Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Nya goggles som ändrar ljusstyka. Bra eller anus?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 342063" data-attributes="member: 32948"><p>Polariserade glas innebär "spaltat" glas. Polariserade glas tar bort reflerkterat ljus, men bara som studsat mot en yta som är horisontell i förhållande till glasöonen. </p><p><strong>Strålning</strong> skyddar de dessvärre inte emot. Alfastrålning stoppar det säkert, då alfapartikeln har en ganska lång våglängd. Betastrålning kan nog ta sig igenom, men gammastrålningen tar sig definitivt igenom. Det enda som stoppar gammastålarna är en tjock blyskiva, vilket är en aning för otympligt för att åka skidor med. Dessutom väldigt svår att se igenom. </p><p>(Nu var jag j*vligt störig va?)</p><p></p><p>För övrigt gillade jag idén med GPS utrustningen. Man kan kanske komplettera med IR-kamera för att se igenom flatljus? Kanske kan man ordna en internetuppkoppling via 3G eller GSM så att man kan få aktuell information från tidigare nämnda ölställen. På så vis får man information om aktuell solinstrålning och öltemperatur. Blir det för bra säger GPS:en "sväng höger" och guidar dig till en ledig solstol. </p><p></p><p>Jag tror vi är en försäljningssuccé på spåren...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 342063, member: 32948"] Polariserade glas innebär "spaltat" glas. Polariserade glas tar bort reflerkterat ljus, men bara som studsat mot en yta som är horisontell i förhållande till glasöonen. [b]Strålning[/b] skyddar de dessvärre inte emot. Alfastrålning stoppar det säkert, då alfapartikeln har en ganska lång våglängd. Betastrålning kan nog ta sig igenom, men gammastrålningen tar sig definitivt igenom. Det enda som stoppar gammastålarna är en tjock blyskiva, vilket är en aning för otympligt för att åka skidor med. Dessutom väldigt svår att se igenom. (Nu var jag j*vligt störig va?) För övrigt gillade jag idén med GPS utrustningen. Man kan kanske komplettera med IR-kamera för att se igenom flatljus? Kanske kan man ordna en internetuppkoppling via 3G eller GSM så att man kan få aktuell information från tidigare nämnda ölställen. På så vis får man information om aktuell solinstrålning och öltemperatur. Blir det för bra säger GPS:en "sväng höger" och guidar dig till en ledig solstol. Jag tror vi är en försäljningssuccé på spåren... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Nya goggles som ändrar ljusstyka. Bra eller anus?
Tillbaka
Topp