Ny laptop för redigering till alperna, help a brother in need!

Tjenare! innan ni börjar whinea om att det redan finns trådar ang. dator till redigering osv så känns det som att jag behöver mer personliga svar än vad jag hittade :)

Alltså. Jag och några polare ska till alperna (mayrhofen) till vintern jag har nyligen fått upp intresset för film/redigering och det känns mer lockande att fara dit och göra en fet video än skälva åkningen. Problemet ligger bara i att jag inte har någon dator att ha med mig då jag gör all redigering här hemma på min stationära dator som känns lite tung att bära med sig;) jag är inställd på en bärbar dator med specs nog bra för att klara sony vegas 12, ps och lite adobe aftereffekts.

Budgeten ligger på cirka 10 000 har inget problem med att köpa begagnat.
Jag vill då ha minst 8gb ram helst en mindre ssd hdd men sen vet jag inte riktigt vad som behövs för videoredigering inom datorspecifikationer.

Jag har inga problem med tex macbook.
Någon som har en bärbar dator som klarar av redigering utan större problem (som inte koster 20 000+) skriv gärna är sjukt tacksam för svar!

Jag redigerar filmer från gopro, och canon eos 600d

Senast ändrad:
jag tror det inte gör så mycket vilken slags dator du har. så länge den inte är för gammal och har ram nog så ska det funka. 8 gb borde funka bra!

Orkar inte leta upp nån dator men det du ska tänka på är att ha en quad-processor. typ en i7 eller en tredje generationens i5, ör att kunna multitaska och ha igång flera program. 8gb räcker men det är väl bra om man kan bygga ut det till 16gb. om nåt år kan det kännas lite. Viss redigeringsprogram använder även grafikkortet till snabbare rendering så tänk på att inte ha nåt skitgrafikkort.

Har själv en ganska ny (oktober) HP pavilion dv7 som funkar bra. Den kostade 10500 men ringde och fick ner priset till 8000. (stolt)

Tänk på att det kan bli ganska trångt med film på en ssd, antar ju att du ska ha nått extra externt lagringsutrymme. Men det är inte så roligt att sitta och redigera film om filerna ligger på en USB-disk.

jaeskoen sa:
Orkar inte leta upp nån dator men det du ska tänka på är att ha en quad-processor. typ en i7 eller en tredje generationens i5, ör att kunna multitaska och ha igång flera program. 8gb räcker men det är väl bra om man kan bygga ut det till 16gb. om nåt år kan det kännas lite. Viss redigeringsprogram använder även grafikkortet till snabbare rendering så tänk på att inte ha nåt skitgrafikkort.

Har själv en ganska ny (oktober) HP pavilion dv7 som funkar bra. Den kostade 10500 men ringde och fick ner priset till 8000. (stolt)
okeej, hur viktigt är det med en 1080 skärm? har tittat en del på denna http://www.inet.se/produkt/1970818/msi-ge60-2oc-014ne som har en i7 som benchpressar ca 7000

niillle sa:
Tänk på att det kan bli ganska trångt med film på en ssd, antar ju att du ska ha nått extra externt lagringsutrymme. Men det är inte så roligt att sitta och redigera film om filerna ligger på en USB-disk.
tänkte mig en ca 120 gb ssd sen en 750+ sata 5200rpm, Möjligtvis en 1tb 7500rpm utan ssd isf.
det jag tänkte ha på ssd är isf sonyvegas, windows 7 alt max os c mountainlion, sen typ chrome :)

skärmen är inte så viktig vanliga dataskärmar är oftast ganska bra att klippa på färgställa kan du göra när du kommer hem sen

När ska ni åka ner?

Som många andra köpte jag den enklare MCB för dryga 10 loppor. Fungerar kanon om man inte multitaskar och kör premiere+photoshop+aftereffects+200 hemsidor uppe samtidigt.

Som många andra köpte jag den enklare MCB för dryga 10 loppor. Fungerar kanon om man inte multitaskar och kör premiere+photoshop+aftereffects+200 hemsidor uppe samtidigt.

Du ska absolut inte köpa en MCB. Överpris, speciellt med tanke på vad du letar efter.

Hade personligen köpt en MSI från Blocket. Leta efter någon med i7:a alt nyare i5:a.
Skärmstorlek: 15, 17 kommer bara göra datorn på tok för klumpig.

Finns även flertalet datorer på t.ex netonnet som kan vara värda att kolla in.

Ultrabooks är ett annat alternativ, smidiga och helt okej. Dock kan många vara överprisade bara för designen.

Ja, jag är även medveten om att MSI och deras gaminglaptops kan vara ett dumt köp med tanke på att man kommer betala mycket för de oftast har ett bättre grafikkort. Dock har jag bara hört gott om dom i jämförelse med exempelvis Acer. MSI datorerna har bra kvalitet och framförallt BRA kylning, vilket är ett måste.

Dock så är man oftast kört utan kylplatta ändå om man sitter och redigerar länge!

Gerdesflygfilmare sa:
skärmen är inte så viktig vanliga dataskärmar är oftast ganska bra att klippa på färgställa kan du göra när du kommer hem sen
Skärmen är j-vligt viktig! Köp ingen med sunkig 1366x768 i upplösning, ser ju inget på den. Det kanske duger på en 12" skärm, men inte mer! Att ha en 15" med så låg upplösning borde vara olagligt.

Välj o vraka http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=l=s148215408
Hårddisken bör vara ssd men går ju att byta ut, klicka annars i den parametern om du inte vill mecka med det.

Senast ändrad:
Jag menade att det om skärmen är viktig så ska det vara en bra Eizo dom startar då på ca 10.000 men det åt sidan vist är det fint med en bra skärm men jag menar att en vanlig mac-skärm duger så köp inte den värsta skärmen :)

Snödjup

Tillbaka
Topp