ett minolta AF 35-80.
kameran är en grym nybörjarkamera med otroligt lätta menyer och så men det känns som att den inte levererar tillräckligt längre (har haft den i strax över ett år nu). Gluggarna är ioförsej gammla och har suttit på en analog systemkamera förut och jag har inte en aning om det är dom som jag behöver förnya eller kameran, lite grejer som inte håller upp till kraven:
För dåligt ljus! (förmodligen objektiv)
lite väl låg fps ( 2,5 )
Med iso över 800 blir bilderna som en grynkaka
allmänt liten med för dåligt grepp enligt mig..
går inte att ha batterigrepp
osv..

Ny kamera?
550d
60d

Bra brushantering vid höga isotal
Större hus än a330 (iaf 60d, vet inte med 550d)
Båda husen kan anvndas tillsammans med batterigrepp.
fps/550d = 3.7
fps/60d = 5.3

Det är ju iofs smat att köpa en kamera som passar till din optik. Då slipper du slänga ut nya slantar på det. Annars är de där kamerorna riktigt goa.

Senast ändrad:
Ny kamera?
tack för svar:)

jo, vet inte hur 50D är men har iallafall hittat ett sånt hus till ett bra pris..

som du säger är det ju ganska smart med en kamera i samma system! men då värkar det som att man blir tvungen att gå upp i a700 för att få en rejälare, större och lite vädertätad kamera och bliligaste a700 huset på blocket ligger på 5800 medans jag hittade ett 50D hus för 3800 ..:)

Ny kamera?
Har haft en 40D ett par år å det ska väll vara mindre brus i den än 50D va jag har förstått, har inte haft nån 50D själv, men jag tycker inte 40D presterar något vidare från 800 och uppåt, jag använde väldigt ogärna iso 800 på min 40D. Vill du ha vädertätad optik till sen så är ju inte dom nå vidare billiga.

Annars så är det nog en skysst kamera,Utseende mässigt så är den väll som 40D, go att använda, bra grepp/knappar. skysst med batterigrepp. bra fps.

Ny kamera?
har kollat mycket på alla kameror som ni har föreslagit och i en början var jag inne på en nikon d200 eller en 40D och 40D finns fortfarande i tankarna :) har inte kollat så mycket på d90 och d7000 så nu har jag något att göra resten av kvällen! :)

Ny kamera?
leyonberg sa:
har kollat mycket på alla kameror som ni har föreslagit och i en början var jag inne på en nikon d200 eller en 40D och 40D finns fortfarande i tankarna :) har inte kollat så mycket på d90 och d7000 så nu har jag något att göra resten av kvällen! :)
vilken prisgräns har du satt? och vad har du tänkt att fota mest?

Ny kamera?
canon 60d eller 7d skulle jag säga har du inte råd spar tror xxxd kommer vara för lik den du har idag
sen har ju nikkon å sony fina saker men där har jag inte koll på modellerna

Ny kamera?
har inte en aning avd jag skulle kunna få för min utrustning, runt 4k? :)
sen kan jag nog lägga på 2-4 till .. funderar på att göra som ovan säger.. fortsätta spara.

kommer fota mest sport! mycket alpint och även cykling :)

Ny kamera?
Något du bör ha i åtanke är att modellerna canon 550d, 60d, 7d & nikon d90 kan filma. Detta gör ju inte 40d eller 50d. Om du bara fota är ju 40/50d riktigt bra men annars är 550d en billig och bra lösning.

Ny kamera?
I och med att du redan har en Sony så kan du med fördel satsa på en annan av samma tillverkare. Min gissning är att det absolut billigaste sättet att få tio fps är att köpa Sony A55. Och hög framerate brukar ju vara eftertraktat bland oss fotografer på Freeride!
Som grädde på moset filmar den i full HD och kan mycket väl ha det snitsigaste LiveView-systemet av alla DSLR-kameror.

Nej jag har inte Sony själv, men det vore bara dumt att gå miste om en så fin kamera när du redan är inne i systemet!

Sony A55

Senast ändrad:
Ny kamera?
10 fps är väl bara Sony a55 som fixar. Den har ju också af på filmningen ( hd såklart).
Jag har precis köpt en men som budgetkamera för sportfoto och film så är den nog svarslagen.
Optikern du har är dock inte top.
/Mats

Ny kamera?
Lita utanför tråden men jag sitter och skall byta systemkamera.
letar och letar men vill ha hjälp med att välja... så vilken kamera skulle ni rekomendera?
det jag gör är att jag filmar en hel del.
Men detta jag letar nu är mest för foto.

Ny kamera?
Till att börja med så kan en modern sensor ge mycket god bildkvalitet även på höga ISO, här har det hänt en hel del de senaste åren. Annars så är nog objektiven det viktigaste för bildkvaliteten. Ljusstarka objektiv är ofta dyra, men har ofta bra glas och ger fina bilder. Den höga ljusstyrkan ger dig ju också mycket fler möjligheter som fotograf, med stort spann i skärpedjup mm.

Läste lite slarvigt i tråden och uppfattade det först som en fråga om vad marknaden hade att erbjuda i intressanta kameramodeller och började skriva. När jag läste din fråga igen såg jag att det inte var din direkta fråga. Men det kändes onödigt att radera allt jag skrev, delar av det kan fortfarande vara intressant för dig så jag låter det stå kvar...

Nikon d7000 (f.ö. en grymt lyckad kamera, har en själv ;) har ett mycket mer robust kamerahus än d90 och är vädertätat, vilket kan vara värt att tänka på om man nu ska använda kameran ute i det fria, kanske inte så mycket för att skydda sig mot nederbörd (få vill slita upp kameran i ösregn) utan snarare för temperaturväxlingar som orsakar kondens. Det innebär dock att också objektiven bör vara vädertätade och det är ju inte alla...

Canon har ju vädertätning i den lyckade 7D och modellerna över denna. Canon är dock i ett läge där nya modeller är på gång (ersättare till 7D och 5D, säkert även 60D) så där skulle jag ha lite is i magen om jag var dig - om jag skulle köpa nytt, beg. kan man nog förhandla sig till ett bra pris. Canon har dock bättre videofunktioner än Nikon redan i dagens modeller, vilket sannolikt är anledningen till att de är så populära på detta forum.

Pentax har vädertätade kamerahus i k7 och K5, där den sistnämnda verkar vara väldigt lyckad (samma sensor som i Nikon D7000). Dessutom med inbyggd bildstabilisator i kamerahuset. Dock ganska lite beg. marknad med objektiv vilket kan göra detta till en dyr helhetslösning.

Sony har precis släppt info om de nya modellerna A77 och A65, där A65 är byggd i plast och A77 i metall med vädertätning. Hög upplösning (24Mp) och säkert fin prestanda på höga ISO kan man förvänta sig av de nya sensorerna. Annars verkar den stora nyheten vara den smått extrema snabbheten i seriebildstagning.

Både Canon och Nikon har stor beg. marknad för objektiv och andra tillbehör vilket gör de lite extra attraktiva. Dessutom kan man oftare bytlåna objektiv kompisar emellan, vilket inte är så dumt.

Sist men inte minst kan man väl tipsa om att inte satsa allt för stor del av budgeten på själva kamerahuset utan satsa på att ha råd att köpa bra glas. Objektiven kan överleva många generationer av kameror om de håller god kvalitet. Ljusstyrka är ofta prioriterat, ger fotografen mer möjligheter men gör objektiven dyra. Här kommer beg. marknaden in i bilden...

Tillbaka
Topp