Ny snowboard (efter en Burton Air 05)

krixa

Ny medlem
Tja, är ny här på forumet så hej på er.

Jag skulle vilja ha lite tips inför ett eventuellt nytt brädköp inför säsongen. Jag har hittils kört på min burton air ifrån 2005 som jag varit riktigt nöjd med överlag, men har ändå ett par saker jag skulle vilja ändra på.

För det första så vill jag ha en som inte är directional alls. Dels för att jag vill mer och mer lära mig åka bättre switch samt att jag kommer köra snökite med den och där åker man ju i princip lika mycket åt båda hållen.

Sen har jag känt att air:en varit lite för styv.. bra pop men känns som att jag får ta i så jävligt för att få det att hända. Kan bero på dålig teknik men tror ändå jag skulle vilja ha någon som är snäppet mjukare men ändå med bra pop i :)

Tips mottages tacksamt på alla märken.

Tjennare, jag har precis köpt en Burton Blunt, den har riktigt bra pop och är lagom mjuk, gott råd !!

Verkar som att alla twin-brädor klassas som rena parkbrädor? Skulle vara nice med någon som inte är helt omöjlig att köra pist och lite puder med heller..

Välkommen!
Sattsa på en parkbräda, men lite större storlek än om du bara skulle köra enbart park med den. Bataleons brädor är riktigt grymma! Hög kvalité och tbt göra den grym att leka med! Check it out at www.bataleon.com! För ditt ändamåla skulle jag nog rekomendera en evil twin eller riot, beroende på hur styv du vill ha den.

peace!

Kollade in Bataleon Goliath.. verkade vettig men blev helt häpen av hur ful den var!

Har googlat runt som fan och kikat en del på GNU Riders Choice, den verkar väldigt allround för att vara twin, har rocker och ska inte vara så jättemjuk enligt vad jag läst. Någon som har annan uppfattning?

Och var köper man den? Junkyard är enda stället jag hittat som säljer den, men de har inte GNU's bindningar heller. Verkade nice att de var fällbara också.

riders choice är bra skit, görs av mervin som tillverkar lib-tech också. kolla upp det.

krixa sa:
Har googlat runt som fan och kikat en del på GNU Riders Choice, den verkar väldigt allround för att vara twin, har rocker och ska inte vara så jättemjuk enligt vad jag läst. Någon som har annan uppfattning?

Och var köper man den? Junkyard är enda stället jag hittat som säljer den, men de har inte GNU's bindningar heller. Verkade nice att de var fällbara också.
Riders Choice är en grym bräda! Väldigt allround för att vara en twin. Rätt styv och massor med pop.

Förutom Junken så tror jag nog att Åre Skidsport har den. Gnus bindningar tror jag inte att Jakob har brytt sig om att ta in. Köp riktiga bindningar iställlet. Flux, Union eller något annat bra.

När du säger "rätt styv", vad innebär det? Har du något att jämföra med? Tycker som sagt att min Air är lite för hård, men vill ändå inte ha något som fladdrar.

Ska kolla andra märken på bindningar, men vill gärna ha ett par med fällbar bakkåpa..

Jag kör på en Gnu Riders Choice, hade tidigare en Burton Air. Och bytet gav precis det jag var ute efter då, men nu skulle jag vilja byta tillbaka.
Riders Choice går att åka på över hela berget, och är grymt skön i park.

ehlis sa:
Jag kör på en Gnu Riders Choice, hade tidigare en Burton Air. Och bytet gav precis det jag var ute efter då, men nu skulle jag vilja byta tillbaka.
Riders Choice går att åka på över hela berget, och är grymt skön i park.
Dela gärna med dig av vad och varför och hur :)

Hade en Burton Air 165, och den var grym att åka med men den blev lite klumpig att hoppa med. Så då kikade jag runt lite och bestämde mig för en GNU Riders Choice MTX 158 för att köra mer park. Och den är riktigt smidig att hoppa och jibba med. Jävligt skönt flex och pop. Och den är fortfarande väldigt bra och rolig i pisten. Snabb från kant till kant och stabil i högre fart. Har åkt med Technine MFM Pro bindning, riktigt skön set-up. Jag har även kört puder och det funkar också bra. Har du brädan kvar?

Tycker det låter grymt. Hur skulle du jämföra hårdheten mellan de två brädorna? Jag hoppas att Riders Choice är lite mjukare än Air:en.

Jag har brädan kvar, en 153.

Air:en är styvare än Riders Choice. Jag hade ungefär samma tankar som du, uttryckte i ditt första inlägg, när jag köpte Riders Choice. Synd att den inte var längre, då hade vi kunnat byta ;)

säger bara DC mtn lab.... XFB Lauri heskari's pro model, twin, 155cm lång.. grym parkbräda och dessutom väldigt allaround.

Check it out!

ehlis sa:
Air:en är styvare än Riders Choice. Jag hade ungefär samma tankar som du, uttryckte i ditt första inlägg, när jag köpte Riders Choice. Synd att den inte var längre, då hade vi kunnat byta ;)
Låter tryggt. Letar som en dåre efter en nu men verkar svårt att hitta i min längd tyvärr :(

Tillbaka
Topp