Ny lavin Åre Tyskhuvudet..

Hedda sa:
Enligt polisen var lavinen cirka 50 meter bred och rasade 100 meter ner i backen.
In in bevakat område? Igen?

Går ju färre laviner där jag är än i Åre och här är allt obevakat, mycket brantare och mycket mer snö.

Senast ändrad:
la_grave sa:
Hedda sa:
Enligt polisen var lavinen cirka 50 meter bred och rasade 100 meter ner i backen.
In in bevakat område? Igen?

Går ju färre laviner där jag är än i Åre och här är allt obevakat, mycket brantare och mycket mer snö.
Det borde väl du veta, att det inte är huvudfaktorn till varför laviner går, särskilt med tanke på var du säger dig åka.
Kall säsongsstart med lite snö skapar förhållanden som ger dåliga vibbar för hela vintern. Typiskt norden.

@la grave Nej den gick inte in i bevakat område. Det är bara en olycklig formulering. 100m ner i backen betyder 100m lång, inte 100m ner i pisten.

Och om du skriver det där seriöst får du gärna titta på dödstalen för lavinolyckor la grave (som jag antar att du menar) kontra åre för de sista tio åren så får du se hur bra det stämmer. Men vi fick sjukt mycket snö kombinerat med vind på ett djupt lager vilket gör det väldigt sketchy där ute.

Tillbaka
Topp