ny snowboard för piståkning/freeride

wolfen

Ny medlem
Jag har åkt snowboard i runt 10-11 år, och åker runt 2-3 veckor om året, jag är alltså ganska erfaren. Jag åker mest i pist och freeride, och jag är inte allt för hemma i funparksen, utan gillar att ha "båda fötterna på jorden". Åker just nu på en burton clash, men tycker den är lite för mjuk, och inte lagom fartstabil.

jag är alltså ute efter en ny snowboard som ska klara tuff piståkning och en del freeride, och den ska vara riktigt fartstabil. jag har även ganska stora fötter, runt 45-46, så den måste vara hyfsat bred.

Min längd: 184 cm, vikt: 75-80 kg, skostorlek: 45-46. Prisidé: runt 4000-5000 (ej inkluderat bindningar).

Har ni några bra förslag?

Den verkade vara intressant, gäller bara att hitta någon återförsäljare så man kan se pris o.s.v

Jag var uppe på den testhelg som arrangeras i tandådalen nu i helgen. Testade mig igenom väldigt många (splitternya) brädor från olika tillverkare. Har själv en burton custom (modell -00). Gillar man att trycka på ordentligt och inte är så sugen på parken så var Custom X, T6 och extremes värsting (enlight tror jag) riktigt sköna. Själv föredrog jag Custom X. Gick som ett tåg både över is och pucklar. tyvärr är alla ovanstående lite dyrare än du är ute efter, men det var verkligen rejäl skillnad mot de som kostade lite mindre.

Vill du ha ett något som fungerar överallt, förutom när man pressar som mest speed, så gillade samtliga som var med Burtons Dominant väldigt mycket. Väldigt kul bräda både i hög och låg fart.

Ang. priset så rekommenderar jag du kikar på t.ex www.bcstore.com . Har du någon som du känner i USA som kan köpa åt dig så kan man t.ex få en Custom X för 4.400 (+ porto och eventuellt tull då) instället för de 7.300 de säljs för i sverige.

Schysst, den där custom x lät RIKTIGT mäktig. Nu till ännu än fråga, Vilken längd skulle du/ni rekommendera för mig, är som sagt ~185 centimeter lång

Förresten, någon som har åkt en burton clash som kan ge en personlig bedömning om skillnaden mellan en sån bräda och en bräda som custom x?

ja säger att du ska spana in Options All moutain freeride brädor..

har själv samma krav på min nya bräda som du..
ja ska nu beställa en option signature..

Clash var med bland de brädor vi testade. Det är väl inget fel på den, men den har mindre av allt, tyngre, inte lika bra flex, lite fladdrigare i högre farter etc. De dyrare materialen och den mer avancerade tekniken som går in Custom X gör rätt stor skillnad. Testa gärna själv dock om du har möjlighet. De skulle ha testverksamhet i Lindvallen inkommande helg. Dominant var dock en klar höjdare, rätt billig också jämfört med Custom X. Beror helt på vad man vill ha ut ur sin bräda.

Är själv 1.83 och run 75kg. Jag körde 160cm varianten (min nuvarande custom är 160 också). Jag hade nog valt den på 156cm själv om jag tog en Custom X. Det är inte det att den är för lång, utan mer att jag inte kunde använda den fullt ut. Jag tror att jag inte är tillräckligt tung för att pressa 160:an fullt ut, de är väldigt styva. Tar hellre en som är lite mer lättmanövrerad då.

Hade nog inte köpt en i Sverige däremot, 7300 är på tok för mycket tycker jag.

Jag skulle rekommendera dig 162 - 170, om du vill åka park så tycker jag 162 verkar bra, om du vill åka slalom och mycket "vanligt" skulle jag kanske rekommendera 170 annars om du åker lite off pist och lite överallt så akn ajg tänka mig att 165-167 är bra längd i mitt avseende..

asså..

Options brädor är i samma klass som en burton custom.. fast kanske 1000 sränn billigare.. ja tror starkt på dom för dej.. dom har en bra Hsida me info oxå www.option-nfa.com

Doughboy: Var finns Glissade att köpa? Tactic letar jag efter.
Jag hittar heller inte någon vikt spec på hemsidan.
Jag behöver nått i klass med dominant 154 som är specad till 91 kg. Jag är 172 lång så 153 brädan hade varit perfa.

Knightmare:
Glissade finns i Sverige genom mitt företag Permafrost Distribution, http://www.permafrost.se.
Sajten är under uppbyggnad men det finns kontaktinfo. Jag vet att en butik vid Odenplan i Stockholm, Este, har en Tactic 153 hemma, om de inte sålt den nu. Kolla med killen som kallar sig Blankrad här på Freeride eller skicka mig ett mail så kan jag hjälpa dig. Annars finns det alltid möljigheter att ta hem en.

Jag tror nog att en Tactic 153 klarar 91 kg, särskilt om du vill ha något i stil med en Dominant som ju är en rätt mjuk jibbig bräda.

Tillbaka
Topp