Ny skida 170 - 175 (brukar hyra Völkl Code Motion)

Maxpax

Ny medlem
Hej! Jag (75 kg, 187cm) är en nybörjare som för fjärde gången fick ett par "Völkl Motion Code" på 175 cm i handen. Har alltid gått på korta nybörjarskidor tidigare (typ atomic tiger), men kände att völkl var ett steg i rätt riktning. Främst för att jag hade riktigt kul i högre hastigheter. Dock kände jag mig fruktansvärt malplacerad såfort uppåkta backar med snövallar eller smala branta partier dök upp.

Har ni några tips på skidor jag kan spana in som fortfarande ger mig leklust i högre hastigheter men kanske är lite bättre lämpade för tillfällen då korta snäva svängar dyker upp? Med tips menar jag, ska jag fortsätta be om renodlade onpiste skidor som är styva eller ska jag be om någon annan typ av skida/längd/hårdhet?

Svårt att säga om du har fått fel eller rätt Code, när du inte vet mer än modell namnet, det finns några olika serier i Code.
Motion är bindnings namnet.

Om jag skall gissa, vilket är det enda jag kan göra här då jag inte vet vem du är och därmed inte vet hur du åker, så skulle jag tro att den Code modellen du testat är för avancerad för dig, det du upplever med att du är malplacerad på skidorna beror på att de är gjorde för avancerade åkare med en bra teknik.
Om du vill ha en Code så skulle jag rekommendera att du försöker få tag på en som heter Code X e, det är den minst avancerade skidan i Code serien.

Men skulle faktiskt rekommendera en annan Völkl skida om du har möjlighet att testa, för självklart vill man ju köra Völkl ;) och det är antingen RTM76 eller RTM78. De är rätt vanliga på hyror runt om i landet så de borde gå att få tag på.
De är lite mer allround än vad Code serien är och därmed funkar bättre framförallt när det är uppkört med snövallar i backen.

Lycka till och kör hårt

Tillbaka
Topp