Nya goggles som ändrar ljusstyka. Bra eller anus?

jonasR

Ny medlem
UVEX är i farten...

"I skidglasögonen finns flytande kristaller och dessa kan ändra ljusstyrkan så att man kan skida i både molnigt och soligt väder och ändå ha perfekta ljusförhållandena. Det hela drivs på ett AAA-batteri som håller i 200 timmar."

Uvex F1 Magic släpps i september och kommer att kosta 230 amerikanska dollares.
http://www.ohgizmo.com/2007/07/17/uvex-uvision-magic-ski-goggles-with-lcd-lens/

Håll i hatten!

.jR

Senast ändrad:
ett sent April skämt ?
;)

Edit: Dock är denna nyhet gamal, kolla Senaste Inlägg i Forumet.. thihi

Senast ändrad:
Fula som anus iaf. Rolig idé dock. Kickar juh ner turbo-fan brillorna från pryltronen.

Btw, Jag har funderat på hur folk hittar sånna här saker..
Nämen ärligt, folk hittar ju de mest underliga saker..
Hur bär ni er åt? www.onödigtvetande.se ?

Jag tappade intresse efter första ordet i inlägget, UVEX! Utan tvivel det fulaste man kan ha i skidglasögonväg...

Men helt seriöst, tycker de att de är revolutionerande eller? Ray-Ban har haft glas som ändrar ton i över 25 år på sina flyg- och skytteglasögon. När det är ljust blir de mörbruna och när det är flatljus blir de ljusgula och kontrasthöjande. Pappa vägrar att använda något annat än sitt par som han har haft sen 1980 då han åker skidor eller kör bil (viss reservation om han använde de då han flög, men troligtvis), trots att jag nästan slängt Oakleyglajjer åt honom. Han köpte tom. ett per i reserv då 90-talet kom men de ligger fortfarande orörda som finglasögon iom. att gamlingarna fortfarande är hela och levererar.

Enda grejen som riktiga skidglasögon är bra till att de är bättre på att ta bort vind...

FGustav sa:
Btw, Jag har funderat på hur folk hittar sånna här saker..
Nämen ärligt, folk hittar ju de mest underliga saker..
Hur bär ni er åt? www.onödigtvetande.se ?
www.coolstuff.se därifrån tror jag :P

Carled sa:
Jag tappade intresse efter första ordet i inlägget, UVEX! Utan tvivel det fulaste man kan ha i skidglasögonväg...

Men helt seriöst, tycker de att de är revolutionerande eller? Ray-Ban har haft glas som ändrar ton i över 25 år på sina flyg- och skytteglasögon. När det är ljust blir de mörbruna och när det är flatljus blir de ljusgula och kontrasthöjande. Pappa vägrar att använda något annat än sitt par som han har haft sen 1980 då han åker skidor eller kör bil (viss reservation om han använde de då han flög, men troligtvis), trots att jag nästan slängt Oakleyglajjer åt honom. Han köpte tom. ett per i reserv då 90-talet kom men de ligger fortfarande orörda som finglasögon iom. att gamlingarna fortfarande är hela och levererar.

Enda grejen som riktiga skidglasögon är bra till att de är bättre på att ta bort vind...
Flygglasögon som ändrar ton?
Hmm. Är det inte så att fotokromatiska glasögon regleras av mängden UV-ljus som strålar in, och att detta då inte funkar bakom t.ex en vindruta då UV-strålarna inte tar sig igenom?
(Eller har jag bara fel igen?)

Oakley har även sånna här, dem kallar det "transitions".
Varianten med flytande kristaller var dock nytt. Ska bli intressant att se om det blir en försäljningssuccé.

Det var därför jag var osäker om han flög med dem... Antagligen inte. Han hade antagligen visir på hjälmen om det var väldigt start ljus, eller så hade han vanliga mörka solglasögon som han fick för att använda under flygning (som för övrigt är mycket snyggare än de gula!).

Edit, fotokromatiska var det ja, testat själv?

Edit 2, nu får jag ta och läsa noggrannare första gången... Du kan ju bli solbränd om du sitter i en bil eller bakom en ruta. Och de ändrar ju färg när han sitter och kör.

Senast ändrad:
Onödig info - Weps har ett glas som kallas för phototropic som också ändrar ton, vilket de haft sedan företagets lansering -01 (inte hundra på årtalet, korrigera gärna), kan det vara samma grej som på okleys transitions tro? Har iaf ägt 2 par och, de fungerar ok, som Ross gamla b2, ok över allt, men inte riktigt bra någonstans....

Skulle vara kul om de spann vidare på konceptet (flytkristallgrejen) och lyckades få det att fungera utan batteri. Ett aggregat som driv av fartvinden kanske, ett litet vindkraftverk på strapen ;)

Carled sa:
Det var därför jag var osäker om han flög med dem... Antagligen inte. Han hade antagligen visir på hjälmen om det var väldigt start ljus, eller så hade han vanliga mörka solglasögon som han fick för att använda under flygning (som för övrigt är mycket snyggare än de gula!).

Edit, fotokromatiska var det ja, testat själv?

Edit 2, nu får jag ta och läsa noggrannare första gången... Du kan ju bli solbränd om du sitter i en bil eller bakom en ruta. Och de ändrar ju färg när han sitter och kör.
Om jag har testat? Vad tror du? ;)

#2 Nej du kan inte bli solbränd bakom en bilruta. Eller i ett växthus. UV-ljus orkar knappt igenom gladpack! (har labbat med UV-ljus på fysiken).

Är du säker på att de ändrar färg/ton när han kör? (Kör han cabriolet kanske? Det kan förklara saken...)

ho humm... jag är ganska säker på att man INTE blir solbränd genom fönsterglas? UV-ljus tränger väl inte igenom? Kan vara skillnad på UVA och UVB dock? Tror vi behöver Peter för att verifiera här... Peter var är du?

Jarle sa:
"...Ett aggregat som driv av fartvinden kanske, ett litet vindkraftverk på strapen..."
Man får alltså åka som en skållad råtta när det är fint väder medans man får mysåka när det blir lite molnigt?

Det kan funka!

Jasså, jag trodde att man blev bränd genom rutorna... Men den gången jag blev solbränd på armen på min fysiklektion så stack jag faktiskt ut armen genom fönster i 50 minuter. Blev faktiskt riktigt röd-run, hehe!

Jo de ändrar nyans! Och vi har ingen cab, tyvärr. Vi ska köra till Västerås imorgon, jag kan sitta och testa då. Jag återkommer med testresultat!

Nojlas sa:
Jarle sa:
"...Ett aggregat som driv av fartvinden kanske, ett litet vindkraftverk på strapen..."
Man får alltså åka som en skållad råtta när det är fint väder medans man får mysåka när det blir lite molnigt?

Det kan funka!
Med den extra vikten som det lär leda till åker jag hellre runt med ett extra par i ryggan...

Nojlas sa:
Jarle sa:

Det kan funka!
Kan också ses som en säkerhetsåtgärd! Är det flatljus leker man turist mitt i backen och i fint väder måste man blåsa på för att inte bli blind? Låter som en bra uppfinning, ska nog maila Uvex nu, det kommer bli Tysklands hetaste vintertrend sedan neonoverallens intåg i den annars så vita alpvärlden!

Carled, du behöver nog gå ut och träna lite, annars kommer du aldrig få med dig alla tuffa prylar ut på berget!

Det är lugnt, jag har 11 månaders träningspass framför mig så jag klarar mig...

Hmm Lcd i brillorna, får ju centrala prylloben att spinna vidare på högvarv... Gör en punktmatris och kombinera ihop det med en gps i fickan och kör heads up display i nyllet, hastighet fallhöjd/timme och inlagda waypoints/rutter så blir man fan snabb, aldrig mer "var det här jag skulle droppa 2m eller här den den där arga 100metersklippan med klipplandning var?, bäst att sakta in..."

FF sa:
ho humm... jag är ganska säker på att man INTE blir solbränd genom fönsterglas? UV-ljus tränger väl inte igenom? Kan vara skillnad på UVA och UVB dock? Tror vi behöver Peter för att verifiera här... Peter var är du?
Men fungerar inte ett växthus tvärtom? Kan dock kanske bero på tjockleken på glaset?
Om man tänker på det rent praktiskt så bör det gå igenom glas, ta bara t.ex. ut en förstoringsglas i solen och se vad som händer?

Hämta någon som kan ge svar. Informationen från alla fysiklektioner är som bortblåst just nu... =]

Enligt wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ultraviolett_strålning
"Vanligt glas, exempelvis fönsterglas, är transparent för UVA, men släpper inte igenom kortare våglängder såsom UVB och UVC."
Då blir man alltså inte brun om solen skiner genom en glasruta eftersom pigmentet skapas genom UVB-strålning.

Någon som kan styrka detta?

Senast ändrad:
Bra idé! Gärna med en tysk berättarkvinna som säger vart man ska och konstant upprerar att man kör för långsamt...

Gällnade brillorna är det synd att just UVEX ska komma med dom då som så månha andra har sagt så är deras design hemsk :)
Är säkert dock snart fler märken som snappar upp idén :P

CrashX sa:
FF sa:
Men fungerar inte ett växthus tvärtom? Kan dock kanske bero på tjockleken på glaset?
Om man tänker på det rent praktiskt så bör det gå igenom glas, ta bara t.ex. ut en förstoringsglas i solen och se vad som händer?

Hämta någon som kan ge svar. Informationen från alla fysiklektioner är som bortblåst just nu... =]

"Vanligt glas, exempelvis fönsterglas, är transparent för UVA, men släpper inte igenom kortare våglängder såsom UVB och UVC."
Då blir man alltså inte brun om solen skiner genom en glasruta eftersom pigmentet skapas genom UVB-strålning.

Det där med förstoringsglas har inget med själva glaset att göra det är linsen som gör att det blir så varmt.

Carled, förlåt, men nu har du väl ändå fel igen? Det ska blinka LANGSAM BITTE över hela synfältet? ;) Jag menar, tänk om man skulle missa en backens alla pubar?

Jarle sa:
Carled, förlåt, men nu har du väl ändå fel igen? Det ska blinka LANGSAM BITTE över hela synfältet? ;) Jag menar, tänk om man skulle missa en backens alla pubar?
Men hur skall man kunna missa det? Man har ju minst tre waypoints satta på öltält eller liknande påväg ner...

CrashX, jag har hört att det är omöjligt att bli solbränd bakom en glasruta, däremot blir man oftast förbannat varm och otrevlig...

men då borde det inte gå att sola sig i en spegel heller och jag tycker att man blir mycket värre solbränd när man är på havet eller mitt i det vita guld vi kallar snö.

Det beror kanske på andra orsaker som gör att det känns som solen tar värre, typ att man är ute i 6 timmar utan solskyddsfaktor i solsken med ett ozonhål ovanför huvudet...

karln sa:
CrashX, jag har hört att det är omöjligt att bli solbränd bakom en glasruta, däremot blir man oftast förbannat varm och otrevlig...

men då borde det inte gå att sola sig i en spegel heller och jag tycker att man blir mycket värre solbränd när man är på havet eller mitt i det vita guld vi kallar snö.

Det beror kanske på andra orsaker som gör att det känns som solen tar värre, typ att man är ute i 6 timmar utan solskyddsfaktor i solsken med ett ozonhål ovanför huvudet...
Jag la till lite i inlägget som du kanske in hann se :)

Vanligt glas, exempelvis fönsterglas, är transparent för UVA, men släpper inte igenom kortare våglängder såsom UVB och UVC."

Carled sa:
Jarle sa:
Men hur skall man kunna missa det? Man har ju minst tre waypoints satta på öltält eller liknande påväg ner...
Med så få waypoints hoppas jag att det är Gustavsbacken i blindvallen vi pratar om? För mer seriös skidåkning blir det då alltså 1 struhrom och en fernet inför varje 10+ drop, vilket borde innebära 1 waypoint per 2 meter? Och jag menar givetvis tolver så man mjukar upp lederna lite och slipper uppv'rmning

DanneK sa:
CrashX sa:
FF sa:

Det där med förstoringsglas har inget med själva glaset att göra det är linsen som gör att det blir så varmt.
Ja det är jag väl medveten om, att den konkava linsen samlar ljuset men jag undrade ändå om strålningen gick igenom jag nu ahr jag fått svaret, att UVA strålning gör det med inte B & C.

Nej, hann inte se det... men det som wikipedia säger kan ju inte vara fel....

men är det någon som vet alternativt orkar ta reda på om solen tar värre när man är på snö?

karln sa:
Nej, hann inte se det... men det som wikipedia säger kan ju inte vara fel....

men är det någon som vet alternativt orkar ta reda på om solen tar värre när man är på snö?
Det gör det då dem reflekteras, samma sak gäller vatten. Därför det heter Snöblind.
Det som händer är att det bildas små sår på hornhinnan p.g.a att man utsätts för förmkt UV-strålning, då ofta i samband med snö då det reflekterar UV-ljus väldigt bra.

Jarle sa:
Med så få waypoints hoppas jag att det är Gustavsbacken i blindvallen vi pratar om? För mer seriös skidåkning blir det då alltså 1 struhrom och en fernet inför varje 10+ drop, vilket borde innebära 1 waypoint per 2 meter? Och jag menar givetvis tolver så man mjukar upp lederna lite och slipper uppv'rmning
Med den konsumeringen kommer man slänga iväg glajjerna efter 3 drop med ett "håll schäften kjerring...". Om man har röststyrning dvs...

Carled sa:
Jarle sa:
Med den konsumeringen kommer man slänga iväg glajjerna efter 3 drop med ett "håll schäften kjerring...". Om man har röststyrning dvs...
Du ser bara problem ;) tror vi är lite väl ot nu så det är väl lika bra att inte spinna vidare på denna briljanta idé.... Tyvärr.. Men det var en god underhålling så länge det varade..

ps. Varför slänga bort den enda kvinnan i närheten? Svårt att hitta nå annan å ragga på mitt ute i ingenstans ;)

Orkade inte läsa alla svar men om någon undrar har Oakley en serie med polariserade linser som har liknande egenskaper.

Om du inte orkar läsa finns risken att du repeterar och då bidrar du def. inte till tråden. En grundregel på forum. Iofs har väl jag och Jarle släppt loss lite, men vi kanske bidrar till någon ingenjör på Uvex...

Polariserande har def. inte liknande egenskaper, de förändras inte någonting. De tar bara bort reflektion och strålning bättre än vanliga glas.

inte direckt de snyggaste man set.. men kan ju va praktiskt ska bli intresant hur försäljningen av dem komemr gå..

FF sa:
Har jag inte redan sagt till dig att jag kan inget om fysik? :)

Den dagen nån hittar på ett par goggles som funkar i flatljus, då jäklar ska det köpas.

Carled sa:
"Polariserande har def. inte liknande egenskaper, de förändras inte någonting. De tar bara bort reflektion och strålning bättre än vanliga glas."
Polariserade glas innebär "spaltat" glas. Polariserade glas tar bort reflerkterat ljus, men bara som studsat mot en yta som är horisontell i förhållande till glasöonen.
Strålning skyddar de dessvärre inte emot. Alfastrålning stoppar det säkert, då alfapartikeln har en ganska lång våglängd. Betastrålning kan nog ta sig igenom, men gammastrålningen tar sig definitivt igenom. Det enda som stoppar gammastålarna är en tjock blyskiva, vilket är en aning för otympligt för att åka skidor med. Dessutom väldigt svår att se igenom.
(Nu var jag j*vligt störig va?)

För övrigt gillade jag idén med GPS utrustningen. Man kan kanske komplettera med IR-kamera för att se igenom flatljus? Kanske kan man ordna en internetuppkoppling via 3G eller GSM så att man kan få aktuell information från tidigare nämnda ölställen. På så vis får man information om aktuell solinstrålning och öltemperatur. Blir det för bra säger GPS:en "sväng höger" och guidar dig till en ledig solstol.

Jag tror vi är en försäljningssuccé på spåren...

När man ska ta sig ut från ölstället på kanske lite vingliga ben och halt golv kanske det inte alltid går så rakt.. Då går det ju inte att ha en gps-tant som hela tiden säger "Gör om route"

Viktigt att tänka på redan från tillverkningsstart!

okej min data flippade, vad jag tänkte säga var att det där med att solen reflekteras i vatten och gör dig mer solbränd bara är en myt. det är bristen på skuggande objekt som gör att man brunare än om man går runt på land tydligen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp