Nya goggles!

Nya goggles!
Jag läser industridesign på Konstfack och kommer som examensarbete att designa ett par goggles.
Vore grymt om ni är intresserade av att komma med lite input.

a. Vilka är dina favoritgoggles och varför?
b. Byter du ofta glas eller har du flera goggles för att tillgodose olika väderförhållanden?

c. Hur länge har du ett par goggles?
d. Hur åldras dina goggles? Vilka delar slits mest?

e. Föredrar du höga eller breda goggles? Vad ger bäst sikt och passform för dig?
f. Hur viktigt är det för dig att dina skidglasögon passar hjälmen? Hur väl passar dem och vilka fördelar/nackdelar ser du med detta?

g. Vilket är ditt värsta gogglesminne? Vad hände, var var du och varför hände det?

/Jon

Nya goggles!
Grymt examesarbete=)

a. Electric EG1. Därför att dom är grymt sköna och snygga också, immar sällan och passar både med och utan hjälm

b. Nej ja har ett par för kvällskörning (helt genomskinliga) annars kör jag med EG1:orna

c. Så länge dom håller. men skulle tro att jag byter efter 2-3 år annars.

d. Det är nog linsen som åker på mest stryk

e. jag har nog hällre ett par som är lite bredare.

f. Viktigt eftersom jag alltid kör med hjälm. Det är inge skönt när det är en glipa i pannan, också ser det snyggare ut om dom sitter bra mot hjälmen
Mina sitter bra mot hjälmen och fördelarna med det är som sagt att man slipper blåsten i pannan och det blir snyggare tycker jag.
jag kan inte se några nackdelar med att dom ska passa.

g. Att speglingen på lisen bokstavligt ramlar, de hände på mina förra men på EG:n sitter de kvar änn i alla fall=)

De var väll vad jag hade å komma med.
Du får gärna höra av dej om hur de går när du börjat. jag funderar nämligen också att läsa industridesign å de skulle va kul å få se lite grejer

peace!

Nya goggles!
Bra idé!

a. favoritgoggles vet jag inte riktigt, men jag kör på Scott Voltage MX. Dom är snygga och har en ram gjord i "mjuk"-plast så man kan lätt byta lins (som för övrigt är konkav)

b. jag bytte ofta förrut, men min spegellins blev repad mitt på, nu har jag bara orange/mörktintad lins. men skulle gärna ha en spegel, en gul o en röd/orange.

c. dom här har jag haft kanske 4-5 skidveckor över 3-4 år.

d. linserna är väl det som slits.. speciellt när dom är konkava.

e. mina är ganska smala, och jag finner det svårt att landa o åka fakie/sw, för jag måste vrida huvet mkt o tappar då mkt av min stabilitet, så jag föredrar nog smalare glajjor!

f. ganska viktigt tycker jag nog att det är, det blir ju jobbigt om det blåser kallt i pannan och sen så är vi alla lite fåfänga o de ser ju snyggt ut när allt passar. mina passar väl ok, tillräckligt för att det inte ska blåsa kallt i pannan iaf, men passar väl inte klockrent utseendemässigt.

g. de vet jag inte riktigt... men när jag vaknade efter en natts hemmafestande o såg jätterepan på min spegellins va man ju inte så glad.. så om du kommer på ett skydd mot frammeliggande goggles med ömtålig lins, let me know!

/JEns

Nya goggles!
a) spy soldier lr typ nån dragon modell.

b)man har ju typ nått extra glass i fall att och nått annat par goggles .
men helst vill man nog ha en å saam goggles med ett schyst allround glas.

C) typ en sesong.

d) typ linsen..den blir ju lätt repig å skit..

e)jag tycker de ska vara lite olika men hällstlite mitt imellan.

e) så där..har börjat köra me mössa under nu så då är de ju sit samma..
men jag tycker dom ska sitta lite halv ghetto :)
inte slimat till hjälmen..

g) när jag skulle köra en femma i bigjump så över roterade jag och landade platt och fel..så drog jag huvet i landningen så sprack linsen på mina oakley,A-frame.

/Linus.

Nya goggles!
Tycker Wisdom är snyggast, Men Scott är skönast. Linsen och bandet slits fortast för mig.
Värsta gogglesminnet är vell någongång då man ska köra puder eller göra nått skoj så immar hela skiten igen..

Nya goggles!
a. Oakley O Frame - passar mitt ansikte och har bra ventilation vilket gör att de nästan aldrig immar igen. Hyggligt pris också.

b. Flera goggles eftersom nya glas kostade lika mycket som ett par nya goggles.

c. Tills de går sönder. Oftast är det repor eller stoppningen som gör att de ger upp.

d. Stoppningen (alltså det som ligger an mot ansiktet) ger upp först om man inte lyckats repa linsen innan dess.

e. Jag föredrar de som passar mitt ansikte. Misstänker att det är höga eftersom jag har smalt ansikte.

f. Jag köper inte goggles som inte passar i hjälmen, har med hjälmen när jag provar goggles.

g. Grenar från träd som har repat/spräckt linser.

Nya goggles!
a. Dragon dmx

b. har två glas......ett spegel och ett "vanligt" rött! Bytar när vädret blir dåligt

c. Så länge dom håller!

d. Linsen !

e. Snygga, passar bra till hjälmen

f. - " - - " -

g. Bytte lins till den röda och kommer upp till en strålande skiddag!

Nya goggles!
a. Scott Messenger, därför att de har ett stort och brett synfält, passar ganska bra på min hjälm och linsen som sitter i (en fire mirror lins) funkar bra för de flesta siktförhållanden.
b. Jag har flera goggles med olika linser i.

c. Tills jag tröttnar på de eller tills de går sönder.
d. De åldras ganska fort eftersom jag avänder de ca 250 dagar om året. Den del som slits mest och har någon betydelse är stoppningen mot ansiktet, den blir mosig och deformeras. Bandet brukar också bli ganska slitet men det är inget som påverkar funktioen på gogglarna.

e. Jag gillar goggles med stort synfält, både brett och högt, då skyddar de dessutom mer mot sol och vind.
f. Jag använder i stort sett alltid hjälm så för mig är det väldigt viktigt att de passar bra på hjälmen. Det viktigaste enligt mig är att det inte blir någon stor glipa i pannan så att man blir kall om huvudet. Dessutom får inte bandet vara för tight så de klämmer åt om ansiktet.

g. Mitt värsta gogglesminne utspelade sig i Hundfjället (på väg från Ravinen till Familjebacken) då jag var en sisådär 6-7 år. Jag var ute och åkte med mina tre äldre bröder, och som vanligt åkte jag sist. Vi hade bråttom till bussen och tog därför en genväg genom träden. Mitt i spåret där vi åker dyker en tjock gren upp, lagom i huvudhöjd. Alla mina bröder duckar under grenen och skriker: "akta grenen", jag hör inte så bra i min hjälm och har dessutom imma på gogglesna så jag tar grenen rakt i pannan och flyger baklänges ner på rygg.

/Andreas

Nya goggles!
Oakley A-frame därför att det är sådana jag har just nu och jag tycker de sitter otroligt skönt.

b. Byter du ofta glas eller har du flera goggles för att tillgodose olika väderförhållanden?
Jag har flera par googles.. tycker det är för omständigt att byta glas.

Ca. 3-4år

Jag är ganska rädd om mina googles så det som slits mest är själva skummgummit som är mot ansiktet.

e. Föredrar du höga eller breda goggles? Vad ger bäst sikt och passform för dig?
Något mitt emellan.. de ska ha bra passform med hjälmen utan att glipa uppstår.

f. Hur viktigt är det för dig att dina skidglasögon passar hjälmen? Hur väl passar dem och vilka fördelar/nackdelar ser du med detta?
Jag tycker att det är väldigt viktigt då det annars lätt blir kallt om pannan.. men främst att det känns obehagligt när grejerna inte sitter som man vill ha dem

g. Vilket är ditt värsta gogglesminne? Vad hände, var var du och varför hände det?
Mitt värsta googles minne vart första gången jag skulle åka snowboard. Ni vet hur varm man blir och hur lite fartvind man får de första gångerna man åker någonting. Detta ledde till att mina googles totalt immade igen. Jag valde tillslut att åka utan googles för att över huvud taget se någonting

Lycka till.. och lägg gärna upp lite bilder när du har kommit fram till något resultat.. ska bli intressant att se.

Peace ;D

Nya goggles!

Hittills är Oakley Wisdom min favorit. Jag provade de nya CROWBAR känndes också bra men kanske lite mindre lins än Wisdom. Det bästa med Oakley är att linsen som jag hade var otroligt bra, såväl i strålande sol som in flatljus. Till skillnad från arnette tex. sitter även spegeln kvar om man tar bort snö eller vatten med en trasa.

De 4 senaste åren har jag bytt varje vinter... usch börjar jag bli fåfängd? nej, det har varit svårt att hitta ett par som inte blir repiga, om man inte behandlar de som bäbisar. Till mina Arnette hade jag två linser, en för sol och en för vanligt ljus (ej sol), men det var omständigt. Ofta i bergsmiljö ändrar sig vädret väldigt ofta. Dåligt väder på morgonen, ok orange lins, spegellinsen i ryggsäcken... byta vid lunch, Plocka isär dem utan att ta förmycket på linsen.

En eller två vintrar.

Linsen slits, men oftas inte vid aktiv åkning utan vid transport eller paus. Skumgummit losnar när jag sätter upp gogglarna på hjälmen. Jag tycker dock att bandet håller bra. Bra idé är när det sitter gummi el. silikon på insidan av bandet så att de håller sig på plats.

Höga och breda, allt som stör min synfällt måste väck. Jag har inte stött på problem med passformen tills jag började med hjälm.

Väldigt viktigt. Huvudvärk och tårade ögon eller torra kontaktlinser är kasst. Oakley + Sweet hjälm + mitt huvud = oönskad aircondition. Vinden kom in på sidorna, jag antar att det är något med att hjälmen är bredare en gogglarna!?!
Ett till problem är, först hade jag en hjälm och ett par goggles, sen bytte jag hjälm.. ska jag nu köpa nya goggles också.
Om man hittar en fin hjälm och ett par fina goggles men de passar ej tillsammans, vad jag jag då?

g. Vilket är ditt värsta gogglesminne? Vad hände, vnyar var du och varför hände det?

1. När jag upptäckte att jag hade tappat bort mina Wisdom...fan.
2. Det var också otäckt att se att spegeln från ett par nya arnette satt på putsduken.
3. Jag satt och putstade och försökte ta bort en fettfläck från insidan av linsen, trodde jag... fettfläcken visade sig vara små fina repor, och "fläcken" var dubbelt så stor efter min behandling.

Tillbaka
Topp