Nya lagg? hjälp!

Erik_S

Ny medlem
Nya lagg? hjälp!
tjena tjabba hallå!

tänkte se om man kunde få lite tips på några schyssta lagg för bruk utanför pisten. Problemet är att jag är inget mindre än 205cm lång och väger ca 105 pannor. Jag räknas i mina ögon som väldigt erfaren i pisten men utanför så är kunskaperna något bristande. Åker jäkligt aggresivt för övrigt.

Jag är ute efter några skidor som funkar i och utanför pisten och är sugen på att lägga till nån cm på bredden. Har läst runt en hel del redan och har varit ganska sugen på völkl mantra men vet inte om 191cm räcker till. har ett annat par som jag huvudsakligen kommer använda i pisten redan men som sagt ser jag gärna att dem nya laggen duger att åka på där också.

Alla förslag välkomnas!

Nya lagg? hjälp!
Dynastar borde juh vara ett självklart val för hårt körande kille i din size. Har själv åkt på de smalare modellerna (4800, 8800) Pro eller XXL borde passa dig. Kanske inte roligast i pisten men definitivt utanför! G3 El hombre 193 längd kan vara tänkbar... vart hade du tänkt o må?

Nya lagg? hjälp!
Hmmm, inget superutbud för dig, men visst finns det lite att välja på ändå.

På rak arm:
Völkl Katana 197cm
Salomon XW LAB 198cm
DPS lotus 120 flex 3, 200cm
Dynastar Legend XXL 194cm

Där är några alternativ. Finns säkert fler...

Nya lagg? hjälp!
Line Mothership finns i 195, så även Rossi S7. Mothership är nog ett fint val...

Det finns faktiskt ganska många 195+ alternativ för er stora åkare, tro det eller ej!

Nya lagg? hjälp!
Lemmy sa:
Dynastar borde juh vara ett självklart val för hårt körande kille i din size. Har själv åkt på de smalare modellerna (4800, 8800) Pro eller XXL borde passa dig. Kanske inte roligast i pisten men definitivt utanför! G3 El hombre 193 längd kan vara tänkbar... vart hade du tänkt o må?
tänkt o må? utveckla tack :)

Nya lagg? hjälp!
precis som carled skriver så bör väl mothership vara en av de mer intressanta modellerna för dig att titta närmare på. problemet är väl att du inte lär hitta den i några svenska butiker. rätta mig om jag har fel... :)

Nya lagg? hjälp!
Katana och Mothership är fruktansvärt lika varandra.Både i flex och mått.Undrar varför ;)

//H

Nya lagg? hjälp!
Hasse sa:
Katana och Mothership är fruktansvärt lika varandra.Både i flex och mått.Undrar varför ;)

//H
Valet känns ju enkelt, ett par har dassig kvalité, det andra inte...

En bra konstruktion är alltid en bra konstrukion...

Spatula -> 138 -> ARG...

Nya lagg? hjälp!
Hehe, varför lyckas Völkl då göra så jäkla dåliga skidor?! Line verkar ju toppen, medan Völkl mest bara går sönder... Är det något i lunchrestaurangen måntro, nått i sojan kanske...

Nya lagg? hjälp!
tänkt o åka då ;) må i snön så att säga!! Vill minnas att jag sätt ett riktigt monster av Fischer som va 207cm lång och nosen var formad som fören på en båt lite V formad alltså. kan ju lungt vara ett seriöst offpist alternativ...

Nya lagg? hjälp!
Lemmy sa:
tänkt o åka då ;) må i snön så att säga!! Vill minnas att jag sätt ett riktigt monster av Fischer som va 207cm lång och nosen var formad som fören på en båt lite V formad alltså. kan ju lungt vara ett seriöst offpist alternativ...
haha oki, då e jag med :D jag beger mig mot alperna den 23:e med wagrain som första stop i två veckor och sedan vidare till chamonix för att köra säsongen där. ska jobba som guide för Lion Alpin så då blir det ju antagligen mest pist, men på lediga dagen i veckan lär det jagas puder iaf

Nya lagg? hjälp!
Lemmy sa:
Fischer Duke kallas den, har även en fena i tailen... Grymmaste skidan ever!

På after skin

Nya lagg? hjälp!
Fischer Duke var de ja!!! Vilket grym design, snuskigt pudermonster!

Alperna låter ju trevligt o må i!! Hoppas du hittar ett par skidor du blir nöjd med!!

Nya lagg? hjälp!
Skulle vilja lägga till Stöckli DP+ 201, Black Crows Corvus 196 och Faction Thirteen 194 som alternativ. Speciellt BCC verkar vara fin.

Ska du till Cham så behöver du en skida som kan tackla varierande förhållanden. Det blir långa åk i hög fart med pucklar, is, uppkört, vindpack osv. Glöm mjuka puderlagg, de har du användning för en förmiddag varje månad med lite tur. Satsa på en seriös storabergsskida som du kan ha varje dag.

Senast ändrad:
Nya lagg? hjälp!
Lee-nus sa:
precis som carled skriver så bör väl mothership vara en av de mer intressanta modellerna för dig att titta närmare på. problemet är väl att du inte lär hitta den i några svenska butiker. rätta mig om jag har fel... :)
Finns på Skistore för bra pris.

Annars så har jag nog ingen skida att lägga till. Känns som att möjliga kandidater har lagts fram redan.
Skulle kunna säga Bro model 192 men dom finns ju inte att få tag på här, och att skicka efter dom ja....det blir dyrt....jävligt onödigt dyrt.

Nya lagg? hjälp!
Jag kanske är ute och cycklar nu, men jag är lite av samma storlek som du (195cm95kg) och liknande sits och funderar pa att köpa 4Frnt EHP men de är ju värdelösa i pisten vad jag har fàtt höra och det kanske du inte vill ha?

Annars làter Mothership riktigt bra för dig++

/O

Tillbaka
Topp