Ny turbindning. (Höjd?) Naxo vs Diamir

Perka

Medlem
Hej där

Står i startgroparna för att köpa ny turutrustning och undrar lite om bindningar.

Upplever ibland mina Fritschi Freeride som för höga. Vill ha foten närmare skidan. Funderade på om jag kunde komma runt detta med ett par Naxo NX21 men har inte hittat nån info om höjdskillnaden mellan dessa bindningar. Visst är dynafiten låg och fin men enligt vad jag läst mig till på nätet så är det inget för lite tuffare åkning utför.

Nån som har nåt att komma med?

Som en liten side note. Hade tänkt köpa ett par Dynastar 8800 och sätta bindningen på men det verkar inte finnas nåt billigt på nätet. Funderade då istället på Fischer Atua men den har så ruggigt kort svängradie att jag är orolig att det blir cirklar nedför berget och svårt att få fast kanterna på isiga dålig spår uppför. Sen kom jag på att watean (som finns billig på nätet) faktikskt bara är 2 mm bredare än 8800 (under foten)och kanske inte är för klumpig att tura på i vilket fall. Ja ni märker jag förvirrar mig bara mer och mer. Hjälp gärna till. Nuvarande turutrustning är ett par Atomic tenex (samma som r:ex) med diamir freeride och dom är sjyssta men ramlar sönder i fogarna efter flitigt användande.

///Per

8800: 89mm
Watea: 101mm

12mm skillnad alltså. Men jag tror ändå inte att Watean blir för stor att tura med.

Fan man kanske skulle slå till på mantran. Eller är det för mycket skärning på den månne?

Naxo eller Diamir. Hm. Svårt val. Pest eller kolera? Nx21 är ju utsedd av Skimagazine till bästa "Big Mountain" binding och Fritschi Freeride blev bäst på Alpine Touring i samma tidskrift.

Enligt "backcountry guide" så är båda bindningarna lika stabila i sidled som en alpin bindning.
De voblar, rör sig etc 25-26 enheter av; gud vet vilken enhet.

Men här kommer nyheten: Dynafit TLT har ett instabilitetsmått på 10! Något svagare på DIN skalan dock. 10 jmf med 12 för FF och 13 för Nx21. Jag kör Rossignol B4 och FF. MEN detta är ett ekonomiskt val eftersom Sport-Conrad inte säljer Dynafit + B4 i paket. Skulle det vart fallet skulle jag aldrig ha valt något annat eftersom att vikten på de andra bindningarna är väldigt hög. Plus att Nx21 och FF alltså desutom är instabilare (i alla fall mätt i labbet).

Man ska betänka att Dynafitbindingar är grundbulten på många extremt tuffa turer som tar deltagarna nedför 50-55 grader branta korridorer i varierande före. Nästa år sitter det ett par Dynafit TLT på B4:orna och jag åker med Garmont MegaRide pjäxor (eller Dynafits egna Freeride Aero).

Detta var lite av mina tankar. Har alltså inte någon direkt erfarenhet av Dynafit. Men myten om instabilitet verkar komma mest från de som inte provat bindingen. Jag köper den som sagt var nästa år. Ångrar mitt nuvarande val av binding faktiskt.

Dynafiten är stabil i sidled ja. Men håller den för lite röjaråkning på varierande underlag? Tardivel och andra extremnissar kör VÄLDIGT försiktigt för att inte ramla så där kan jag tänka mig att bindningen håller. Det är när skidan börjar böja sig ordentligt i längsled som dynafiten inte pallar längre (läs slag i hög fart eller landningar) för att bindningen inte kan flexa alls i längsled.

Det är inte heller baserat på egen erfarenhet utan uppsnappat på nätet. Wildsnow eller vad dom heter till största delen. Några kommentarer på den?

Hur är B4an förresten? Trivs bra?

Om du funderar på Mantra över nätet är det nog svårt med längre modeller. Ring Udens i Göteborg och kolla om du inte kan pussla ihop ett bra "webshop pris" med någon av bindningarna. Har själv kört i 3 år på föregångaren Explosive men har nu bytt till Mantra. Enkelt val, kanonskida med Deutche Qalität.

Anders

Köp inga skidor i Sverige (Hutlösa priser)
Om alla handlar hos Sport-conrad.de så kanske vi på sikt får en
prisbild i här hemma som gör att vi har råd att köpa i butik!
Ta tex Völkl AC4 som går att hitta på REA i Sverige för 7000:- (Länna sport)
du får dem för 4000:- inkl frakt ordinariae pris från tyskland hos ovan nämd firma???
Såväl jag som flera av mina vänner har handlat därifrån utan problem.

S/

tackar jag sitter i frankrike och tänker nog inte köpa här heller. conrad är fortfarande sisådär en 200-300 gyros billigare än buikerna här om man ska ha med bindning. problemet är väl att deras utbud är en smula begränsat.

Men ingen som har koll på det där med höjd över skidan på naxon och diamiren?

Om jag inte mins helt fel så är Naxo NX21 ca 12mm högre än ett par MArker bindningar monterade på skenor (Völkl)
Naxo bindningen ska dessutom ha en Häl-tå höjd som mer liknar alpina bindningar än vad Diamir har.

S/

Måste säga att Mantra med Naxo NX21 är en alldeles utmärkt kombination. Jag har inte hunnit med så många skiddagar än, men jag tycker inte bindningen käns hög eller flexar onaturligt mycket. Jag vågar påstå att Naxon kan ersätta de allra flesta alpina bindningar som finns inom samma din-område.

(Jag är inte försäljare bara en nöjd ägare)

Höjden på Naxo NX21 mellan pjäxa och skida

Fram 39mm, Bak 43mm (Lägsta punkterna fram/bak)

Det bidde naxon och mantran för mig och efter 2 åkdagar på dom kan jag inte säga annat än att jag är grymt nöjd. Åkmässigt klassar den diamir freeride vad det gäller känsla, även med turpjäxor och uschelt underlag känns det som jag har kontroll (kunde jag iofs känna med freeride också men fick lägga om ställning/åkstil) och jag kan tänka mig att min känsla av att jag inte får grepp på brant hårt underlag med mina turskidor är som bortblåst. (tidigare trodde jag det berodde på att mina turpjäxor var mindre stadiga eller höjden på bindningen) Skulle tippa på att det är den där lilla vinklingen mellan bak och framdel som jag har att tacka för detta.

Två små egenheter att anmärka på dock. När jag gick upplevde jag ibland i vändningarna att häldelen vreds och liksom hoppade tillbaka i rätt spår när jag satte ner hälen. En annan sak som borde ha med att den främre fästpunkten är längre fram en på diamiren är att skidan lyfts upp mot knäet mycket lätt. Fint för "ytterbenet" i vändningarna men kan vara riktigt jobbigt när man ska ställa sig stadigt med "innerbenet" jag fick hjälpa till med staven för att lyfta upp bakdelen flera gånger.

Tillbaka
Topp